Marsalis Budapesten

2005. 10. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Most, hogy New Orleans, Branford Marsalis szülővárosa romba dőlt, igazán nagy dolog, hogy a dzsessz egyik legnagyobb művésze, aki mostanában a jótékonysági alapítványokkal a bajba jutottak megsegítésén dolgozik, turnén kívül iderepült egy hangverseny erejéig. Marsalis játszott már Budapesten Stinggel és saját dzsesszegyüttesével is, ezúttal azonban egyedül érkezett, egy igazán „komoly” műsorral. Hét éve a New York-i Orpheus Kamarazenekar felkérésére kezdett komolyabban is foglalkozni a komolyzenével, s azóta többször lépett fel klasszikus művekkel, ezúttal a Magyar Telekom Szimfonikus Zenekarral, Ligeti András vezényletével. Marsalis nem titkolja: mindene a dallam. Leginkább szép dallamíveket játszik, ezért előszeretettel nyúl a dalokhoz, s teszi át őket szaxofonra. Így választotta Mahler második dalát a Gyermekgyászdalokból, amit igazán éneklően adott elő. A másik nagy „szerelme” Vaughan Williams Oboaversenye, amelybe a Berlini Filharmonikusok vezető oboistája, Albrecht Meyer felvételén keresztül szeretett bele. Ezt a két darabot először játszotta a színpadon, de hallatszott, hosszú ideje érleli, dédelgeti minden hangját.
Marsalis most elsősorban a szép, éneklő szaxofonhangját mutatta meg, de megcsillantotta virtuozitását is Ibert Concertino da Camerája cadenziájában. Ez utóbbit, valamint Debussy Rapszódia zenekarra és szaxofonra című művét a dzsesszből örökölt spontaneitása és természetes szabadsága tette felejthetetlenné.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.