Kultúraellenes minisztérium

Keserü Katalin művészettörténész, az ELTE művészettörténeti tanszékének docense március 15-én Széchenyi-díjat kapott. A virágcsokor az asztalán akár még a kései gratulációk tanúja is lehetne. A mélykék fényű porumbák üveg azonban, amelybe a csokrot helyezte, arra emlékezteti, hogy az Ernst Múzeumban, amelyet december 31-ig vezetett, nincs jövője a hat és fél év alatt létrehozott kortárs művészeti gyűjteménynek.

P. Szabó Ernő
2007. 04. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bódis Erzsébettől kapta ugyanis a kis kancsót, a kiváló textilművésztől, aki a nyolcvanas évek közepén áttelepült Marosvásárhelyről lányához, a Gödöllőn élő, ismert textiles Katona Szabó Erzsébethez. Az üveg apró figyelmesség, a textilterv, amelyet az idős alkotó az Ernst Múzeumnak ajándékozott, komoly gesztusnak tekinthető.
– Nincsenek alkotásai magyar köz- és magángyűjteményekben, éppen ezért tartottuk igen fontosnak, hogy egy éve, egyéni kiállításakor megajándékozta az Ernst Múzeumot. Sajnos elképzelhető, hogy néhány hét múlva ez a mű, jó néhány társával együtt, eltűnik a nagyközönség látóteréből. Az önállóságát egy tavalyi miniszteriális döntés értelmében elvesztő intézmény vagyonáról ugyanis az Oktatási és Kulturális Minisztérium (OKM) nem rendelkezett, s nem is engedett ésszerűen rendelkezni. Az évek során többször is írtam az OKM érintett vezetőinek, hogy nyilvánítsák közgyűjteménnyé ezt a műtárgyegyüttest, de mondanom sem kell, hogy egyetlen válasz sem érkezett leveleimre. Tulajdonképpen senki nem tudja, mivel foglalkoznak ott.
– Ezért próbálta meg „elrendezni” a gyűjtemény sorsát még az elmúlt év végén, mielőtt megvált volna a múzeumtól?
– Nagy könnyebbség volt lezárni az egyoldalú párbeszédet a főhatósággal. Amikor december 12-én megtudtam, hogy az Ernst Múzeum Kht. megszűnik, mert a tervek szerint a múzeumot beolvasztják a Műcsarnokba, azt is értésemre adták, hogy minden továbbival kapcsolatban Petrányi Zsolthoz, a Műcsarnok főigazgatójához kell fordulni. Mivel ő azt mondta, hogy gyűjteményre nincs szüksége, elindítottuk a „műtárgymentő” akciót. Megkérdeztük az adományozókat – mert minden mű ajándékként került hozzánk –, mit szeretnének tenni a művekkel. Különböző válaszok érkeztek: voltak, akik visszakérték, mások művészeti alapítványnak adnák, ismét mások az eladásba is beleegyeznének. Jog szerint nekem akkor egyetlen lehetőségem volt a cselekvésre: az alapító tőke fele értékében (másfél millió forint) kiadhattam a néhány legfontosabb művet alapítványoknak, hogy sorsukat biztosítsam, azzal a záradékkal, hogy majdan, a remélhetőleg ismét önállóvá váló múzeumnak visszaadják. Azaz: ezt tehettem volna, de a művek ma is az Ernst raktárában vannak, s azóta az OKM, véleményem szerint teljesen jogellenesen, megtiltotta ezt a lépést. Ez alap a pereskedésre, hiszen az a cél, amiért a múzeumnak adták az alkotók a műveiket (hogy megerősítsék múzeum voltában), megszűnt, tehát akár mindannyian visszakövetelhetnék ajándékukat.
– Mindenesetre úgy tűnik, a minisztérium az ön működése utolsó heteiben minden lépéséről jól értesült…
– Valóban, akkor a minisztérium már tárgyalt a könyvelőnkkel, hogy vállalja el távozásom után megbízottként a vezetést, s ő ezzel párhuzamosan – minden kényszer nélkül egyébként – jelentette a lépéseimet a minisztériumnak.
– Hány műtárgyról van szó?
