Szokás szerint kiváló hangulatúnak ígérkezik a fesztivál, számos különlegesség mellett egy szomorú helyi kurióziummal is „dicsekedhet”: 18 millió forintos költségvetéséhez gyakorlatilag semmi támogatást nem adott sem a kulturális tárca, sem pedig a turisztikai alap. Ilyen mostoha gyermeknek pedig egyetlen hasonló rendezvény sem bizonyult mostanság Magyarországon – tudtuk meg a tegnapi sajtótájékoztatón Turi Gábor dzsessz-szakírótól, Debrecen alpolgármesterétől és a fesztivál mentorától.
A debreceni dzsesszünnep persze ettől függetlenül is izmosodik: lassan kinövi az egyébként varázslatos hangulatú nagyerdei tóparti teret, így jövőre már biztosan más helyszínen – a szervezők reményei szerint a most épülő Kölcsey Központban – kaphat majd helyet. Az idei fesztivál nemcsak mint szabadtéri ingyenes rendezvény utolsó és megismételhetetlen, hanem azért is, mert lezár egy négyéves ciklust. A dzsessz nagy amerikai szülővárosait bemutató sorozat ugyanis Chicago „megszólaltatásával” befejeződik.
A dzsessznapok egy belvárosi helyszínen, a Belga söröző kerthelyiségében kezdődnek a Grencsó Bio Kollektív és a Szalóky Bélával kibővülő Debreceni Jazz Együttes színre lépésével, majd jam sessionnel folytatódik a Hangfogó klubban Szakcsi-Lakatos Bélával. Pénteken és szombaton az éjfél körül kezdődő Kis éji (jazz)zene kivételével, aminek a Hangfogó Klub és a most nyílt Debreceni Zenész Klub ad helyet, minden program a Békás-tó mellett lesz. Az izgalmasnak ígérkező koncertek sorát John Primer és The Real Deal Blues Band nyitja délután négykor, fél hattól pedig egy igen nagyszabású produkció, a Debrecen felkérésére írt, Sziget meséi című nagyzenekari szvit hangzik el. Az új darab megszületésének hátteréhez tartozik, hogy nemrégiben visszaköltözött Debrecenbe a mű szerzője, a zongoristaként és harsonásként egyaránt kiváló Zakar Zoltán. Az esti koncert a chicagói alternatívoké, főszereplője Ernest Dawkins és a New Horizons Ensemble. A neves szaxofonos, aki egy ideig a Kreatív Zene Fejlődését Támogató Társaság (AACM) elnöke is volt, a dzsessz hatvanas évekbeli megújításában óriási szerepet játszott.
A szombat délutáni szabadtéri koncerteket a Binder Károly– Borbély Mihály Duó fellépése nyitja, majd a dzsesszhagyományok korszerű értelmezésében jeleskedő Ken Vandermark’s Bride 61 mutatkozik be. Őket követi a funky, a rock és a dzsessz elemeit elementáris zenévé ötvöző Német Gábor Projekt produkciója. Az est fénypontjának a Patricia Barber Quartett koncertje ígérkezik. Az énekesként és komponistaként egyaránt briliáns művész zenei világa melodikus, sötét tónusú, misztikus alt hangjához merész zongorajátékot társít. Fellépéseit, lemezeit világszerte megkülönböztetett érdeklődés kíséri.
Vasárnap késő délelőttől kora délutánig a szaxofonoké a főszerep a Békás-tó mellett. Fellép a Dr. Földi János Általános Iskola Szaxofon Együttese, Bényei Tamás és a Debreceni Dixieland Band. A koncertekhez a Chicago zenéjét a bluestól az avantgárdig bemutató fotókiállítás, hasonló témájú filmkoktél és Chicago ízeit bemutató gasztronómiai mustra társul.
Miért ennyire agresszív és nárcisztikus Magyar Péter?