Tavaly, amikor kinevezték Jeffrey Deitchet a Los Angeles-i MOCA, azaz Museum of Contemporary Arts vezérigazgatójává, a művészszakma egy része bizony csóválta a fejét a tengerentúlon, nem sok reményt fűztek ahhoz, hogy egy közszolgálatot ellátó intézmény, a nyugati parti kulturális élet egyik fellegvára egy olyan ember vezetése alá kerül, aki azzal lett híressé, hogy minden korábbi galériásnál ügyesebben látta át a pénz és a művészet kapcsolatát. A New York Times és a keleti parti értelmiség persze nagy fegyverténynek élte meg, hogy valaki közülük átkelt Amerikán, és kézjegyét egy félhivatalos mamutintézmény élén teszi le.
Jeffrey Deitch ugyanis tőről metszett keleti parti intellektuel, a műkereskedelem nagymestere. 1952-ben született igazi, gazdag amerikai milliomos családba. Olyanba, ahol az elnökökkel, jelöltekkel, szenátorokkal vacsizni igazán nem számított különleges eseménynek a kis Jeff számára. Azonban Jeffet – apukájával ellentétben – nem az olajbiznisz izgatta, hanem elkezdett haverkodni a hetvenes-nyolcvanas évek New York-i művészvilágának tagjaival. Első, még iskolai melóját is a John Webber Galériában szerezte, s ezután – a hozzá hasonló kivételezettekkel együtt, naná, hogy a Harvardra ment. Mivel a nyolcvanas évektől az iskola üzleti diplomájával rendelkezett, hamar rájött a művészeti piac sajátos természetére, miszerint a drog, a prostik és a fegyverek után itt van a legtöbb pénz: sehol másutt nem lehet, pláne legális keretek közt megjátszani azt, hogy szinte ingyen szerzek be valamit, majd milliókat kaszálok rajta.
Staller Ilona miatt van az egész
Első ügyfele Jean Michel Basquiat lett, de ő még inkább csak afféle barátként volt jelen, aki bevezette a kis Jeffet a tuti New York-i művészelit világába. Az igazán gyümölcsöző kollaboráció a kilencvenes években jött létre, egy addig jórészt ismeretlen művész, Jeff Koons révén, aki akkortájt hazánk büszkesége, Staller Ilona, vagyis Cicciolina férje volt. Pár év elég volt ahhoz, hogy Jeff Koons és a másik Jeff, Deitch közös munkáját a posztmodern hype elrettentő példájaként emlegessék. Koons elsőként Made In Heaven című sorozatával vált híressé, amely feleségével ábrázolta pornográf pózokban, hiperrealista szobrokon. Később lufikból hajtogatott állatokat, amiket aztán menőbbnél menőbb galériákban állítottak ki, főleg Deitch révén, és a hipergiccs köré egész kis művészeti irányzatot rittyentettek. Művészete csúcsát tükörfényesre polírozott acélszobrok jelentették, valamint a virágokból kirakott kiskutya a bilbaoi Guggenheim Múzeum előtt. Koons és Deitch egyaránt milliomosok lettek az ezredfordulóra, Deitch pedig megnyitotta saját galériáját, a Deitch Projektet, ahol számos hasonló szellemű tárlatot rendeztek. Ő futtatta fel például Barry McGeet a kora kétezres években.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!