Bartók, Kodály örököse

Végtelen úton címmel jubileumi koncertet adtak Szörényi Levente hatvanadik születésnapja tiszteletére szerda este a Nemzeti Hangversenyteremben. A telt házas előadáson az egykori zenésztársak mellett több kormánypárti és ellenzéki politikus is megjelent, többek között Újhelyi István, az MSZP alelnöke és Orbán Viktor, a Fidesz elnöke. Borbás Mária műsorvezető – miután köszöntötte az ünnepelt művészt – felolvasta Mádl Ferenc köztársasági elnök, Szili Katalin, az Országgyűlés elnöke, valamint Tőkés László királyhágó-melléki református püspök üdvözletét és születésnapi jókívánságait.

2005. 03. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hosszú utat járt be negyven év alatt Szörényi Levente. A hatvanas évek Illés-dalaitól a hetvenes évek Fonográf-korszakán át eljutott a nagy történelmi rockoperákig, a komolyzene és a könynyűzene határán mozgó, többórás alkotásokig. Lényegében ő teremtette meg a magyar könnyűzene alapjait, egy olyan műfajét, amit sajátos nemzeti stílusjegyei tesznek igazán értékessé és különböztetnek meg a nemzetközi irányzatoktól. Alkotásainak művészi értéke még a komolyzene szigorúbb feltételeinek is megfelel, s e tekintetben művei a kortárs magyar zene élvonalába sorolják őt, a bartóki–kodályi örökség méltó utódai közé. A szerdai koncert is – a hely, a Nemzeti Hangversenyterem szellemének megfelelően – elsősorban ezt a vonulatot emelte ki a Szörényi-életműből. A hangverseny első felében a sumér és akkád eposzok szövegeinek felhasználásával komponált Innin és Dumuzi-történet, a Fénylő ölednek édes örömében című oratórium csendült fel. Viszonylag kevéssé ismert ez a darab, s textúrájában, nagyságában leginkább a Psalmus Hungaricushoz hasonlítható. Az előadás sikeréhez sokat tettek hozzá az énekesek, különösen a két hölgyszereplő, Megyesi Schwartz Luca (Innin) és Röser Orsolya (Ereskigál).
A jubileumi koncert második fele kedves, tréfás átiratokkal kezdődött: a Banchieri Énekegyüttes Illés-slágerekből énekelt a capella feldolgozásban egy csokorravalót. S ha valaki eddig kételkedett volna abban, hogy Szörényi Levente méltó a fent említett bartóki–kodályi párhuzamra, ettől meggyőződhetett: még az egyszerű, mindenki által ismert slágerek akkordfűzése, szólamvezetése is tökéletes, a lehető legtermészetesebben hangzik a polifon reneszánsz kórustechnikára ültetve. Az átiratok kihangsúlyozták a dalok zenei szövetének a magyar nyelvhez illeszkedő belső szabályait, amelyeket Bartók, Kodály vagy például a ma élő zeneszerzők közül Kocsár Miklós kezel ilyen természetességgel. A koncert befejezéseképpen a trilógia, vagyis az Attila – Isten kardja, az István, a király és a Veled, Uram! néhány részlete szólalt meg, megidézve az életmű második felét, a nagy történelmi rockoperák korszakát. Ez utóbbiakban a közreműködő Danubia Szimfonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar kimagaslóan és nagy lelkesedéssel játszott, az énekesek viszont – Pápai Erika kivételével – helyenként kevésbé voltak átütők, mint azt a darabok színpadi bemutatóinál megszokhattuk.
(Végtelen úton – jubileumi koncert Szörényi Levente 60. születésnapja tiszteletére, Nemzeti Hangversenyterem, március 30., 19.30)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.