Természeti törvények a hangok képletében

K L A S S Z I K U S O K A nagy nemzetközi zenei vásáron, a Midemen Eötvös Péter életműdíja mellett kitüntették Intervalles-Intérieurs (Hangköz-enteriőrök, avagy A hangközök belsejében) és a Windsequenzen (A szél szekvenciái) című műveit tartalmazó lemezét is, valamint a kiadót, a BMC Recordsot, amely vitathatatlanul sokat tesz Eötvös életművének kiváló minőségű hazai terjesztéséért.

2004. 08. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindkét zenemű, az Intervalles-Intérieurs és a Windsequenzen is egy időben, a hetvenes években keletkezett, igaz, az utóbbi darabon egészen két évvel ezelőttig dolgozott a szerző. A darabok komponálása idején – ahogy Eötvös Péter fogalmaz – „a természeti törvények hangzásokba való átültetése” foglalkoztatta.
Az Intervalles-Intérieurs, amely első hallásra elég nehezen befogadható kompozíció, lényegében tiszta fizika – pontosabban annak dallambéli vetülete – igazi kísérlet. Éppen ezért nagyon nehéz értékelni az előadói apparátust, az UMZE kamaraegyüttest, sokszori lejátszásra is csak lassan rajzolódik ki a darab körvonala. Mindazonáltal pontos elektronikus zenét hallunk. Eötvös a hangok fizikai természetét, a hangközök leírható görbéjét és a hullámzás belső ritmusát jeleníti meg hallhatóvá téve, felnagyítva, dallamok formájában. Képleteket, függvényeket komponál meg, ahogy ő mondja, „a mű nem más, mint a természet titkainak kihallgatása”, bizonyos pillanatokban konkrétan kapcsolódik a „természet hangzásához”, pontosabban: „feltárja természeti gyökereit”.
A Windsequenzen már sokkal könnyebben emészthető, s noha szintén egy természeti törvényt jelenít meg, nem válik annyira tudományos alapúvá. Lényegében a felhangsor szabályaira épül. Mivel egyrészt a felhangok törvényei sokkal „természetesebben”, megszokottabban hangzanak, mint az Intervalles-Intérieurs szinuszgörbéi, másrészt az utólagosan hozzáadott címekkel akár programzenének is felfoghatjuk, közelebb érezzük a dallamokat a hagyományos hangzásvilághoz. A mű egyébként japán hatásról árulkodik, egész pontosan a zen-buddhizmus egyik paradoxonjáról, amelyet így fogalmazhatunk meg: nyugalom a mozgásban, mozgás a nyugalomban, ezt fejezi ki Eötvös két különböző frekvenciájú alaphanggal és az ezekhez rendelt felhangsorozattal. Az előadók teljesítménye egyértelmű: a Klangforum Wien együttes Eötvös vezényletével a tökéletesség élményét nyújtja.
(Eötvös Péter: Intervalles-Intérieurs, Windsequenzen. BMC Records, 2003.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.