Több érdekességet is tartogat a magyar közönség számára Karosi Bálint, aki ma este fél nyolckor a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben ad koncertet. Az est egyik különlegessége, hogy a fiatal orgonaművészt zeneszerzőként is megismerhetjük tavaly komponált Consonances – esszé zenekarra és orgonára című művének ősbemutatóján keresztül, de hallhatjuk őt improvizálni is. Horatio Parker 1902-ben komponált orgonaversenye több mint száz évvel később először szólal meg Magyarországon, s szintén keveset játszottak George Thomas Thalben-Ball rendkívül virtuóz Paganini-variációi. Várhatóan az egyébként ismert Bach-mű, a G-dúr prelúdium és fúga, illetve a szintén barokk mester, Böhm korálpartitájának megszólaltatása sem lesz mindennapi: Karosi Bálint ugyanis az elmúlt négy évben sokat foglalkozott barokk művekkel. Az Ohio állambeli Oberlin konzervatóriumban tanult, ahol két posztgraduális oklevelet is szerzett: egyrészt művész-, másrészt mesterdiplomát, ez utóbbi billentyűs historikus tanulmányokat jelentett, amelyben a zenetudományi képzés is jelentős szerepet kapott. – Az a különbség az európai és az amerikai képzés között, hogy Amerikában sokkal nagyobb hangsúlyt fektetnek az elméleti képzésre és a személyes kutatásra, így azt, amit máshol a tanár megtanít, mint például a historikus ujjrendet, nekünk az első forrásból, a korabeli értekezésekből kellett megtapasztalnunk és hasznosítanunk saját magunk számára – fogalmaz Karosi Bálint.
A sikeres művész az orgona mellett egy ideje zeneszerzéssel is foglalkozik, ennek jeleként ismerhetjük meg most a háromtételes, egybekomponált Consonancest, amelynek előadásában Karosi Bálint partnere a Miskolci Szimfonikus Zenekar lesz Kovács László vezényletével. A harmadik tételben az orgona szólószerepet kap.
A fiatal művész szeptembertől a bostoni első evangélikus templom orgonistája és zeneigazgatója lesz, ahol a kiváló barokk orgona lehetőségeit kell kamatoztatnia nemcsak művészként, hanem koncertszervezőként és kórusvezetőként is. Karosi Bálint művészi karrierje egyébként a klarinét szakon kezdődött, és bár a hangsúly ma már egyértelműen az orgona felé tolódott, másik hangszerét sem szeretné teljesen mellőzni: azt tervezi, ősztől Bostonban zenekarokban helyettesít majd a klarinétszólamban.
Napi balfék: Bud Spencer tanácsai a diszkójampinak