– Mintegy száz alkotásról, amelyek huszonhatmillió forintos értéket képviselnek. Egyébként én is, más művészettörténész is adományozott művet a múzeumnak, vagy művészek a kiállításuk kapcsán mások alkotásait is felajánlották, mint például Geszler Mária egy igen fontos Bartoniek Anna-képet a harmincas évekből. Ha arra a szellemiségre gondolunk, amelyet már Ernst Lajos, a múzeum egykori alapítója is képviselt, s arra a hiánypótló szerepre, amelyet az Ernst Múzeum a XX. századi és kortárs művészet minden ágának bemutatásában játszott és játszhatna a jövőben is, nyilvánvaló, hogy egy ilyen rangos kortárs gyűjtemény létrejöttét igen örvendetes dolognak kellene tekinteni. Írtam egy levelet a Magyar Nemzeti Galéria főigazgatójának is, abban a reményben, hogy ő még tud örülni, s esetleg a legfontosabb művek a galéria gyűjteményébe kerülhetnek.
– Mi az igazság az Ernst Múzeum Műcsarnokba való beolvasztásával kapcsolatban?
–Tényeket szerintem senki nem tud. Én meg különösen nem. Ami biztos: újabb bonyodalmak várhatók, ha a Műcsarnok megkapja az Ernst Múzeumot, viszont nem kapja meg az épülethez kapcsolódó üzemeltetési költséget. Egyet lehet tenni: leépíteni a személyi állományt. De minden változás titokzatos csöndben történik, magának a Műcsarnoknak a kht.-vé alakítása is, ami egyébként egyszerűen érthetetlen. Ahogyan az is, hogy írásban – hivatalosan – még mindig nem közölték Petrányival, mi a terv a két intézmény összevonásáról. Ez hivatkozási alap ahhoz, hogy ő se válaszoljon a koncepcionális kérdésekre, ami viszont szakmailag elfogadhatatlan helyzet.
– Önt március 15-én mégis Széchenyi-díjjal tüntették ki. Igaz, ez még mindig jobb, mint ahogyan a Horn-kormány idején köszönte meg a kultusztárca a Műcsarnok rekonstrukciójának végigvitelét: akkor a magyar kultúra napja előtt huszonnégy órával közölték önnel, hogy az ünnepséget már nem ön rendezi…
– Most sem a miniszter harcolt értem. Szakmai szervezetek az elmúlt években többször is felterjesztettek már a díjra, és a szó szoros értelmében harcoltak, hogy megkapjam.
– A történtek után hogyan értékeli a hat és fél évet, amelyet az Ernst Múzeum élén töltött?
– Most nagyon hajlok rá, hogy azt mondjam: nem volt értelme az egésznek. Szerencsére másoktól azt hallom, fontos volt, ami az Ernstben történt. Mindenesetre a kulturális kormányzat szándékosan vagy információk hiányában, de tökéletesen félreérti mindazt, ami a világban a kultúra területén történik. Könnyedén szétveri az alig újraformálódott intézményrendszert, megszünteti önállóságukat, egyre inkább mellőzi az egyéni alkotómunka támogatását, s a piacosítással és internettel megoldani látja a gondokat, miközben a világ igazi kultúrnemzeteinél soha stabilabbak nem voltak az intézmények, soha nagyobb tekintélyük nem volt a kiemelkedő jelentőségű alkotóknak, mint most. E kultúraellenes (vagy csak egy önfeledt, önmagán kívül mást nem ismerő tömegkultúrát támogató) tevékenység újabb jele, hogy hamarosan végveszélybe kerülnek a művészeti egyesületek, hiszen működésükhöz a minimális támogatást sem kapják meg; a vidéki múzeumok, mert bevételeiktől megfosztották őket. Azért, ha innen nézzük, azt mondom, mégiscsak igaza volt a gyerekeim apjának, amikor Marlon Brandót idézte: az ember hagyjon maga mögött valamivel jobb világot, mint ahová érkezett. Ez csak ritkán sikerül. Az Ernst Múzeumtól így el lehet válni, gondolom. Most már a minisztériumon a sor. Kívánom, nekik is sikerüljön annál jobbat hagyni maguk mögött, mint amit kézbe kaptak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.