A kém, meg a többiek

Mától jövő keddig hidegháborús kémfilmeket vetít a pesti Művész mozi. Klasszikusok és egy magyar gyöngyszem Latinovitscsal, James Bond nyomában.

kgy
2011. 11. 03. 8:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hansen fedett NDK-ügynökként dolgozik Würzburgban, az amerikai hadsereg gazdasági vállalatnak álcázott hírszerző központjában. Egy nyugati hírszerző szolgálat lecsap a kínálkozó alkalomra és új identitással lát el egy autóbalesetben részleges amnéziát szenvedő csehszlovák disszidenst, hogy kémként vethesse be. A kelet-német hírszerzésnek egy nap látványos csapást sikerül mérnie az ellenségre: egyik napról a másikra szétverik a britek NDK-ba telepített ügynökhálózatát.

Ilyen és ehhez hasonlón válogatott ínyencségeket kínál mától a Művész mozi egy sorozatban, amelyet a Goethe Intézet és a EUNIC Hungary szervezett. A fent említett három történet (Szigorúan titkos, Lejtőn, A kém, aki bejött a hidegről) mellett tucatnyi, hatvanas-hetvenes években készült mozi dolgozza fel a kor paranoiáját. Kuriózum a kuriózumok között egy John Le Carré-adaptáció, A kém, aki bejött a hidegről 1965-ből Richard Burtonnal. Carré manapság újra népszerű (Az elszánt diplomata, A panamai szabó, valamint a hamarosan mozikba kerülő Suszter, szabó, baka, kém című filmnek köszönhetően), maga is a brit hírszerzésnek dolgozott. Egy másik filmtörténeti remek Fritz Lang Dr. Mabuse szeme című mozija, amely nemcsak a nagy rendező utolsó filmje, hanem visszatérése is egyik kedvenc tematikájához.

A mostani válogatás legnagyobb érdeme mégis az, hogy nem hollywoodi filmeken keresztül beszél – egyoldalúan – a megélt hidegháborús ellentétekről. Sőt, többnyire éppen az oroszbarát oldal – sematikus – nézőpontja jelenik meg, mivel a vetített mozik között többnyire kelet-európai, sőt NDK-s gyöngyszemek szerepelnek. A legismertebb filmek helyett éppen ezért ezek a ritkán vetített, alig elérhető csehszlovák, lengyel, román, bolgár mozik ajánlhatók lelkesen, amelyek a legszélesebb műfaji skálán mozogva, hol parodisztikusan, hol a legsúlyosabb demagógiával beszélnek kémekről. A programban egy remek magyar film is látható: a Fotó Háber a kevés magyar kémfilmek egyike, a főszerepben Latinovits Zoltánnal, Ruttkai Évával és Csákányi Lászlóval. Emellett afféle kiegészítő vetítésként az Osztrák Kulturális Fórumban ismét meg lehet nézni Carol Reed 1949-es klasszikusát, A harmadik embert, amely Orson Welles főszereplésével az egyik első, a második világháború után a témában készült brit mozi

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.