Chopin ? szabadon a Bogányi-lemezen

Bogányi Gergely és Chopin, a XIX. századi lengyel?francia komponista alighanem egymásra találtak. Legalábbis erről árulkodik a Kossuth-díjas zongoraművész tavaly felvett Chopin című lemeze, amelyen a zeneszerző 24-es, 30-as és 63-as opusszámú mazurkái szerepelnek, az f-moll Fantázia és a 2., b-moll Szonáta, a ?Gyászinduló? mellett.

2004. 05. 26. 15:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Chopin elvarázsolt, álmodozó, melankolikus, nem e világból származó dallamait képtelenség úgy élvezni, hogy közben sablonosan játsszák. Csakis szabadon, a darabok hangulatába illeszkedve, a művészek, alkotók végtelen képzeletével és fantáziájával lehet hitelesen megszólaltatni őket. Bogányi már az első ütemeknél meglepi a CD hallgatóját: nem egyszerűen jó előadást hallunk, úgy zongorázik, hogy közben magával ragad, lélekben táncra perdít. Játékát hallgatva lehetetlen szabadulni a muzsika hatása alól, szinte felemel a földről, s a lecsengő záróakkord után még hosszú ideig nem enged oda vissza. Ez az igazi művészet.
Bogányi zongorája énekel, verset szaval, rajzol, fest. A kisgyermekek ártatlanságával és az öregek bölcsességével tesz vallomást az ember szavakkal nehezen kifejezhető érzésvilágáról. Bár a lemezen mindössze zongoraművek szerepelnek, Bogányi Chopin árnyalt dinamikáit és hangszíneit szinte a szimfonikus zenekar sokszínűségét idéző módon mutatja be. A zongora betölti a teret, hol légiesen könynyű, hol pedig szinte levegőt venni sem enged, annyira súlyos.
Chopin több mint ötven mazurkája közül a lemezen tizenegyet hallhatunk. Tizenegy önálló kis világot, egészen más hangulattal. S habár a művek többsége alig tart tovább két-három percnél, az örökkévalóságról szól. A maga egyszerűségében, egy szál zongorára készült hangzásvilágával akkora részt képvisel a zeneirodalomból, mint egy többfelvonásos opera vagy egy egyórás szimfónia. A mazurkáknak ezt a hihetetlenül tömör mondanivalóját rendkívül hatásosan formálja meg Bogányi a lemezen.
Az f-moll Fantázia is elragadó. Lendületes, tele érzelemmel és szenvedéllyel. Chopin műve, amely mivel nem a kezdő hangnemben zárul, tulajdonképpen nem is f-moll, lényegében egy történetet mond el. Szinte csodálkozunk, hogy képes Bogányi ennyi mindent belesűríteni a játékába. A legmegigézőbbnek azonban a záró b-moll, ?Gyászinduló? melléknevű szonátát találom. Emlékek sora tör elő, valódi, átélt, mély gyászt idéz. Nemcsak a harmadik, Gyászinduló című tétel, amelyet gyakran játszanak temetéseken is, hanem a súlyos bevezetés, a már szinte konok hangzású Scherzo és a záró Finale is, amely lényegében a középkori haláltáncot ábrázoló képeket vetíti lelki szemeink elé gyors és virtuóz meneteivel. Chopin nagyot alkotott a zongorairodalomban és az egész zenetörténetben, Bogányi ugyanekkorát az előadó-művészetben. Chopinről elmuzsikált személyes vallomása ez a lemez, amely a XIX. század lelkesedéssel, személyes és nemzeti érzelmekkel teli, forradalmi levegőjét idézi meg.
(Bogányi Gergely: Chopin. BMC Records, 2003.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.