Továbbvinni a fáklyát

Kocsis Zoltán Kossuth-díjas zongoraművész-karmester vezényli a Művészetek Palotájában a Nemzeti Filharmonikusok mai Kodály-estjét, amely egyben a Budapesti Tavaszi Fesztivál nyitókoncertje. A Kodály-év egyik jeles eseménye a neves zeneszerző halálának negyvenedik, születésének 125. évfordulója előtt tiszteleg.

2007. 03. 16. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mi alapján választotta éppen ezeket a népdalfeldolgozásokat a ma esti koncertre?
– Kodály mindegyik népdalfeldolgozását nagyon szeretem. Régebben azt terveztem, hogy az összeset meghangszerelem, de miután Kodály olyan zseniálisan feldolgozta ezeket a népdalokat a Czinka Pannában, a Székelyfonóban és néhányat a Háry Jánosban, úgy gondoltam, azokból érdemes válogatni, amelyekből maga Kodály nem készített zenekari változatot. Így maradt ez a húsz népdalfeldolgozás, a legnemesebb gyöngyszemek a sorozatból. A másik, amiért nekifogtam, mert komoly hangszerelési lehetőségeket láttam a darabok viszonylag egyszerű kísérete mögött, amelyeket lehetetlen lett volna nem kihasználni. Maga Kodály meglehetősen egyszerűen hangszerel, semmi extrém dolgot nem alkalmaz, ami megfosztaná az egyszerűségétől a művet.
– Melyik Kodály-mű áll különösen közel a szívéhez?
– A Psalmusszal nyilván nem mondok újat, azt mindenki kedveli, de én például a sokak által lenézett vagy másodrendű műként kezelt Páva-variációkat is nagyon szeretem. Meggyőződésem, hogy egyenrangú a műfaj legnagyobb remekműveivel, kezdve a Goldberg-variációktól egészen Rachmanyinov Paganini-rapszódiájáig. Egyrészt méltatlanul keveset, másrészt rosszul játsszák, mondjuk ki őszintén. Van néhány lassú variáció a darab közepén, amely tényleg unalmassá válhat akkor, ha nem megfelelő tempóban, nem a megfelelő kontextusban játsszák, de ezeket a buktatókat el lehet kerülni. Nagyon szeretem a hegedűre és gordonkára komponált duót és egyáltalán Kodály minden korai hangszeres művét. Kodályt nagyon sokan próbálják Bartók árnyékába állítani, persze ehhez nem kevés segítséget kapnak a két szerző nemzetközi fogadtatásának eltérése révén. Kodály alapvetően más egyéniség volt, s tevékenysége a későbbiekben tökéletesen elvált Bartókétól. Ugyan Bartók is dolgozott az éneklő ifjúság számára, és komponált zseniális kórusműveket, mégis jelentős az eltérés Bartók és Kodály munkássága között. Bartók nem csak a magyar népzenével foglalkozott, Kodály jobbára csak azzal, Bartók egy népdalfeldolgozás ürügyén megírta a saját művét, míg Kodály úgy öltöztette fel a népdalt, ahogy az megkívánta. Úgyhogy megkockáztatom azt a kijelentést, hogy ilyen szempontból Kodály művészete még túl is nőtt Bartókén.
– Mennyire kezelik méltó helyén Kodályt a köztudatban? Úgy tűnik, mintha kicsit elfelejtették volna.
– Tanárként feltétlenül elismerik, a baj a zeneszerzői munkásságának értékelésével van. 1967-ben, rögtön a halála után máris nagyon sokan megpróbálták lerombolni, amit felépített. Ez szerencsére nem sikerült nekik, de ami akkor nem sikerült, azt a rendszerváltás elvégezte. Nem mintha visszasírnám a kommunista időket, de mégis azt kell mondjam, abban az időben a zenei értelmű diszciplína sokkal hatékonyabb volt. Ennek a leépítési hullámnak nem a közeljövőben iszszuk meg a levét, hanem majd ötven–száz év múlva, amikor a klasszikus zenészeknek szembe kell nézniük azzal a ténnyel, hogy elfogyott a közönség.
– Ennek már most láthatók az előjelei?
