Chicago, blues, boogie és rockzene

Pénteken ragyogó napsütésben indult és csepergő esőben búcsúzott a 34. Debreceni Jazznapok programsorozata. A jórészt szabadtéri koncertekből építkező fesztiválhoz az időjárás először igen kegyes volt, majd éjszakai lehűléssel és kiadós esővel lepte meg a rajongók népes táborát, ám mindez keveset ártott a lelkesedésnek.

2005. 09. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Valódi dzsesszparádé volt Debrecenben, az idei vendég Chicago volt, igazi csemegét kínálva a Nagy-tavak-parti nagyváros dzsesszirányzatainak minden vonulatából. A hallgatóságot a klaszszikus chicagói blues képviselői közül az egyik utolsó mohikán, John Primer és a szólista legismertebb lemezének nevét viselő Real Deal Blues Band örvendeztette meg virtuóz játékával. Primer gitárszólói nyers, kemény hangzásokkal nyűgözték le a nagyerdei Békás-tó mellett táborozó közönséget. A parádés performance külön érdekessége volt, hogy Primert ugyanaz a banda kísérete, a Little Freddie King, amelyik 2004-ben New Orleansból érkezett a fesztiválra. Így a blues déli és északi irányzata egyszerre volt jelen a színpadon. A hatvanas évek „feltámadását” – a chicagói dzsessz alternatív vonulatának zenei világát szintén egy emblematikus szólista, Ernest Dawkins és egy 1979-es megalakulása óta töretlen elismertségnek örvendő együttes, a New Horisons Ensemble képviselte. A jórészt fekete muzsikusokból álló formáció nagyon otthon volt a Nagyerdő Békás-tavi színpadán, szabadon szárnyaló zenéjük egyszerre oldotta fel és ragadta magával az ücsörgő, ácsorgó, sörözgető, beszélgető, zenéjükben fürdő közönséget.
A szombat délután nagy ajándéka a Ken Vandermark’s Bridge 61 produkciója volt. A trombitásból tenorszaxofonossá lett Vandermark ugyancsak a szvinges hagyományokat alternatív felhangokkal ötvöző chicagói vonulat képviselője, s úgy látszik, erre nagyon vevő a magyar közönség. A lelket nyitogató dallamok ugyanis, még a késő este folyamán is, elsőrendű témáját adták a dzsesszrajongók legjobb produkciókat elemző beszélgetéseinek.
Sem hatásában, sem színvonalában nem maradt el a fent említettek mögött a szombat este sztárja, Patricia Barber. A művész döbbenetesen erőteljes előadásmódja, lefegyverzően őszinte megnyilvánulásai, hihetetlen zongoratudása a profi koncert elemeit egy kis bár intimitásával keverve hozta lázba a hideg időjárás miatt korábban már meglehetősen „fagyos” hangulatba került közönséget. Akinek pedig nem volt elég a délutánok és esték szabadtéri koncertkavalkádja, az éjszaka sem maradt zene nélkül: pénteken és szombaton a Hangfogóban és a Debreceni Jazz Klubban élvezhettek hajnalba nyúló örömzenéket.
Bár a vasárnap délelőtti szabadtéri programok csaknem áldozatul estek az esőnek, sokan mégis azt mondják, megvan a zárt koncertek varázsa is, de azért jó lenne valamit átmenteni a Békás-tó nyújtotta hangulatból is. Van benne valami. Kár, hogy kevés esély van rá, ugyanis a jövő évi, New York dzsesszéletét bemutató fesztivál helyszíne a tervek szerint már teljes egészében a most épülő Kölcsey-központ lesz.



New Orleans köszöni. A debreceni dzsessznapok vendége 2004-ben New Orleans volt, a vendégeskedést pedig a két város közötti zenei-közéleti kapcsolat erősödése követte. A debrecenieket személyesen is érintette a New Orleans-i katasztrófa, ezért Turi Gábor alpolgármester kezdeményezésére gyűjtést indítottak, és jótékonysági koncert szervezésébe kezdtek. A gesztusért George H. Walker, az Egyesült Államok nagykövete levélben mondott köszönetet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.