Magyar zenészek Versailles-ban

A Versailles-i Barokk Zenei Központban, a Chapelle Royale-ban tegnap Alföldi Róbert rendezésében, a Savaria Barokk Zenekar közreműködésével mutatták be Charpentier három történetből álló művét, a Trois histoires sacrées-t. A produkció jövőre a Budapesti Tavaszi Fesztivál programjában is szerepel. A bemutatóról Németh Pál Liszt-díjas fuvolaművész-karmester, az előadásban közreműködő Savaria Barokk Zenekar alapítója és művészeti vezetője, a hazai régi zene egyik legnevesebb képviselője beszélt.

2005. 12. 07. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Versailles-i Barokk Zenei Központ a régi zene egyik legrangosabb helyszíne, ott zenélni megtiszteltetés. Hogyan jutottak el idáig?
– Versailles-ból már régóta kerestek magyarországi kapcsolatot, két évvel ezelőtt el is jött Budapestre a központ vezetője és a mostani premier dirigense, Olivier Schneebeli, valamint a vezető koreográfus. Végignézték-hallgatták a magyar mezőnyt, és minket választottak. Ez az első közös produkciónk, október 1-jén, a zene világnapján Varasdon, a barokk zenei fesztiválon már koncertszerűen előadtuk, és sikeresnek bizonyult az együttműködés. A Savaria Barokk Zenekarból tizenöt fővel veszünk részt a produkcióban, mi adjuk a vonósokat, a fuvolákat, a fagottot és a lantot, a csembalónál és az orgonánál egy-egy francia muzsikus ül, a kórus pedig a versailles-i központ énekkara. Az előadásban három magyar táncos is közreműködik.
– Először dolgozik külföldi partnerrel a versailles-i központ, és rögtön magyarokkal. Ez azért nem mindennapi.
– Az egész előadás fő szervezője, motorja magyar részről az Armel Produkció és Sajtóiroda vezetője, Havas Ágnes. Vele már akkor jól vizsgázott az együttműködés a budapesti Közép-európai régizene-fesztivál szervezésében, amikor még a Francia Intézetben dolgozott zenei munkatársként. Havas Ágnesnek két év munkája van a bemutató megszületésében.
– Charpentier-t, Lully kortársát kevesen ismerik, műveinek többsége kiadatlan maradt. A Trois histoires sacrées-t nemrég rekonstruálták éppen az előadásnak is helyet adó régi zenei központban. Ők nem egyszerű hangversenyrendezők, az intézmény tevékenysége szerteágazó.
– Valóban, a központban oktatás is folyik, elsősorban énekesképzés, de táncot és hangszereket is tanítanak, és emellett nagyon erős a zenetudományi oldaluk. Rengeteg kéziratot őriznek ebből a csodálatos francia zenei aranykorból, a XVII–XVIII. századból, ezek közül keresik elő a bemutatásra alkalmas műveket, a Három bibliai történet is így került reflektorfénybe. Ott őrzik a kéziratot, és ők adták ki a kottát is. Bár a mű évszázadok óta ismeretlen a közönség előtt, én hiszek abban, hogy nem a méltán elfeledett kategóriába tartozik, és megérdemli, hogy újra felfedezzék.
– Alföldi Róbertre a Faust rendezői sikere alapján esett a választás. Ez azonban egy egészen más műfaj.
– A Trois histoires sacrées három részből áll: a Saul és Jonathan halála, az Angyalok és pásztorok című karácsonyi pásztorjáték és Az aprószentek lemészárlása olyan egyházi művek, amelyek nem liturgikusak. Ez a tradíció visszanyúlik a középkori misztériumjátékokhoz, egyházi eseményen kívül, mégis templomi zeneként adták elő. A szereplőket szimbolikusan jelenítették meg, nem úgy, mint az operában, de egy oratórium-előadásnál azért színpadiasabban. Ezért ez a műfaj nagyon izgalmas, Alföldi Róbertnek is nagy kihívás lehet. Ugyanis a tér meglehetősen szűk, hiszen a színpadon ott van a zenekar, a kórus, az énekes-szólisták, valamint három táncos. Ezt kell valamennyire megmozgatnia, ugyanakkor nincs akkora szabadsága, mint egy igazi színházban.
– Charpentier nálunk még annyira sem ismert, mint a nagyvilágban. Mi lehet ennek az oka?
– Magyarországon a francia zene valamiért egy kissé háttérbe szorult. A magam részéről ezt kevésbé éreztem, hiszen a hangszerem, a fuvola zeneirodalmának nagy részét éppen a francia barokk művek alkotják, de azért érzékelem, hogy a magyar hangversenyéletben méltatlanul keveset szerepel ennek a kornak a francia vonulata. Ahol tudok, igyekszem ez ellen küzdeni, remélem, az, hogy tavasszal elhozzuk Budapestre a Charpentier-előadást, újabb lépés lesz ennek az aránytalanságnak a feloldására.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.