Háromszáz év orgonaművészete

Több mint háromszáz év orgonaművészetét ölelte fel Karosi Bálint estje, amelyen a sokszínűség jegyében nemcsak a különböző stílusok vonultak fel a barokktól a kortársig, hanem az orgona lehetőségeinek tárházát is megcsodálhattuk.

2007. 06. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy beszélgetésünk során Ka-rosi Bálint azt hangsúlyozta, hogy nem tartja szerencsés megoldásnak, ha olyan orgonákat építenek, amelyeken minden kor zenéjét el lehet játszani, hiszen például a barokk művek igazán csak barokk orgonán szólnak jól. Ezek után kíváncsian vártam, ekkora stíluskavalkádot hogyan jelenít meg az a művész, aki frissen végzett komoly historikus tanulmányokat, és aki ősztől egy kifejezetten barokk repertoárra épülő munkát lát majd el a bostoni első evangélikus templom zeneigazgatójaként.
Minden orgonamuzsika origója Bach művészete. Ez most különösen érvényesült, hiszen kezdő műként éppen a zeneszerző G-dúr prelúdium és fúgája szólalt meg, amelyre érezhetően hatott két másik komponista, Georg Böhm és Buxtehude, akiktől szintén elhangzott egy-egy mű. Az már az első ütemeknél kiderült, hogy Karosi Bálintnál nem voltak hiábavalók a barokk tanulmányok, hiszen úgy szólaltak meg ezek a művek, ahogy azt csak a legjobb régizenészek előadásában szoktuk hallani. Minden a helyén volt, mértékkel, pontosan, ugyanakkor – különösen Böhm korálpartitájában – felvonultatva a hangszerek királynőjének csodálatos hangszínlehetőségeit.
A barokk után egy nagy lépéssel máris a huszadik század elején találtuk magunkat. Persze, megkönynyítette a stílusváltást a darabválasztás: Max Reger, akinek d-moll orgonaszonátája I. tételét hallhattuk, nagy tisztelője volt Bachnak, és ez a hatás művein is érezhető. Thalben-Ball folytatta a sort, itt aztán elvérzik az, aki nem kivételesen virtuóz. A Paganini-variációk ugyanis a befejező ütemeket leszámítva pedálszólóra íródtak, és rendkívül magas technikai felkészültséget kívánnak az előadótól – Karosi Bálint ebben is remekelt. Horatio Parker Esz-dúr concertóját első ízben hallhattuk hazánkban, s ez a stílusában leginkább a német későromantikához sorolható mű is meggyőzően szólalt meg.
Az igazi meglepetés azonban Karosi Bálint Consonances című orgonára és zenekarra komponált háromtételes esszéje volt. Az már a koncert első felében kiderült, hogy remek orgonistával van dolgunk, s kiderült: kiváló komponistával is. A Consonances zárótétele – ami lényegében egy toccata – ritmikus minimálzenévé alakul az orgona improvizációjellegű szólója mellett. A tétel vége visszautal a Victimae Pascali dallamára, s tonális megnyugvással zárul, lekerekítve a három tétel egységét.
A Consonancesszal bizonyította a szerző, hogy nemcsak saját hangszerének adottságait ismeri a mélységekig, hanem egy teljes zenekart is képes tökéletesen irányítani. Átgondolt, működő formák, a disszonancia és a konszonancia egyensúlya, hangszínek kavalkádja, kiváló hangfestő és hangszerelő-képesség jellemezte a művet. Mindössze a Kovács László vezényletével muzsikáló Miskolci Szimfonikusokat érezhettük egy kicsit gyengébbnek Karosi Bálint lendületes, energikus, pontos játéka mellett.
(Karosi Bálint orgonaestje. Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, június 28., 19.30.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.