Ritkán van az embernek olyan élményben része, mint az Orlando Trió és Jean-Claude Vanden Eynden zongoraművész csütörtök esti koncertjén a Magyar Rádió Márványtermében, ahol Mozart Esz-dúr zongoranégyesét, Kurtág Jelek, játékok, üzenetek című sorozatát és Brahms g-moll zongoranégyesét hallhattuk. A Mozart-mű Mozartról szólt, minden felesleges régieskedést és romantikát mellőzve, a Brahms-négyest szintén nem lehetett kifogásolni, az utolsó, magyaros tétel egyenesen bravúros volt, a Kurtág-mikroformák pedig – minthogy lényegében maga a szerző tanította be – nemcsak szépek és felemelőek, hanem hitelesek is voltak. Három zenetörténeti korszak, összesen kétszáz év, ráadásul igen nehéz és tartalmas darabok, mégis mindegyik a helyén volt.
Az Orlando vonóstrió élvonalbeli együttes, nem kétséges, egyike a legjobbaknak: a Kurtág-mű – noha a klasszikus zenéhez szokott fülek általában idegenkednek a kortárs muzsikától – interpretációjukban mindenki számára befogadhatóvá vált. Ez a sok rövid, egy-két perces mikroformából álló sorozat igencsak megterheli az előadót, sokszor több oktávnyi ugrásokat, rendkívül virtuóz futamokat, vagy éppen kényes intonációjú akkordokat kell játszani, hol szólóban, hol együtt. A darabok a lélek legmélyéről szólnak, a legőszintébb vallomások és üzenetek, ezt a hangulatot megteremteni még a technikai kihívásoknál is nehezebb: ezt a csodát és titkot hozta el nekünk az Orlando.
16 méter magas kútba esett egy három éves gyerek Hatvanban