A hanti jóslat

T É N Y - K É P

Varga Klára
2007. 01. 23. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Schmidt Éva néprajzkutató a hantik között élt, ő tanította meg őket arra, hogyan gyűjtsék össze s keltsék új életre tulajdon hagyományaikat. A hantik, akik rokonai, barátai, tanítványai és mesterei voltak a hosszú évek alatt, úgy tartják, Schmidt Éva közöttük sámánná lett, halála után pedig védőszellemmé. Ha ma tetszőleges pesti értelmiségi körben kimondjuk a nevét, mindig akad, aki bólogat rá, sejtetve, hogy neki ugyan nem kell magyarázni, kiről s miről van szó. Schmidt Éva személye, életműve körül hasonló kultusz körvonalazódik, mint amilyen Hamvas Béla körül alakult ki – főként halála után.
Halmy György filmrendező két dokumentumfilmet is készített vele, róla. A Sámánmítoszt nyáron az m2 sugározta, a Sámánösvényen című filmjét pedig szerdán este hatkor a Háló Közösségi Központban, majd a filmszemlén mutatják be.
A muszterek, melyeken a hihetetlenül erős kisugárzású kutató beszél, még 1993-ban készültek, de Halmy szerint csak most jött el az ideje annak, hogy a magyaroknak szóló üzenetet a kész film tolmácsolja. A hosszú snitteken beszélő fejet látunk, mögötte a háttér tiszta fehér, s a fehérségben egy-egy villanásra időnként maga az alak is eltűnik. De nem ez a különös a látványban. Egy visszatekerésnél derül ki, hogy ha van is Schmidt Évának mimikája, nincs testbeszéde. A monológokat archív filmrészletek szakítják meg, melyeket egy orosz kutató, Csernyecov készített 1947-ben a vogulok medveünnepéről. Több részletben hallunk két regét is egy csinos, bemondószerű hölgy előadásában, akinek az egész lénye, képzett hangja, előadásmódja alaposan elüt a témától is, Schmidt Éva személyétől is. Talán a tévémesemondó-korszakot kívánta vele felidézni a rendező. A szentvárosi öregről és a világ keletkezéséről szóló két mese, melyeket Schmidt Éva fordított, így is lebilincselő. A négyrészes film elején a kutató a gyermekkoráról beszél, a disszonanciáról, melyet önképe és külső helyzete között átélt belvárosi kislányként. Leningrádban aztán, ahová ösztöndíjasként került, gyorsan összebarátkozott egy vogul lánnyal, s a szünidőt már náluk töltötte a faluban, melynek védőszelleme a szentvárosi öreg, aki a reménytelen ügyek, a halálból menekülők jó szándékú, tettre kész védelmezője, s akinek a vogulok hét évente több hónapig tartó medveünnepen áldoznak.
Schmidt Éva a filmben többször hangsúlyozta, hogy van egy kapu az itteni és a túli világ között, s ezen a kapun időnként mindenkinek át kell lépnie, különben olyanok leszünk, mint az az ember, akit soha nem hagynak aludni, álmodni. A túli világból az ősök, a szellemek, az istenek üzennek, a dalban, a szertartásban, a regében, melyek egy pontba gyűjtenek múltat, jelent, jövőt. Mint mondta, a nyugati kultúra elvágja a túli világhoz vezető ösvényt. És a magyarság ezer éve egyre csak nyugatra tekint, kelet felé közülük csak kevesen. Pedig a keleti népek, akik valaha egyetlen szellemi kontinenst alkottak – s ebbe a mai magyarok ősei is beletartoztak –, ma is testvéreiknek tartanak minket, úgy tekintenek ránk, mint az egyetlen európai rokonra, aki nem tűnt el a népvándorlás utáni süllyesztőben, és nem feledte el, ki is valójában. Schmidt Éva felidézte a hanti öregek huszadik század eleji jóslatait, melyek szerint az ezredfordulón veszélybe kerül a szellemi ösvény, veszélybe kerül a Föld népe is. Katasztrófák jönnek, a népek összekeverednek, testvér testvér ellen harcol, az emberiség nagy része elpusztul, de aztán új emberiség él majd a földön, az istenek régi fényükben ragyognak. A nehéz időkben a titkos tanításokat leírják, nem törődve azzal, hogy illetéktelen kezekbe kerülhetnek, és ki tudja, mire használják fel, mert mindig akadnak, akikben a tudás termékeny talajra hullik.
Nekik szól ez a film is, őket szólítja most a 2002. július negyedikén az esti órákban egy hanti-manszijszki szállodában elhunyt Schmidt Éva, aki utoljára azt mondta, immár többet használ a magyaroknak és a hantiknak a halálával, mint az életével.
(Sámánösvényen. Rendezte Halmy György, Tarot Filmgyártó Társaság.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.