Schubert teljességet ad

K L A S S Z I K U S O K Élményszerű zenehallgatást kínál a Budapest Music Center lemezkiadója, értékes kiadványai közül érdemes kiemelni Csalog Gábor két éve felvett Schubert-CD-jét, amelyen az eredetileg külön daraboknak indult, később összeillesztett Op. 94-es Moments Musicaux, az 1827-ben komponált második, Op. 142-es Impromtu-sorozat és egy feltételezhetően négytételes, 1817-ből származó zongoraszonáta-töredék lassú tételének szánt A-dúr zongoradarab található. Ez utóbbi ritkaságnak számít mind a lemezkínálatban, mind pedig a koncertpódiumon.

2004. 09. 08. 17:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Érett előadásban szólalnak meg a művek, úgy, ahogy azt a Schubertről alkotott kép és a kotta alapján belülről érezzük, még ha megfogalmazni nem is tudjuk. Szenvedéllyel, szárnyalóan, érzésekkel és színekkel zongorázik Csalog a lemezen, Schubert és egész kora szellemét életre keltve, megcsillantva valamit a XIX. század életérzéséből, vágyaiból, álmaiból. Egyfajta korrajz tárul elénk, amely – legalábbis érzelmi világában – mindenképpen hiteles.
Lényegében karakterdarabokat, zsánerképeket hallunk, a tempó és a különböző hangulatok széles skáláját bejárva, virtuózan, átélten. Szinte kézzelfogható képszerűségben jelennek meg a témák, a heroikustól a szenvedélyesen át a szívszaggató líráig, kifejezően, ugyanakkor minden túlzástól mentesen. Nem szirupos, nem édeskés, mint egyes romantikus értelmezések. Színességében is kellően szikár marad, kiegyensúlyozott és pontos képet festve a romantika előadói eszköztáráról.
Csalog rendkívül szabadon muzsikál, játékát nem érezzük kötöttnek, mégsem tér el a zeneszerző által rögzítettektől. Bár a lemezen megjelenő műfajok elnevezései alapján azt gondolhatnánk, az impromtuk és a „zenei pillanatok” már-már az improvizáció, a kötetlen ritmuskezelés szabadságát adják az előadónak, ez azonban korántsem igaz. Ezeket a műveket legalább annyira meghatározott szabályok szerint kell előadni, mint mondjuk egy klasszikus szonátát, ugyanakkor a szabadság, a korlátok nélküliség érzetét keltve. Ettől olyan nehéz a Schubert-interpretáció és általában a XIX. század előadói értelmezése, s ez az a pont, ahol Csalog bemutatja, mennyire mélyen ismeri a kor zongorairodalmát – nemcsak Schubertet, hanem Chopint, Lisztet és Schumannt is –, és mennyire tudatosan építi fel a művek előadását. Semmit sem bíz a véletlenre, az utolsó hang is tervezetten, pontosan, mégis a lélek mélyéből érkezik.
Az igazán jó zenész, mint Csalog, nemcsak technikailag felkészült, hanem fejben is tökéletesen érti a folyamatokat. Erről árulkodik, hogy egyébként Chopin összes zongoraművének urtext közreadója is egyben, nyilvánvalóan a nehéz és időigényes zenetudományi kutatómunka tanulságai sokban segítik őt előadóművészként is, bár ez nyilván oda-vissza működik, s zongorista múltja ugyanúgy segítette őt a kották értelmezésében.
(Csalog Gábor: Franz Schubert: Moments Musicaux Op. 94, D. 780; Impromtus, Op. 142, D. 935; A-dur zongoradarab, D. 604. BMC Records, 2002.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.