Virtuozitás és visszatérő líra

Krzysztof Penderecki zeneszerző-karmester vezényletével hallhattuk a múlt héten Concerto grosso című három gordonkára és zenekarra komponált művét a Művészetek Palotájában a Skót szimfónia társaságában, a Sinfonietta Cracovia előadásában. A komponista lapunknak a jövő zenei irányvonalairól, a Concerto grossóról, valamint a kulturális élet világméretű hanyatlásáról beszélt.

2007. 02. 19. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Koncertjein rendszerint egy korábbi, általában XIX. századi művet párosít saját műveivel, hogy alakult ki ez a gyakorlat?
– Általában úgy szoktam öszszeállítani a műsort, hogy a programok egyike egy nagyobb szabású saját művem legyen, amelyet egy másik kortárs darabbal kötök öszsze. Másrészt nem félek a nagy mesterekkel való konfrontációtól.
– A Concerto grossót három csellóra és zenekarra írta. Ebben szerepet játszik az ön vonós múltja?
– Természetesen. Hat-hét éves koromban kezdtem komponálni, az első zsengéim a XIX. századi virtuóz hegedűművek mintájára készültek, Paganini, Wieniawski voltak a nagy példaképeim, és ez nyilván megmarad az emberben. Persze írok oratóriumokat, szimfóniákat is, de mindig visszatérek az instrumentális versenyművekhez. A koncertek lényege mégiscsak az, hogy valamelyik hangszer vagy hangszercsoport virtuozitását kiemeljem és bemutassam, a Concerto grosso erre utal. Ebben a művemben a három gordonkaművész mindegyikét külön-külön, önállóan kezeltem, mindhármuknak megírtam két nagy kadenciáját, úgyhogy nem volt semmiféle hierarchikus besorolás. Talán a legnehezebb az volt, hogy úgy írjam meg ezt a darabot, hogy mindenki egyformán kapjon a terhelésből is. Ez a mű két jellemző vonással rendelkezik. Az egyik a líra, amely valahogy visszatért a zenémbe a legutóbbi években. Mindig féltem egy kicsit a lírától. Amikor az avantgárd korszakomat éltem, a lírát teljesen kizártam. A másik elem a Concerto grossóban a virtuozitás. Mindig is igyekeztem feszegetni az instrumentális lehetőségek határait, olyan darabot írni, amit még éppen el lehet játszani az adott hangszeren, de már a felső határon van.
– Az avantgárd óta nagyot változott a világ. Sokan úgy látják, a zeneszerzés irányvonalai most is alakulóban vannak. Ön szerint milyen irányba megy el a következő néhány évtizedben a fő zeneszerzői stílus, a zenei nyelv?
– Teljesen természetes a változás. Az ötvenes-hatvanas években az új dolgok felfedezésébe beleájultunk, beleszerettünk, de óhatatlanul vissza kellett térni a zenében örökké meglévő régi zenei vonalakhoz. Meggyőződésem, hogy a zeneírásnak természetes folyamatnak kell lennie, különben erőszakot követünk el magunkon. Szükség volt az avantgárdra, félreértés ne essék, mert azért sok tekintetben megváltoztatta a nézőpontot. Megtaláltuk a játék új lehetőségeit, az új technikákat, de a forradalmi változások után óhatatlanul egy visszaigazodás, visszanyugvás következik be, némi stagnálással. Ahogy elnézem a zeneszerzőket, mintha ködben bolyonganának, keresik az útjukat. Az az érzésem, hogy a zenei nyelvezet megújítása negyven-ötven éves időközönként következik be, ennyi idő telt el a mi avantgárd időszakunk és a 20-as évek avantgárdja között. Most újra itt az idő, hogy egy újabb hullám lépjen fel, bár személy szerint ennek a jeleit még nem érzékelem, hiszen amit ma avantgárdnak tekintenek, az annak az ismétlése, amit negyven évvel ezelőtt csináltunk.
– A most dirigált Sinfonietta Cracoviának egyben támogatója is. Ez azt jelenti, hogy rendszeresen dolgozik velük?
– Olyannyira, hogy a feleségem az alapítók egyike. A Sinfonietta Cracovia ma a legjobb krakkói zenekar, fiatalok, fejlődőképesek, s miután Krakkóban lakom, kötelességemnek érzem, hogy támogassam őket. Persze más zenekarokkal is dolgozom, művészeti igazgatója vagyok a Sinfonia Varsoviának, amely egy némileg nagyobb méretű zenekar, és ők már megszerezték a nemzetközi renomét. Visszakérdezhetek? Kíváncsi vagyok, milyen a helyzet a magyar kultúrában. Rosszabb, mint volt a rendszerváltás előtt, vagy lényegesen rosszabb?
– Lényegesen rosszabb. Főleg azért, mert most a művészeti oktatást építik le, hogy az így felszabaduló órákat informatikával, nyelvekkel helyettesítsék, ennek következtében egyre kevesebb tehetséges gyerek tud kitörni. A művészeti felsőoktatásban már látszik is az eredmény, évről évre kevesebb a jelentkező. De mi a helyzet Lengyelországban?
– Pontosan ugyanez. Az összes posztszocialista állam kivétel nélkül ugyanezzel a gonddal küszködik, s ez a folyamat csak egyre inkább erősödni fog. Elég, ha csak azzal kezdem, hogy manapság egy valamirevaló hangszer ára egy autó értékével egyenlő. Régebben a hangszerek megfizethetők voltak. A kulturális élet a nyugati országokban ugyanígy alakul. A különbség csak annyi, hogy nyugaton ez a folyamat már korábban elkezdődött. Az Egyesült Államokban például katasztrofális a helyzet. Persze mindenhol vannak magánintézmények, magániskolák, de ezeket ki tudja megfizetni?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.