Két Leicával a cigánysor felé

Muray Gábor
2004. 02. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Korábbi fekete-fehér portrékat szorongatva a markomban, magam is végigporoszkáltam tavaly januárban a Hargita alját. Évek teltek el a forró nyár óta, amikor azokat a képeket megszülte a sors, s most gazdájukat kerestem: a négy öreg szentegyházi góbét, akik olyan hetykén somolyogtak az objektív keresőjében. Az emberek Erdélyben még mindig szertartásszerűen viselkednek a fotográfus előtt, mosolyuk, tekintetük, megjelenésük valamilyen ősi beidegződés szerint rendelődik el, csak állnak, türelmesen, akárha szobrász mintázná őket: igen, azokban a kicsi falvakban a fényképezés aktusa rituális. Jó volt rálelni az én öregeimre, jó volt nézni őket, ahogy figyelmesen méregetik saját portréjukat, örülve, mégis kifogásolva minden kiálló hajszálat, a régi szemüveget, a kopott gúnyát.
Talán Kása Béla tudja ezt a legjobban: harminc esztendeje járja nem csak az észak-mezőségi kopár dombokat; nincs olyan hőse az autentikus magyar népzenének, aki elkerülte volna a magyar néprajzi fotográfia mesterének figyelmét. Kása Béla nemrég a Hagyományok Házában állította ki fotóit, most pedig – az idei széki bál apropóján – a Fonóban. A bál több meglepetéssel is szolgált: a széki Kása-fotókon kívül bemutatták Magyar N. Attila zenés dokumentumfilmjét, a Hazatérő képeket. A Duna-tájos forgatócsoport Buglya Sándor és Szederkényi Miklós biztató bólogatása mellett 2002 nyarán utazhatott Székre, hogy felkeresse azokat a muzsikusokat, akik valaha Kása Bucinak modellt álltak. A film zajos Uránia-beli bemutatója után ismét várható volt a siker, a titkok tudói most azonban nem örülhettek teljes szívből: a film rendezője karácsony előtt önkezével vetett véget életének. A bolondozó fiatal széki zenészek mellett átitatta a filmet nemcsak a nagy öregek, de a rendező emléke is. De Kocsis Bori János talán, vagy Sánta Zsuzsi mindjárt az elején kimondta a lényeget: „ez a miénk, ez a világ, az biztos”, ezért már nem lehetett többé a gonddal foglalkozni, mert megszólaltak a hegedűk is (egyelőre csak a vásznon), régi diaképek, super 8-as képsorok villantották fel a falusi fonók virágkorát, amikor nemcsak az számított, hogy lesz-e pénz a régi Golfra, hanem ahogy Ilka Gyurika morogta: elég volt a zene, az összetartott mindenkit.
Megy a Buci, oldalán a két Leicával, a cigánysor felé vezető dűlőn, és azt mondja: „szinte minden ugyanolyan, mint régen, csak minden más”, így van ez, nemcsak Erdéllyel, de főleg vele, mégis. S „hát micsinájjak, hogy értsé valamit… Ez a hagyomány, ez el van törölve” – legyint még Ilka Gyurika, és együtt emlékeznek a fotográfussal, hogy régen milyen volt kiülni a cigánydomb tetejére, odafent muzsikálni. Aztán elmúltak a szép napok. De diszkó, az van – mondja.
Később Pali Marci és Sipos Marci ülnek a nyáj mellett, húzzák a hegyen, néha a kutya vakkant csak bele, na meg a Leica kattan halkan, de az nem zavar itt már senkit. Kása Bélát úgy megszokták már Széken, hogy talán bolondnak sem nézik. Taps, s beindul a táncház.
A Fonó széki báljának legszomorúbb meglepetése az volt, hogy több beígért széki zenész sem tudott eljönni, mert a csúfhatárokon szigorúan veszik az okmányokat, nekik meg nem volt ilyesmi, maradtak hát otthon, a soron. Nekünk meg az a sorunk, hogy Pali Marcit még meghallgassuk, ahogy Ifjú Muzsikásék alákontráznak egyet, a nagyteremben pedig Kása Béla veri a dobot az Igriczekkel egy kis moldvaira–gyimesire, hogy aki a körtáncban jobban bízik, mint a párjában, itt megelégedve szédeleghessen a transzba ejtő csángó zenére.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.