Szombat délelőtt van, a Leonardo da Vinci-kiállítás előkészületei miatt nem fogad látogatót a Modem, ám csend nincs. A firenzei építésvezető asszony, úgy tűnik, egyszerre van jelen a féltucatnyi kiállítóterem mindegyikében, halk, ám határozott utasításokat oszt olaszhonból hozott csapatának, konzultál a helyiekkel. Épül a tárlat, ami a tavalyelőtt megnyitott művészeti galéria első igazi nemzetközi megméretése lesz.
Az értékes anyag egy része már itt van: kétkamionnyi installáció, vázlat és makett. Mára várják a következő szállítmányt, a Tokióban kiállított kollekciót. – A tárlat fő attrakciójának számító Kolosszus, amelyet hét darabban, ugyancsak kamionon szállítanak Debrecenbe, a hét közepén érkezik, az eredeti alkotásokat pedig augusztus 13-án csomagolják ki – számol be az előkészületekről a készülő installációk között sétálva Gulyás Gábor, a Modem első embere.
A kiállításra érkező két legnagyobb értékű mű egy szobor és egy eredeti rajz. Utóbbit nyolcmillió euróra biztosították, s különös jelentőségét az adja, hogy ez az első olyan műve Leonardónak, amelyen repülő embert ábrázol. A lap másik oldalán A háromkirályok imádása című munkájához készült vázlatrajz található. Az 1480-as években született, papírlapra készített rajzot eddig még nem állították ki. Évtizedek óta nem volt látható az a Trivulziók dicsőségét hirdető szobor sem, amelyet az említett rajz mellett ugyancsak a Szépművészeti Múzeum bocsát a debreceniek rendelkezésére. Ez csak kis méretben készült el, a nagy ugyanúgy nem valósult meg, mint a Sforza-emlékműnek tervezett Kolosszus.
Utóbbi viszont életre fog kelni Debrecenben. Puskás István, a Debreceni Egyetem olasz tanszékének vezetője fontosnak tartja, hogy épp a cívisvárosban rendezendő tárlaton valósulhat meg először a Kolosszus. – A mester kilencezer rajzot készített ehhez a szoborhoz, amelyet élete főművének szánt. Ezek nyomán több mint másfél évtizedes kutató- és előkészítő munka után Niccolo Niccolai alkotott kivitelezési terveket, így valósulhat meg most Debrecenben üveggyapotból és fémporból a 7,2 méter magas lovat ábrázoló műalkotás – mondja a tanszékvezető.
Gulyás Gábor megtoldja az információkat azzal, hogy amerikai tervek alapján Firenzében és Oszakában felállítottak ugyan egy-egy Kolosszust, ám egyik szobor sem Leonardo rajzai alapján készült.
– Talán ennek is köszönhető, hogy az olasz kulturális miniszter, Francesco Rutelli elvállalta a debreceni kiállítás védnökségét, s a tervek szerint szeptemberben meg is nézi a tárlatot – büszkélkedik az egyedülálló kiállítás megszerzésének és megszervezésének felelőse, a Modem első embere.
Sasvári Sándor megrázó vallomása: így tették tönkre a családját