Történés a pont és a tengely körül

Mansfeld Péter, 1956 mártírja emlékművével vált széles körben ismertté az elmúlt években Menasági Péter szobrászművész. A fiatal alkotó Tengely címmel állítja ki tíz év alatt készült szobrait a Budapest Galéria kiállítóházában (III., Lajos u. 158.), és e címmel írta meg doktori disszertációját is.

P. Szabó Ernő
2006. 05. 03. 17:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elmúlt években sokat foglalkozott a világtengely – axis mundi – problémájával. A jó hat éve kezdődött programban a kiindulópontot a kör és a kerék motívuma jelentette, középen egy furat volt csupán, a következő munkáknál jelent meg a tengely, amelyet azután ledöntött, s megindulhatott a kör alakú mozgás.
– Disszertációm az önmagába visszatérő mozgással foglalkozik, azokkal a kérdésekkel, amelyek olyan ősi munkaeszközökben, illetve szakrális tárgyaknál bukkannak fel, mint az őrlőkő, az imamalom. A tárgyakban sűrűsödő szimbolikus tartalmaktól sokfelé vezet út a makro- és mikrovilágban.
– Nemcsak a formáknak, de az anyagoknak is szimbolikus jelentésük van. Azoknak a nehezen megmunkálható kemény köveknek, amelyekkel dolgozik, különösen…
– A szobor készítése hosszú folyamat, rendkívül sok a technikai momentum, amely egyben a szellemi elmélyülés lehetőségét kínálja. Az anyagok iránti érdeklődésem elmélyülésében igen nagy szerepe volt Bencsik István szobrászművésznek, aki Karmó Zoltánnal együtt átvette Somogyi József osztályát. Mindig is a kő érdekelt, és az első puha kő után a keményet választottam hosszú távra. Kísérletezem persze más anyagokkal is, a kiállításomon más anyagból készült, sőt színezett művek is vannak. A mondandó, a lépték a meghatározó, a szakrális műveknél megjelenik az arany felület is. A kerék, majd a tengely után jött a pont, amellyel kapcsolatban egyre fontosabbá válik az isteni igazság mibenléte. Sok kultúrában a teremtés folyamata egyetlen pontból indul ki.
– Születtek olyan művek is a kiállítás által átfogott tíz évben, amelyek nem a kiállítóteremben, hanem a köztéren hatnak a közösségre. Elsősorban a Mansfeld Péter, 1956 mártírja emlékművére gondolok.
– Erről a műről fotókat mutatok be. De persze ez a plasztika is illeszkedik a szobrok együttesébe. Egy zárt tömbrendszer ez is, amelyben egy emberi figura jelenik meg. Három éve készült a mű, közadakozásból összegyűlt pénzből, fiatal művészek számára meghirdetett pályázat után. Az volt az alapkoncepció, hogy a meztelen, naturálisan ábrázolt figura köré robusztus hatású gránittömeg épül, magába zárva azt. Furcsa módon a saját börtöne a szentélye. Azt hiszem, szeretik az emberek a szobrot, amely a Gül Baba türbéje szomszédságában kapott helyet, nagyon erős szakmai visszajelzések viszont nem érkeztek a fogadtatásáról.
– Egy évvel ezelőtt viszont egy másik pályázaton vett részt, a központi 1956-os emlékműén. Hogyan fogalmazta meg a tanulságait?
– Részben úgy, hogy később részt vettem a másik pályázaton is, amelyet éppen azért hirdettek meg, mert sokaknak, közöttük 1956-os szervezeteknek, nem tetszett az, ami a központi pályázaton részt vett munkákkal történt. Ezt a másik pályázatot a Műegyetemen felállítandó mű megtervezésére hirdették meg, s megtiszteltetésnek éreztem, hogy Melocco Miklós, Dienes Attila, Péterffy László és Csíkszentmihályi Róbert mellett engem is meghívtak. A „nagy” pályázat tanulsága számomra az volt, hogy nem voltak eléggé tisztázott irányelvek. Hatalmas összegből, 650 millió forintból épül meg a győztes mű, de a teljesítmények fölött valójában elsiklottak a bírálók, s a közönség meg sem ismerhette, hogyan látják a mai alkotók 1956 tükrében a történelem, az emlékezés, a múlt és a jelen összefüggéseit.
– Vannak-e más jelentős pályázatok az 1956-os emlékművekre meghirdetettek mellett?
– Igen. A kiállítás és a hozzá kapcsolódó könyv mellett olyan művön dolgozom, amelyre ugyancsak pályázat alapján nyertem el a megbízást. Június 18-án állítják föl Budaörsön, az Ótemetőben a német kisebbség kitelepítésének központi emlékművét. Zárt kaput terveztem, amely előtt egy asztal áll, besüllyesztett kulccsal, amely az eltávozottak által itt hagyott üres otthonokat idézi. Közben készülnek a saját művészi problémáimat megfogalmazó művek, amelyekre pályázat útján tudok támogatást szerezni, hol itt, hol pedig ott. Nem könnyű, de nekem mégis az a legjobb, ha műről műre, problémáról problémára haladok. Vannak más utak is, de az sem jó, ha a szobrász teljesen másból él, mint amihez ért, s az sem, ha galéria számára „termel”. A köztéri emlékműnél is sok a megkötés, nemcsak az ízlés, de a történelmi emlékezet is alig-alig összebékíthető.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.