Örök szertartás – Szerelem a táncban

-TÁNC-

2004. 04. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mi is lehet nagyobb esemény az ember életében a szerelemnél és annak beteljesülésénél, az esküvőnél? Az egymásra találás meghitt pillanatait, a csábítás láthatatlan, apró fortélyait mutatta be táncban a Honvéd együttes tánckara Örök szertartás című műsorában. Az első rész nyolc rövidke, egymáshoz csak témában kapcsolódó etűdből állt össze, hat koreográfus sajátos szerelemértelmezéséből. Tulajdonképpen külön-külön sok jó ötletet láttunk, az egész azonban mégsem állt össze egységgé, töredezett maradt, az egyes koreográfiák közt nem alakult ki elválaszthatatlan kapocs. Zavaró volt az is, hogy egy-egy távoli, európai tánc is belekeveredett az összeállításba. Ha ez koncepció, és egyenlő arányban találunk különböző népektől vett figurákat, elfogadható lett volna, így azonban a zömében magyar műsorban mindenféle átmenet nélkül idegennek tűnt a spanyol és a portugál rész, bár hozzáteszem, az utóbbit találtam az egyik legkifejezőbbnek. A román és a gorál tánc, elsősorban a magyarhoz közelebb álló zenéjének és mozgáskultúrájának köszönhetően, könnyebben integrálódott a műsorba. A zenekart, Ökrös Csabát és a Hegedős együttest kiemelném: lényegében ők mentették meg a teljes széteséstől az első részt, nagyszerűen kapcsolták össze zeneileg az egymástól távol eső dialektusokat.
A műsor második fele önálló alkotás, Foltin Jolán A lagzi című koreográfiája, lényegében a téma indokolta, hogy hozzáillesszék az Örök szertartáshoz. A történet zoboraljai és felvidéki szokásanyagból építkezik, s a menyasszony szemszögén keresztül mutatja be a lakodalom menetét. A személyes részekhez, a leány, majd fiatalaszszony érzéseihez azonban nem hagyományos zene szól, hanem Kiss Ferenc zeneszerző világzene-könynyűzene határán mozgó dallamvilága. Ez a két sík, ami végigkíséri az egyórás előadást, sűrűn keveredik, akárcsak a menyasszony két arca, érzéseinek kettőssége, az öröm és a bánat. Vannak pontok, mint például az elején vagy az édesanyától való búcsúzásnál, ahol kifejező és elgondolkodtató ez a megoldás, bizonyos helyeken viszont, mint például a menyaszszonytáncnál azonban kevésbé érthető, a lelassított, melankolikus befejezés pedig felesleges toldalék, egyenesen leüti a vidám, hangulatos és magával ragadó lakodalmi sokadalmat. Szvorák Katalin, aki aktívan részt vesz a történetben, ízes előadásával sokat dobott a műsor sikerén.
(Honvéd Táncszínház: Örök szertartás, A lagzi. Thália Színház, április 4.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.