Fesztiválkoncertek

2004. 03. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Énekkar díszhangversenyével kezdődött a tavaszi fesztivál zenei programsorozata péntek este a Budapest Kongresszusi Központban.
Kocsis Zoltán az utóbbi években nemcsak a ritkábban vagy nálunk alig játszott zeneműkincseket igyekszik megosztani a magyar publikummal, hanem az ünnepi rendezvények adta lehetőségek alkalmából nagyobb szabású, nagyobb apparátust igénylő alkotásokat is műsorra tűz. Most Berlioz Gyász és diadalát (op. 15) hallhattuk , valamint Az istenek alkonyának koncertszerűen előadott zárójelenetét.
Igazi ínyencségszámba ment Schönberg Hat zenekari dalának előadása Marton Éva közreműködésével. A zeneszerző, aki a századfordulón korszakot nyitott, Címerpajzzsal induló ciklusa a maga merész stílusában nagy kihívást jelent az énekesnek. Marton Éva éppúgy otthonosan mozog ebben az univerzumban, mint a líraibb Petrarca-dalok cizellált előadásában. Az egymással gondolati láncolatot képező műveket megszólaltató zenekar és kórus, Kocsis dinamikus vezényletével, a megrendítő kompozíciók színvonalának magaslatán áll.
Várakozáson alul teljesített azonban a Budapesti Fesztiválzenekar az első napon: a három bemutatott mű közül (Akira Mijosi háborús áldozatokról szóló Kyomon nagyzenekarra című darabja, Schumann a-moll gordonkaversenye és Sosztakovics 15. szimfóniája) közül egyik sem volt különösen említésre méltó. Nem tudni, vajon Micsijosi Inoue japán vendégkarmester nem tudta eléggé felrázni az együttest, vagy egyszerűen csak a zenészek eresztettek le, mindenesetre összességében lapos koncertet hallhattunk. Truls Mork norvég csellista sem tündökölt, a csellóverseny szólója sem mozgatott meg igazán.
Annál emlékezetesebb marad viszont Kelemen Barnabás és a friss Kossuth-díjas Bogányi Gergely szombati kamaraestje, ahol tüzes, szenvedélyes, izgalmas hangversenyt hallhattunk. A virtuozitás valódi zeneiséggel párosult, a két fiatal eufóriával zenélt. Beethoven c-moll szonátája és Brahms d-moll szonátájának két szélső tétele a bennük rejlő robbanó energiát mutatta be, a két Bartók-mű, a Szólószonáta hegedűre és a II. rapszódia pedig olyan interpretáció volt, amilyennek maga Bartók képzelhette az előadást. Az ígéretes zenészpárost két hét múlva a Carnegie Hallban hallhatja a tengerentúli közönség.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.