András királytól 1956 forradalmáig

H a n g - j e g y

2006. 12. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Klasszikus értelemben vett, igazi opera Szörényi Levente Árpád népe című alkotása. Rendkívül szövevényes, és titkainak megfejtéséhez nem elég egyszer belehallgatni. Először is a tetralógia befejező, összegző darabja, s mint ilyet, csakis a másik három mű alapos ismeretében láthatjuk át. Ebből pedig kettőt, az Atilla, Isten kardját és a Veled, Uram!-ot nem tartják sehol repertoáron, és meggyőződésem, hogy az István, a király zenéjének belső kapcsolatairól is sokaknak nincs igazán fogalmuk, egyszerűen csak kedvelik a dallamokat. Másodszor olyan zenei összefüggésekre épül, amelyeket leginkább a fontos motívumok jelentésének ismeretében fejthetünk meg. Egy jól sikerült operafilm segíthet a megértésében. Az Árpád népének filmváltozata sokat ad az előadáshoz.
Az Árpád népe misztikus opera, és ezek a látomások, jelenések igazán a filmváltozatban érvényesülnek. A háromdimenziós kivetítés, amely az élő előadás részeként kevésbé volt hatásos, a képernyőn kétségtelenül látványosabb és nagyban segíti az értelmezést. Ennek az operának az üzenete ugyanis – hasonlóan a többi Szörényi-műhöz – a részletekben rejlik. Hogy csak egyet említsünk: az Atilla-kardra tekeredő kígyó képe, miközben a Koppány felnégyelését, illetve a Vászoly megvakítását követő „Átkozott légy, István király!” felkiáltást kísérő dallamot halljuk, olyan képzetekre, párhuzamokra vezeti a hallgatót, amelyek segítenek felfedezni ezeket az utalásokat. Az Árpád népe nem egyszerűen történelmünk egy szeletének korhű bemutatása, sokkal több. Olyan jelenségeket tár elénk, a testvérharctól kezdve az áruláson, a megalkuváson, a hagyományok eldobásán, illetve eltiprásán át a megosztottságig, amelyek András és Levente előtt is jelen voltak, és a mai napig végigkísérik a magyarság életét. Itt jutunk el 1956-hoz, az Egmont-nyitányhoz, amely az István, a király beethoveni kezdőzenéjétől alapjaiban tér el, ugyanis átszövi az egész művet, többször megjelenik feldolgozásokban, mint András árulásának szimbóluma.
Az énekesek teljesítménye a képernyőn jobban előtérbe kerül, közelebb érezhetjük magunkat hozzájuk, és így világossá válik, kinek a képességeit haladta meg szerepe. Szörényi Levente énekszólamai nagy kihívást jelentenek, és ezzel sokan nem képesek lépést tartani. Nem véletlen, hogy egyre inkább szerepet kapnak a megfelelő orgánumú és képzettségű operaénekesek, jelenlétük még jobban felerősíti a különbséget a közepes teljesítményt nyújtó musicalszínészekkel szemben. Az Árpád népét az András királyt megformáló Kiss B. Attila vitte a hátán. A wagneri szerepekhez fogható nehéz, hangot próbáló dallamokat remekül tolmácsolta.
(Szörényi Levente: Árpád népe, DVD, Zikkurat 2006.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.