Vágtázó Csodaszarvas

Grandpierre Attila új együttese, egy újabb „vágtázó” zenekar, a Vágtázó Csodaszarvas zenél ma este a Petőfi Csarnokban. Az előadás a Tiszta Forrás – Tiszteletadás Bartók Bélának és a VHK-nak címet kapta. A koncert számos meglepetést tartogat, ugyanis ezúttal Grandpierre Attilához neves dzsessz- és népzenészek társulnak, a produkciót Bartha András látványterve egészíti ki, felhasználva többek között Barcsik Géza ősi magyar motívumait is.

2005. 12. 03. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Grandpierre Attilával már egész fiatalon furcsa dolgok történtek. Tizenévesen egy házibulin zenélés közben úgy elragadta a zenei alkotóerő, hogy nekirohant egy szekrénynek, félig önkívületben dörömbölni kezdett rajta, és amikor ettől teljesen önkívületbe jutott, egy különleges, varázslatos ének tört ki belőle, amit a társai később „müezzin énekként” jellemeztek. Később egyszer valami olyan lüktető-cikázó zenét hallott az utcán, amit mintha mindig is ismert volna. Úgy tűnik, éppen a vágtázásra jellemző lüktetéstől ragadta el az ájulásig erősödő érzés. A Vágtázó Halottkémek nevű zenekarának első próbáján is hasonló történt: ismét elveszítette a kapcsolatot a külvilággal, semmi mást nem látott, csak egyetlen hatalmas lángoszlopot. A VHK-val játszott zene is teljesen ösztönösen jött belőle, de maga sem tudta, mi is ez valójában. Hosszasan kutatott, amíg rátalált Bartók Bélára, aki ezt írta: „Az igazi népzene minden külső befolyástól mentes, szerves szabadsággal fejlődik, mint a virágok, állatok a városi kultúrától nem befolyásolt emberekben öntudatlanul működő természeti erőt jelenti.” Rögtön tudtam, hogy Bartók ugyanarról beszél, ami velem történik. Biztos vagyok abban, hogy sok ezer évvel ezelőtt a népzene is ilyen belső természeti erő hatására született – mondja Grandpierre Attila. A csillagász-muzsikus úgy érzi, új együttesével, a Vágtázó Csodaszarvassal most ehhez az erőhöz és népzenéhez is közelebb kerül. Grandpierre Attila kutatásokat is folytatott, az általa érzett, benne megszületett dallamoknak kereste a rokonait, s meg is találta Kínában, Indiában, az afganisztáni herátiaknál. Meggyőződése, hogy ezekben a régi hun zenei hagyomány örökségéről van szó. Mára egy egész estét betöltő műsorrá fejlődött az évtizedes munkával létrehozott gyűjtemény.
A vágtázó együttesek muzsikája, akár a VHK-é, akár a Csodaszarvasé, mind a lovas népek zenéjére épül. – A lovas népek zenekultúrája sajnos még nem ismert, nem az emberiség zenei világörökségének a része, miközben azt is tudni kell, hogy a ló az maga a megtestesült, elragadó ritmus – mondja Grandpierre Attila. A vágtázó ló elragadja az embert, ettől az ember megtáltosodik, és egy magasabb világgal kerül kapcsolatba. Ez természetesen egy zenei világ, a zenének az a varázsereje, ami rabul ejti az embert – magyarázza. Egészen más, mint az ülő népek zenei világa vagy az a nyugati kultúra, ahol pénzért, megrendelésre készülnek a művek – teszi hozzá.
Kínában találta meg például a Rákóczi-induló vágtázó változatát. Kína zenéjének egy jelentős része a hunok hatását tükrözi. Annak idején hoztak is egy rendeletet, betiltották a hun zenét, mert attól tartottak, annyira elragadja a kínaiakat, hogy a végén minden kínaiból hun lesz. A VHK-val is voltak hasonló tapasztalataink, Németországban például egy koncerten annyira tomboltak a németek, hogy a rendezők utána azt mondták, amikor játszottunk, mindenki magyarrá lett. Ezt szeretném most is elérni: aki meghallja a muzsikánkat, legalább arra az időre váljon magyarrá, amíg elevenen él benne az élmény – vallja a VHK egykori frontembere.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.