Orgonaművészet és zeneszerzés

Karosi Bálint egyre nagyobb nevet szerez magának a nemzetközi zenei életben. Ma este a Művészetek Palotájában hallhatjuk a négy éve Amerikában tanuló s ősztől Bostonban orgonista és zeneigazgatói állást elnyert művészt, aki lapunknak a most először megszólaló Consonancesról is beszélt.

2007. 06. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több érdekességet is tartogat a magyar közönség számára Karosi Bálint, aki ma este fél nyolckor a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben ad koncertet. Az est egyik különlegessége, hogy a fiatal orgonaművészt zeneszerzőként is megismerhetjük tavaly komponált Consonances – esszé zenekarra és orgonára című művének ősbemutatóján keresztül, de hallhatjuk őt improvizálni is. Horatio Parker 1902-ben komponált orgonaversenye több mint száz évvel később először szólal meg Magyarországon, s szintén keveset játszottak George Thomas Thalben-Ball rendkívül virtuóz Paganini-variációi. Várhatóan az egyébként ismert Bach-mű, a G-dúr prelúdium és fúga, illetve a szintén barokk mester, Böhm korálpartitájának megszólaltatása sem lesz mindennapi: Karosi Bálint ugyanis az elmúlt négy évben sokat foglalkozott barokk művekkel. Az Ohio állambeli Oberlin konzervatóriumban tanult, ahol két posztgraduális oklevelet is szerzett: egyrészt művész-, másrészt mesterdiplomát, ez utóbbi billentyűs historikus tanulmányokat jelentett, amelyben a zenetudományi képzés is jelentős szerepet kapott. – Az a különbség az európai és az amerikai képzés között, hogy Amerikában sokkal nagyobb hangsúlyt fektetnek az elméleti képzésre és a személyes kutatásra, így azt, amit máshol a tanár megtanít, mint például a historikus ujjrendet, nekünk az első forrásból, a korabeli értekezésekből kellett megtapasztalnunk és hasznosítanunk saját magunk számára – fogalmaz Karosi Bálint.
A sikeres művész az orgona mellett egy ideje zeneszerzéssel is foglalkozik, ennek jeleként ismerhetjük meg most a háromtételes, egybekomponált Consonancest, amelynek előadásában Karosi Bálint partnere a Miskolci Szimfonikus Zenekar lesz Kovács László vezényletével. A harmadik tételben az orgona szólószerepet kap.
A fiatal művész szeptembertől a bostoni első evangélikus templom orgonistája és zeneigazgatója lesz, ahol a kiváló barokk orgona lehetőségeit kell kamatoztatnia nemcsak művészként, hanem koncertszervezőként és kórusvezetőként is. Karosi Bálint művészi karrierje egyébként a klarinét szakon kezdődött, és bár a hangsúly ma már egyértelműen az orgona felé tolódott, másik hangszerét sem szeretné teljesen mellőzni: azt tervezi, ősztől Bostonban zenekarokban helyettesít majd a klarinétszólamban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.