Vészkiáltás a megmaradásért

Ennyire kemény művet talán még nem is látott-hallott a magyar közönség. Az Árpád népe kapcsán sok mindenről lehet vitázni, egyről azonban nem: a magyarság talán legalapvetőbb, ma is fennálló problémájával szembesít minket, a megalkuvással, ami az idegen érdekek szolgálatába és ezzel a pusztulás felé hajszolja az országot.

2006. 03. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kemény vádirat – így jellemezte az Árpád népét Szörényi Levente, azt azonban senki sem hitte volna, hogy ennyire letaglózza az embert a szembesítés. A darab vészkiáltás a magyarság szellemi megmaradásáért, amely az ezer éve tartó folyamatos megalkuvások, az idegen érdekek szolgálata miatt került identitásválságba és a pusztulás szélére. Erre valóban ideális operatémát kínál a Szent István halála utáni káosz, az idegen jöttmentek, a németek sanyargatásai, a táltosokat lecserélő, magyarul nem beszélő papok, az ez ellen lázadozó nép és a velük kényszerből, kompromisszumból, meggyőződésből vagy árulásból szembehelyezkedő András király, aki a nemzet érdekei elé helyezi a királyi koronát, a pápa és a császár elvárásait.
Darázsfészek ez a korszak, ezer év távlatából, hiányos tudásunkkal, a már akkor is manipulált történetírás következtében nehéz ítéletet mondani bárkiről is, hiszen kétségtelenül túl nagy volt a nyomás a keresztény Európa felől, ugyanakkor az is igaz, a hittérítést sokan valóban csak ürügynek használták fel hódító szándékaik érdekében. Még a kétségtelenül nagy formátumú István király is sokszor a környezete kiszolgáltatottjává vált, sem Imrét, sem Vászolyt nem tudta megmenteni, Andrást, Leventét és Bélát is csak figyelmeztethette, hogy meneküljenek, védelmet nem nyújthatott nekik. András megalkuvását azonban példaként lehet állítani a mai világban, ahol azóta is rengeteg az idegen érdek, a magyart magyar ellen hangoló, hitványoknak tapsoló, árokásó, áruló, hogy a rockopera szavaival éljünk. Az Árpád népe nem a kereszténység felvétele ellen szól, mint ahogy Vatáék is elismerik, tudják helyüket a kereszt alatt. Sokkal inkább a hagyományok, a gyökerek, az identitás megőrzéséről mint a megmaradás egyetlen kulcsáról, amit a végszót kimondó Árpád vezér nyomatékosít.
Kemény az üzenet és a megfogalmazás. Ennek esik áldozatául egy kicsit a zenei szövet is, végig forr az indulat, pattanásig feszülnek az idegek, mindenki egymás szavába vág. Meglehetősen kevés a lírai rész, még az imák elcsendesülő hangulatát is a gyötrő önvád kiáltásainak sora szakítja meg, noha a darab egyébként tele van eredeti ötletekkel, igazi gyöngyszemekkel. Csak ezek leginkább az átvezető hangszeres részekben bújnak meg, s a hangulatot meghatározó folyamatos feszültség miatt az énekszólamokba csak egy-egy sor jut belőle. Kevés a klasszikus értelemben vett dal, az operai „ária”, a cselekményt, a szembenállást és a vitát a folyamatos, énekelt párbeszédek, a „recitativók” éltetik, és ez nagyon igénybe veszi a hallgatóság fülét-figyelmét egyaránt. Az egyetlen igazi szerelmi szál is másodlagos, Levente és Rasdi csak egy duett erejéig talál egymásra a darab végén, s az is rövid úton tragédiába torkollik. Ez a duett a darab zenei csúcspontja.
Az Andrást megformáló Kiss B. Attila hangját igencsak igénybe vette az előadás, szinte végig a forte és a fortissimo között váltogat, néha pedig szívesen hallgattunk volna tőle egy-egy elcsendesültebb dalt, amelyben megcsillogtathatta volna énekhangja másik oldalát. A két női karakter is kemény, pedig hangszínük alapján egy-egy lágyabb rész nőiességüket is kiemelhette volna. Újhelyi Kinga Rasdi szerepében nagy felfedezés. Nehéz a szerepe, nagy próbának teszi ki mind a hangját, mind előadói készségét, s mindkettőben remekel. Kiss B. Attila operaénekesi múltja és Feke Pál rockosabb hangja látványos kontrasztot teremthetett volna a két gondolkodásmód között, erre azonban nem került sor, hiszen András talán még keményebb hangot ütött meg állandó kétségei és lelkiismeret-furdalása miatt, mint a „pogány” Levente. Az énekesek egytől egyig nagyszerű teljesítményt nyújtottak, pedig sem intonációban, sem hangvételben nem könnyű az Árpád népe. Igazi kortárs opera, amely a disszonanciát sem mellőzi, és nincsenek benne könnyen énekelhető klisék. Itt minden hangért meg kell küzdeni.
Embert próbáló ez a darab, tömény és provokatív. Keménysége aktualitásában szembetűnő. Szörényi Levente üzent vele. Rajtunk múlik, hogy megfogadjuk-e Árpád tanácsát, és hagyományainkra támaszkodunk, összefogunk, vagy folytatjuk az ezer éve tartó megalkuvást, de akkor senki sem ment meg bennünket a pusztulástól.
(Szörényi Levente: Árpád népe – ősbemutató. Papp László Budapest Sportaréna, március 28., 19.30.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.