Nehéz megfejteni a hollandok titkát

2006. 09. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nehéz lenne megfejteni az amszterdami Concertgebouw titkát. Valószínűleg a remek, rendkívül virtuóz zenészek, a hosszú távú gondolkodás, az évtizedekig ott dolgozó vezető karmesterek és a tökéletes összhangig kidolgozott állandó közös munka eredménye a hihetetlenül magas minőség. A vonók szinte centire együtt járnak, az egész zenekar egyszerre lélegzik, amit Mariss Jansons karmester a darabokkal együtt élő instrukciói tartanak egyben. Hol légies, hol drámaian látványos, hol pedig alig észrevehető, ahogy a karmesteri pálca jár a kezében, s ha a zenekart nem is hallanánk, akkor is pontosan tudnánk követni az egyes ütemeket, annyira kifejező minden mozdulat. Ezt persze mindenki tudja előre, ezért amikor az ember beül a koncertjükre, nem is fél a csalódástól.
Amikor az amszterdami Concertgebouw meghúzta az első hangokat, elállt még a lélegzet is. Aligha hallhattunk az utóbbi időben ennyire egységes, hangszíneket, s azt hiszem, Beethoven Egmont-nyitányát is kevesen szólaltatják meg ekkora drámai erővel. Pedig ez a mű, ötven évvel 1956 után, az évfordulóhoz közeledve nekünk magyaroknak különösen fontos és szívbemarkoló. A fojtott kezdést, a fájdalmasan szaggatott kezdő akkordokat hihetetlen dinamikai váltások követték. Tudatosan felépített hangzásbeli sokszínűség jellemezte az előadást, s valóságos megdicsőülést, mennybe emelkedést hoztak az utolsó ütemek.
A második mű, Hans Werner Henze, az idén nyolcvanéves német komponista Sebastian in Traum Georg Trakl azonos című költeményére készült alkotása sem okozott csalódást. A darabot Henze két éve írta, többek között éppen az amszterdami Concertgebouw felkérésére. Ez az instrumentális mű tulajdonképpen filmzene is lehetne, annyira képszerűen követi az expresszionista sorokat, a sokszor homályba vesző, hangulatváltásokkal teli versszakokat. A keresztény szimbólumokkal átszőtt költemény világát a vers ismerete nélkül is megérthettük, annyira kifejező volt az előadás, a szöveget követve pedig egy vágásokkal teli, gyorsan pergő filmet láthattunk magunk előtt. Itt aztán volt lehetőség a hangszínek széles skálájának bemutatására, és az is kiderült, mennyire világosan és érthetően tolmácsolják a Concertgebouw művészei a kortárs műveket is.
Az est igazi meglepetése természetesen Mahler I. szimfóniája volt. Ez is, akárcsak a kezdő Egmont-nyitány, magyar vonatkozású mű, s mint ilyen, különösen érdekesnek ígérkezett. Mahler a művet – az eredeti verzióban, öt tétellel – a Magyar Állami Operaház igazgatójaként komponálta, s az ősbemutatót a Filharmóniai Társaság Zenekara Budapesten tartotta, akkor még vegyes fogadtatás mellett. Most azonban aligha akadt olyan, aki a péntek esti Titán-szimfóniát nem találta felemelőnek. Ezt a művet pontosan így kell előadni, amit a szűnni nem akaró vastaps is igazolt.
(Amszterdami Concertgebouw Zenekar, vezényelt Mariss Jansons. Budapesti Mahler Ünnep, Művészetek Palotája, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 8., 19.30.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.