A mozdulat tisztelete

Új állandó kiállítással tiszteleg nagy szülötte, Medgyessy Ferenc előtt szülővárosa, Debrecen. A művész születése 125. évfordulója alkalmából a Medgyessy-múzeumban rendezett kiállítás tegnap nyitotta meg kapuit a nagyközönség előtt, szeptemberben pedig komplex, a mester életét, munkásságát bemutató, a szobrászat kipróbálására is lehetőséget adó programokkal várja a diákokat. A nagy ívű tárlatot Fodor Éva művészettörténész mutatta be szerdán.

2006. 07. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Medgyessy Ferenc 1881-ben született Debrecenben, és szülővárosában, az ősi kollégium falai között érettségizett. E korszakhoz kötődnek első szárnypróbálgatásai, első grafikái is. A kollégiumi professzorokról, diáktársakról készült karikatúraszerű rajzok a kiállítás első termében láthatók. Itt kapott helyet az a holttestábrázolás is, ami bonctanprofesszora előtt világossá tette: az ifjú Medgyessyt jobban érdekli a modell, mint annak élettani funkciói. E jószemű tanár volt ugyanis az, aki beajánlotta a képzőművészeti akadémiára.
A részben kronológiai, részben tematikus elven építkező kiállítás következő termeiben a párizsi és firenzei tanulmányévek termése, majd az első világháború élményeit feldolgozó alkotások – rajzok, szobrok, reliefek, körplasztikák – láthatók. Firenze nagy hatással volt Medgyessyre: ott találkozott ugyanis az etruszk, a korai görög és a római szobrászat remekeivel, és ott kristályosodott ki benne ars poeticája, amit egész életében követ. Ekkor lett művészi ideálja az ókori Kelet egynézetű ábrázolásmódja, monumentális, tömbszerű anyagmegmunkálás, az egyszerű, tiszta formák, a mozdulat tisztelete.
Az „Ellesett pillanatok” elnevezésű terem már ennek jegyében készült szobrokat mutat be: édesanyjának, a cívisből hivatalnokká lett apjának, valamint feleségének, Mária Gyakanovának állít emléket. Későbbi korszakokat idézően kiérlelt alkotás e teremben az 1908-ból való Kövér gondolkodó nő, másik címén a Húsmustra, a később is oly jellemző társadalomkritikai hangot megpendítő Súroló asszony vagy a tánccal kapcsolatos munkákban feltűnő lendületet és expresszivitást mutató Menekülők című relief 1909-ből.
A kiállítás tematikus elrendezésű blokkja a tánc, a nő, a köztéri szobrászat, illetve az allegorikus alkotások köréből válogatott műalkotásokból ad ízelítőt, illetve felvillantja a Százados úti műterem hangulatát. A Medgyessy életében kulcsszerepet játszó női szépség és a görög-római bacchanáliaábrázolások által ihletett táncos művek mellett a tematikus részben figyelmet érdemel az 1922-ben készült, Lovas című alkotás, a Rippl-Rónai Józsefet, illetve Móricz Zsigmondot ábrázoló portrék, továbbá a debreceni Déri téren álló, allegorikus szobrok közül a Régészet és a Művészet szobortervei. Megtekinthető az ugyancsak a Déri téren lévő, Debreceni Vénusz című ihletett szépségű alkotás szoborterve, a Győrben köztéren felállított Szent István-lovasszobor gipszterve, és a debreceni klinika kertjében található, Pihenő című alkotás terve, ezenkívül a Medgyessy gimnázium előtt található mű, a Nelli almával szobortervei. Utóbbi köztéri szobor érdekessége, hogy a mai megnyitón részt vesz az egykori modell, Czellár Nelli is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.