– Igen. A közönség egyértelműen változott az utolsó harminc évben, és sajnos nem jó irányba. Az amatőr zenészek száma jelentősen csökkent, ahogy azoknak a száma is, akik jönnének a koncertre, csak nem tudják a jegyek árát megfizetni. Ezzel szemben átvették a helyüket olyanok, akik nem rendelkeznek semmiféle előképzettséggel, és a legjobb szándék ellenére sem tudom elképzelni, hogy lényegesen többet megértenének egy Bach-fúgából, mint egy abszolút botfülű hallgató. Hiába mondják az ellenkezőjét, nekem az a meglátásom, hogy klasszikus mű befogadásához valamennyi előképzettség mégiscsak szükséges. Legalább annyi, hogy az ember meg tudja különböztetni a fontosat a kevésbé fontostól, az értékeset a kevésbé értékestől.
– Nyilván ezért is mondják sokan azt, hogy a Kodály-év legméltóbb megünneplése az volna, ha visszaállítanánk az általa olyan fontosnak tartott ének-zene-oktatást. Mennyire várható el ez ettől a jubileumtól? Végül is ehhez elsősorban szándék kell és nem pénz.
– Én már a Bartók-évforduló kapcsán kifejtettem álláspontomat Bartók-ügyben, és kaptam is viszszajelzéseket, hogy mennyire egyetértenek a kijelentéseimmel. Ha Bartók születésnapján sem szenteltek különösebb figyelmet a művészetének, ha a Művészetek Palotájában egy másik, később a művész által lemondott rendezvényt szerveztek, akkor azt gondolom, lehet, hogy egyszerűen ez az egész ügy elveszítette a fontosságát. Egyébként erre már maga Bartók is figyelmeztetett, hogy – ő ezt a népzenekutatásra értette, de én kiterjeszteném a klasszikus zenére is –, hátha ez az egész nem is olyan fontos, mint amennyire a specialistái tartják. Ugyanezt tudom elmondani Kodályról is. Ezt a nagy Kodály-megemlékezést valahol a Bartók-évforduló kapcsán feltámadt lelkiismeret-furdalás is diktálja. Azt hiszem, sokan elmennek az évfordulók mellett olyanok, akik harminc évvel ezelőtt nem mentek volna el.
– Miben látja ennek az okát?
– Talán a világ változása okozza. Az egész világban érezhető a változás, mindenhol értékválság van, az új jelenségek, művek megteremtésénél az alkotókat egyetlen cél vezérli: a könnyen fogyaszthatóság. Ami könnyen fogyasztható, az népszerűvé is válik, és természeténél fogva szorítja ki azokat a jelenségeket, műveket, szellemeket, hogy így mondjam, amelyek kevésbé könynyen fogyaszthatók ugyan, nehéz a közelükbe jutni, viszont sokkal inkább életre szóló, de legalábbis katartikusabb élményeket adnak az embereknek. Másod-, harmadrangú előadók lépnek fel még a Művészetek Palotájában is, ugyanakkor nem hiszem el, hogy a közönség nagy része egy Kékszakállú-előadás után úgy kelne fel a székből, hogy legalább másnap reggelig más emberré ne válna.
– Ön a Bartók-év előkészületei idején azt nyilatkozta a könnyűzenének a komolyzene rovására történt támogatásáról, hogy szeretné azt hinni, ez a kulturális kormányzat részéről puszta kalandorság, és a választások után a helyzet megváltozik.
– Azt hiszem, hogy ez pusztán az akkori miniszter nevéhez köthető kezdeményezés volt, és szerencsére nem a kulturális kormányzat hivatalosan meghirdetett irányzata. Mellesleg pénzkidobás volt, mert nem lett folytatása. Ugyanakkor, amikor megkaptuk a 180 millió forintot az új Bartók-projektre, szakmai viták lángoltak fel egyetlen ember kezdeményezésére egy olyan ügyben, ami abszolút vitathatatlan. Különösen, ha elfogadjuk, hogy az általános értékválság közepette azért tovább kell vinnünk ezt a fáklyát, a jó magyar tradíció fáklyáját.
– Végre elindult a Bartók-hangzó összkiadás, az első CD már kapható is. Mennyire látja biztosítottnak, hogy megjelenjen végül az öszszes tervezett lemez?
– Amíg vagyunk páran, akiknek ez fontos, addig biztosítottnak látom. Amikor a szólózongorás összkiadásomat elkezdtem a Philipsnél, én hittem benne a legkevésbé, szerencsére álltak mögöttem sokan, akik talán nem zenei, hanem üzletpolitikai okok miatt hittek ebben, és igazuk lett. Az új Bartók-sorozat is el fog készülni, már csak az a kérdés, ki fogja hallgatni. Ki lesz az, aki ezt nem csak azért veszi meg, mert jól mutat a polcon? Arról már nem is merek beszélni, hogy ki az, aki ezt a zenei értelemben vett továbblépés útján etalonnak fogja tekinteni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.