Legendás lovag a pokol kapujában

Wolfgang Amadeus Mozart remekét, az operairodalom egyik legszebbikét adták elő a Theater an der Wien játékában Budapesten. Nemzetközi hírességekkel a Don Giovanni szerepeiben – Az opera a palotában világsztárokkal című sorozat égisze alatt vendégszerepelt a legrégibb és egyben legújabb bécsi opera a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben.

Metz Katalin
2006. 07. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csak az idén, Mozart születésének 250. évfordulója tiszteletére nyitotta meg ismét kapuit operaházként az 1801-ben nyílt teátrum, egyebek mellett a Fidelio ősbemutatójának a helyszíne, a klasszikus zene és az operák hajléka, amely később operett-, majd musicalszínházként működött. A császárváros ez idő szerint harmadik operaháza halhatatlan Wolfgangjának születésnapját, január 27-ét a zeneszerző ritkán játszott Idomeneójának bemutatásával ünnepelte. A budapestiek számára, akiket nem kényeztet el a saját Operaháza, irigylésre méltó az a tizenkét bemutató, amivel évadonként büszkélkedhetnek, no és a tisztes büdzséjük.
A Don Giovannit, csupa világjáró művész közreműködésével, alig egy héttel a pesti vendégjáték előtt, július 20-án mutatták be otthon, a KlangBogen fesztiválon Keith Warner rendezésében. A Lorenzo da Ponte librettójára írt Mozart-operát koncertszerű előadásban láthatta a zsúfolásig megtelt Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem közönsége.
Drama giocco – írta műfajmegjelölés gyanánt a szerző a kézirat élére; s hogy mennyire játékos, azt még a koncert formájában előadott Don Giovanni nézői is megtapasztalhatták: a szereplők a szokásostól eltérően nem a zenekar előtt sorakozva énekeltek, hanem valósággal végigjátszották az operát a pódium üres terén, miközben a Bécsi Rádió Szimfonikus Zenekara a színpad előtti zenekari árokban szólaltatta meg a Mozart-zenét. A pódiumon a szólamukra kétoldalt székeken várakozó énekeseken kívül egy zongorakísérő s egy csellista ült.
A francia karmester, Bertrand de Billy, a Staatsoper és a Metropolitan dirigense, 2002 óta a bécsi rádiózenekar zeneigazgatója a fináléban tragikusra forduló opera komikus mozzanatait éppúgy kiemeli, mint a líraibb tónusokat. A maga páratlan összetettségében, egyetemességében hangzik el a libertinus sevillai nőcsábász, a gáncstalan és gátlástalan Don Giovanni fordulatos történetét magába ölelő opera zenéje. Ha úgy tetszik, a „sevillai szédelgő és a kővendég” legendája – e címen jelent ugyanis meg a középkori Don Juan-legendát elsőként színpadra adaptáló Tirso de Molina műve 1630-ban. A kalandvágyó, szoknyavadász spanyol don története olyannyira népszerűvé vált, hogy csak 1787-ben négy, e legenda ihlette operát mutattak be. A Mozartnak abban az évben Prágában nagy sikert arató Don Giovannija egy évre rá került színre Bécsben, és – mint Da Ponte szerényen írja – „nem aratott sikert”. Annál jobban tetszett a császárnak, aki szerint „a Don Giovanni isteni (…), de nem az én bécsieim fogának való táplálék”. Mire Mozart ezt mondta volna Da Ponténak: „Hagyjunk időt nekik, hogy megrághassák.” Hát azóta megrágták, megemésztették, és a legvadabb elképzelésekben is újra meg újra bemutatják. És természetesen halálosan büszkék rá. Okkal.
Igazi, bővérű Don Giovannit énekel a kanadai Gerald Finley. Övé volt a címszerep korábban a Metropolitanben és a Covent Gardenben is. Magabiztos a bonyolult áriákban, fölényesen uralja a partitúrát és a figura karakterizálását is. Recitativóiban szarkasztikus, határozott, és bőséggel folyamodik az irónia eszközéhez. Könnyedén, a szerephez illő agresszivitással támadja le áldozatait és lép át rajtuk, amikor új, elejteni való „vadat” szimatol. A Zerlinát alakító brazíliai Adriáne Queirozzal való jeleneteiben a lírai érzületet is belecsempészi duettjébe, ekkor hangzik el a szépségesen poétikus fődallam, amely minden idők egyik legszebb áriája, és többször is felcsendül. Queiroz valósággal tündöklik a szoprán szerepben, a parasztlány természetes báját, naivitását és a tüzet fogott menyasszony vőlegényét „átejtő” csalafintaságát páratlan hangi hajlékonysággal, könnyedséggel érzékelteti. A darab egyik legmozgalmasabb, legmulatságosabb jelenetsorát prezentálja Don Giovannival és a Masettót fiatalos frissességgel éneklő Marcus Butterrel. A lakodalmi képben az Arnold Schönberg-kórus adja a falusi vendégkoszorút.
A görög Myrtó Papatanasiu alias Donna Anna – akinek apját, a Kormányzót a lovag szúrta le párbajban – szívhez szóló áriákban csillogtatja gyönyörű hangszínnel megáldott vocéját. Heidi Brunner pedig – az elcsábított, cserbenhagyott és a Leporellóval való ruhacserében Don Giovanni által csúful kijátszott Elvira szerepében – a megszenvedett szerelem, az árvaság, a sóvárgás szenvedélyes szólamát intonálja makulátlan tisztasággal és szuggesztív hangi kifejezőerővel. A kastélybeli báli jelenetben pazar szextettet énekel a többi szereplővel a nézők gyönyörűségére.
Leporello, a szolga csalafintaságát, együgyűségét, zsörtölődését érezni ki Hanno Müller Brachmann-alakításában – a címszereplővel való jeleneteit, duettjeit, erősen humoros kontúrral nyomatékosította a rendező. A lovaghoz vészjósló hangon beállító kővendég, a síremlékről lelépő, megidézett Kormányzó alakjában a basszus énekes Attila Jun már-már túlvilágian dermesztő hangot üt meg a fináléban. A zenekar felviharzik, a pokol tüze fenyegeti a főhőst, aki függetlenségének makacs védelmében szembeszegül a halálos veszedelemmel is, hogy a következő pillanatban az alvilág lángjai nyeljék el.
Mozart muzsikája szikrázik a nem mindennapi élményt kínáló hangversenyteremben.
(Mozart: Don Giovanni. Karmester: Bertrand de Billy. Címszereplő: Gerald Finley. A Theater an der Wien vendégjátéka a Művészetek Palotájában.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.