Debrecenben New York

Mától vasárnapig a Debreceni Jazznapok vendége lesz a harmincas évek dzsesszfővárosa, Manhattan, amelynek feketék lakta Harlem negyede akkoriban a szving harsány hangjaival, zajos, táncra ingerlő klubjaival hívta fel magára a közönség figyelmét, majd a negyvenes években innen indult a dzsessz formanyelvét forradalmasító bebopmozgalom is. Mindez, átszivárogva a hatvanas évek zenei megújulásának olvasztótégelyén, olyan nevek vendégszereplésével, mint Cedar Walton, Sonny Fortune, Rashied Ali, Kevin Mahogany, most Debrecenbe költözik.

2006. 09. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az idei debreceni dzsesszprogram egy négy darabból álló sorozat záróakkordja: St. Louis, New Orleans és Chicago után most New York egykori és mai dzsesszéletébe nyerhetnek bepillantást a koncertek látogatói. A fesztivál arculatát hat kiemelkedő zenészegyéniség határozza meg, akik a Manhattant jellemző zenei világ átfogó keresztmetszetét nyújtják. Sonny Fortune Miles Davisszel, Rashied Ali pedig John Coltrane-nal játszott együtt. Cader Walton a hatvanas évek öszszes nagy nevével zenélt, Kevin Mahogany pedig a középnemzedék kiváló énekeseként írta be magát a dzsessz történetébe. Megmerítkezhet a Debrecenbe látogató közönség a New York-i klubok táncra ingerlő hangulatában is: ezt Groove Collective formációja ígéri, de nem maradnak kielégítetlenül egy egészen más zenei attitűd, a hard bop kedvelői sem. Utóbbiaknak bizonyára örömük telik a kiváló szaxofonos, Eric Alexander produkciójában, a kísérletező szellemű zenészek kedvelőit pedig a dobos-zeneszerző John Hollenbeck és a fiatal barátai által alkotott Claudia Quintet igyekszik elvarázsolni.
A 35. Debreceni Jazznapok kísérő rendezvényeként Révész Tamás képeiből kiállítás nyílt a Kölcsey Központban. A 62 fekete-fehér képből álló New York című tárlatot 2004-ben, Tokióban láthatta először a közönség, Magyarországon pedig elsőként az idei Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében a Kogart Ház mutatta be. A debreceni kiállítás szeptember 19-ig tart, azt követően a képek New York testvérvárosaiba – Londonba, Rómába, Madridba, Pekingbe, Kairóba, Jeruzsálembe, Johannesburgba, Santa Domingóba – utaznak.
A koncertek sorát a Claudia Quintet nyitja ma este a Lovardában. A free jazzel, ECM-hangzással és post boppal egyaránt összefüggésbe hozható kísérletező kedvű formáció után ugyanazon a pódiumon üdvözölhetjük Kevin Mahoganyt és a Budapest Jazz Orchestrát, akik az énekes érzéki baritonjára hangszerelt bebop, blues szving számokkal örvendeztetik meg a közönséget. A szintetizátoron játszó Kaltenecker Zsolt nevével fémjelzett Kaltencker Trió az elmúlt években oly kedveltté vált helyszínen, a nagyerdei Békás-tó partján várja a dzsesszrajongókat péntek délután. Őket a hazai dzsesszélet kiemelkedő alakja Kőszegi Imre és a Drums Poetica követi ugyanott, majd jön a Magyar Rádió tehetségkutató versenyének győzteseiből verbuválódott Hegedűs parádé produkciója. Őket követi a Groove Collective funkot, groov jam bandot és persze, dzsesszt felvonultató produkciója, amivel kapcsolatban a szervezők azt ígérik: láb nem marad mozdulatlan.
A Sonny Fortune – Rashied Ali Duó koncertjének a Kölcsey Központ ad otthont szombaton, majd Cedar Walton produkciója következik ugyanazon a színpadon. A rendezvényt a debreceni dzsessz napja zárja a Békás-tó mellett vasárnap, ám közben azok sem maradnak élmény nélkül, akik az éjszakai klubok hangulatára vágynak. Őket már csütörtöktől a legváltozatosabb jam seasonökkel várja az Unplugged Club.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.