Budapesten az Orlando Trio

A tavaszi fesztiválon lép fel a legendás amszterdami Orlando Trio. Friss Kurtág-lemezüket díjeső fogadta, a lemezkiadók Oscarjára, a Grammyre is jelölték. Március 25-i koncertjüket a rádió Márványtermében tartják. Az együttes létrehozója, aki egy személyben az Orlando Quartett (évtizedekkel korábbi) alapítója is, számos magyar művészt és együttest hívott meg az általa életre hívott, hollandiai nemzetközi kamarazene-fesztiválra. Az erdélyi származású Metz István, akit érdemeiért az Oranje-Nassau Dinasztia Tisztikeresztjével és a magyar Artisjus-díjjal tüntettek ki, kérésünkre lapunknak nyilatkozott.

2004. 03. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Családjában nem ön az első zenész. Meghatározó volt ez az örökség a pályaválasztásban?
– Őseim szász orgonaépítők voltak, e ritka foglalkozás művelőjét, néhai Samuel Mätzet a XVII. században hívta be az erdélyi fejedelem. Kutatók szerint néhány orgonába vésve máig ott látható a Mätz név. Hivatásuk apáról fiúra szállt. Nagyapám, Metz Albert már Budapesten végezte zenei tanulmányait, majd az Operaház tagja lett. Zeneszerzéssel is foglalkozott, balettjeit sikeresen tartotta műsorán az Operaház; hegedűiskolája pedig 12 kiadást ért meg. Később Marosvásárhely városépítő polgármestere, Bernády György meghívta, hogy az általa építtetett kultúrpalotában megszervezze az ottani zenei életet: a zeneiskolát és a zenekart. A tanári kar tagjainak neves budapesti zeneművészeket szerződtetett. Fél évszázad múltán, hatéves koromban oda írattak be zongora és cselló tanszakra. Családunkban a zenetanulás épp olyan természetes és kötelező volt, mint késsel-villával étkezni. Apám ugyan orvosként dolgozott, de abszolút hallásával igényesebb volt, mint bármelyik zenetanárom. Pályaválasztásomat tehát döntően megszabta a zenei örökség, a „kommunizmusban” egyebet nem is örököltünk.
– Erdélyben született, viszont még fiatalon Hollandiába került, s azóta is ott él. Mi volt a leglényegesebb különbség akkor a két ország zenei élete között?
– Tizenhat évesen kerültem Marosvásárhelyről a kolozsvári, majd a bukaresti zeneakadémia gordonka szakára. Évfolyamelsőként a bukaresti Enescu Filharmónia tagja lettem, ám hiába nyertem első helyezést a hazai versenyeken, külföldi fesztiválokra a második vagy harmadik román helyezettet küldték ki. Vonósnégyest alapítottunk, s miután az Amadeus kvartett Bukarestben meghallgatott, egyéves ösztöndíjat ajánlott számunkra Hollandiában, ezután ott telepedtem le. Ami az otthoni és a németalföldi zenei világ közti különbséget illeti, a legszembetűnőbb a holland zenei élet hallatlan gazdagsága volt. A Concertgebouw a világ egyik legjobb zenekara, a Schönberg Ensemble a világ egyik kimagasló kortárszene-együttese, Gustav Leonard barokkzene-együttese szintén a világranglistán szerepel. Az Orlando vonósnégyes is – amelyet magam alapítottam jó negyedszázada – többször bejárta a világot.
– Kezdő csellistaként ígéretes szólókarrierbe kezdett, később azonban mégis elsősorban kamarazenész lett. Miért ezt az utat választotta?
– A véletlen hozta így. Jóllehet minden fiatal zenész álma a szólista karrier, de engem szerencsére már pályám kezdetén megkértek, hogy lépjek be a bukaresti Philharmonia vonósnégyesbe, s hamarosan megfertőzött a csodálatos repertoár (Beethovennek 16 mesterműve van, Haydnnak 83, Mozartnak 24, és ez csak a jéghegy csúcsa), no meg a négyesben való alkotói munka. Ez a mai napig elkísér, az Orlando Quartet feloszlása után már az Orlando Trio tagjaként is.
– Több kamaraegyüttest is alapított – a bukaresti Philharmonia vonósnégyes, a világhírű Orlando Quartet, és most az Orlando Trio. Melyik időszakot tartja a legmeghatározóbbnak?
– Igen fontosnak tartom az Orlando Quartet időszakát, amikor szerte a világon végigjátszottuk a vonósnégyes-irodalom színe-javát – annak ellenére, hogy újabban az Orlando Trióval több nemzetközi díjat nyertünk. Csak az utolsó fél évben: Preis der Deutschen Schallplattenkritik 2003; Edison Preis; a Le Monde de la Musique Choque-díja; a New York Times szelekciója szerint az év legjobb kamarazene-lemeze.
– Létrehozta az Orlando Fesztivált, ahol a mesterkurzusok és a koncertek mellett minden évben egy-egy élő zeneszerzőt mutatnak be. Többször esett választása magyar szerzőre is, például Szöllősy András és Kurtág György is szerepelt már a programban. Mennyire ismertek és elismertek a kortás magyar zeneszerzők Hollandiában?
– Én ugyan az Orlando Fesztivál alapító-igazgatójaként, budapesti kritikusok tanácsára, másfél évtizeddel ezelőtt Szöllősy András kvartettjét tűztem műsorra, azóta meg többször választottam Kurtág-műveket témául, de Ligeti és Eötvös Péter is nagyra becsült zeneszerző Hollandiában.
– Kurtág Györggyel szorosabb munkakapcsolatba került, hiszen legutóbbi lemezükön a szerző műveit játsszák. Miután több díjat is elnyertek vele, a lemezt Grammy-díjra is jelölték. A darabok előadásának kidolgozásába maga Kurtág is beleszólt?
– Nagyon is! A lemezfelvételnél végig maga is jelen volt. Kurtág két évig élt ösztöndíjas zeneszerzőként Amszterdamban, s akkor rendszeresen, hetente többször dolgoztunk vele. Sok új művét mutattuk be Európa fővárosaiban. Kapcsolatunk azóta is szoros maradt, a Kurtág-zene a véremmé vált. A trió tagjaival, a hegedűs Hiromi Kikuchival és a brácsás Ken Hakiival a Budapesti Tavaszi Fesztiválon részletet adunk elő díjazott lemezünk műsorából (Jelek, játékok, üzenetek), továbbá alaprepertoárunk két klasszikus darabját, Brahms g-moll zongoranégyesét és Mozart E-dúr zongoranégyesét játsszuk a legjobb brüsszeli zongoraművésszel, Jean-Claude vanden Eyndennel közösen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.