Székely kerámiák

Korondról leginkább a fazekasság, a főút két szélét tarkító színes „csiprok”, tányérok és kiöntők forgataga jut eszünkbe. A székelyföldi Sóvidék egyik legszegényebb falvát mára a tehetősebbek közé juttatta a kerámia és a kereskedés. A fővárosi Erdély Művészetéért Alapítvány Vármegye Galériájában e hónapban Korond leghíresebb keramikusfamíliája, a Páll család mutatkozott be. A vásárral egybekötött kiállítás holnapig látogatható.

2004. 12. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fazekasság mindig is volt Korondon – ahogy a környező településeken is –, a használati tárgyak, a szilvaízes fazék, a tejforraló lábos, a különböző „csiprok” korongozásától a mai, értékmentő dísztárgykészítésig azonban hosszú út vezetett. A község keramikusait először a XIX. század közepéről származó marosvásárhelyi Teleki téka említi, miszerint a korondi fazekasok nem váltottak ki céhet, ezért „kontárkodó fazekasságot műveltek”, s mivel ellopták az úgynevezett cserelapi mintát az udvarhelyiektől, feljelentették őket. Ekkoriban az egész Sóvidéken, Udvarhelyen és Keresztúron is fazekaltak, később azonban azokról a vidékekről, ahol könnyebben lehetett gazdálkodni, fokozatosan eltűnt a kerámia, a rossz termőfölddel rendelkező Korond pedig szépen lassan kézművesközponttá fejlődött, átvéve a Székelyföld teljes mintakincsét.
A székely népművészet napja az 1940-es években, Észak-Erdély Magyarországhoz csatolásakor virradt fel – magyarázza Páll Ágoston korondi keramikus, a kiállítás egyik meghívottja. Ekkor ugyanis nagy mennyiségű dísztárgyra volt szükség. A második világháború után a kereslet jelentősen visszaesett, s a korondiak arra kényszerültek, hogy Romániát lássák el kerámiával. Páll Ágoston elmondja: a mintakincs területén Bandi Dezső marosvásárhelyi népi iparművész hozta el a fellendülést, amikor a negyvenes évek végén Erdély különböző múzeumaiból összegyűjtötte a már nem használt, régi, hagyományos díszítőelemeket, és azokat megtanította a korondiaknak, többek között idősebb Páll Lajosnak, az édesapjának. Páll Lajos pedig továbbadta kilenc gyermekének, akik közül hárman ma is a kerámiából élnek, ifjabb Páll Lajos pedig szintén művészettel foglalkozik: Erdély egyik legnagyobb ma élő költője és festőművésze.
Páll Ágoston munkáját számos kitüntetéssel jutalmazták. Tagja a Román Népművészeti Akadémiának, neki ítélték a Magyar Művészetért díjat, a román köztársasági elnöktől pedig „az egyetemes kultúráért” elismerést kapta meg. A kilencvenes évektől kezdve sokat utazik, kerámiáit a világ minden táján megcsodálhatták már, többek között Bulgáriában, Görögországban, Lengyelországban, Németországban, Ausztriában, Izraelben és Amerikában, de rendszeres vendége volt Budapesten a mesterségek ünnepének és a táncháztalálkozónak is. Művészetét fiai viszik tovább. Árpád korondi csempekályhákat készít, Domokos pedig egészen új stílust alakított ki, ötvözve a hagyományos szín- és formavilágot ősi magyar motívumokkal, mai korunkra jellemző díszítőelemekkel. Az ő elképzelései már túlmutatnak a hagyományos fazekasság keretein: célja olyan, csak rá jellemző iparművészeti díszítő-, használati, valamint lakberendezési tárgyak készítése, amelyek elsősorban művészi ihletésűek. A kiállításon a Páll család egy másik ága is bemutatkozott: a néhai Páll Antal munkáját felesége folytatja, s szintén az új generáció sajátos, egyéni formanyelvét képviseli fia, ifjabb Páll Antal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.