Varga Magda meglepte közönségét, hiszen azt, hogy ilyen elemi erővel ad elő verseket, eddig nem sokan tudták. A kitűnő dramaturgiai érzékkel maga által szerkesztett műsor azonban ebből a rejtekező képességből is fel-felvillantott.
– Nagyon komolyan vettem a próbákat és a felkészülést – mondja a művésznő a koncertet követő beszélgetésünkön. – Két hónapig gyakoroltam egyfolytában, egyik próbáról a másikra alakult, változott a műsor. Sokat tipródtam azon, mit válasszak Bizet-től, Schuberttől vagy éppen Verditől. Amikor sikerült kiizzadni magamból azt a műsortervet, amit jónak éreztem, sikerült olyan szinten formába hozni magam, amit elfogadhatónak ítéltem, megnyugodtam: minden tőlem telhetőt megtettem, a többi Isten dolga.
Izgalomnak a koncert napján valóban nyoma sem volt Varga Magdán: a színpadon újra az operakirálynő volt jelen, képes volt felidézni a művésznő hatvanas–hetvenes évekbeli fénykorát, benne legnagyobb alakítását, a Carment.
A Bizet-darab Varga Magda főszereplésével évekig szerepelt a Csokonai Színház repertoárján, és minden évadban telt házakat vonzott. Amint a művésznő mondja: ennek az lehetett az oka, hogy nagyon közel érezte magához Bizet tehetséges, szenvedélyes, tragikus alkatú cigánylányát, aki ösztöneiben, cselekedeteiben mindig a természet gyermeke maradt. Varga Magda maga is ilyen világban nőtt fel: egy mogyoródi evangélikus lelkész lányaként falusi környezetben született, együtt játszott a gazdák gyermekeivel, velük kóborolt az erdőkben. Ugyanakkor európai műveltségű édesapjától életre szóló útravalót kapott a kultúra legjavából, művészettörténetből, történelemből és különösen zenéből. – A háborúnak komoly szerepe volt abban, hogy operaénekes lettem – mondja Varga Magda. – Akkor még csak két kislányom volt, akik nagyon féltek az óvóhelyen, s úgy nyugtattam meg őket, hogy mindig énekeltem nekik. Az ének másokra is hatott, erőt adott nekik a szenvedések elviseléséhez. Ekkor döbbentem rá: ha Isten tehetséggel ajándékozott meg, akkor nekem dolgom, hogy ezzel éljek. Következett az Állami Népi Együttesben vállalt énekesi státus, majd fellépések a rádióban, ami végül meghozta az áttörést: szerződést kaptam a Csokonai Színházba, s férjemmel és három gyermekemmel – hiszen időközben megszületett a később színésszé lett fiú, Cserhalmi György is – Debrecenbe költöztünk.
És ahogy nagyon sok akkori színész és énekes, Varga Magda is ott ragadt a cívisvárosban, ahova az ötvenes–hatvanas években pezsgő színházi élet csalogatta a fiatal tehetségeket. Ő sem szerződött el soha a Csokonaiból, nem is maradt külföldön, hiába énekelt évekig Olaszországban. Bár nem Debrecenben született, sikereit ott érte el, ottani munkája elismeréseként kapta meg az Érdemes Művész kitüntető címet. Debrecen második és – amint mondja – évről évre kedvesebb otthona lett és maradt, ahol sok év után újra színpadra lépni nemcsak jutalomjáték, de egyenesen ajándék.
Orbán Viktor: Három év alatt közel 40 százalékos minimálbér-emelés