Amikor a 141 évvel ezelőtt alapított Iparművészeti Múzeumot Lechner Ödön tervei szerint megépítették, Magyarország Európa iparművészeti életének élvonalába tartozott, és itt kezdte meg az oktatást az Iparművészeti Iskola, a mai MOME elődje is.
A Kinizsi utcai pincékben anyagművességgel foglalkoztak, később megalakult az önálló kerámia-tanműhely, amely a huszadik században szép lassan a magyar kerámiaművészet meghatározó intézményévé nőtte ki magát, a kerámia szakból pedig 1945-ben szilikátszak lett. Igaz viszont, hogy sok olyan művész, mint például Gorka Géza vagy Kovács Margit, soha nem járt az Iparművészeti Iskolába. A Kinizsi utca és környéke csak a második világháború után lett kizárólagos képzőhely.
Jó is volt ez így, és nem is: a mesterek stílusának, személyiségének súlya ettől fogva az egész szakmán nyomot hagyott. Schrammel Imre vagy Csekovszky Árpád neve például megkerülhetetlen, ha a magyar kerámia- és porcelánművészetről esik szó. Mindenki tőlük tanult.
A késve érkező „kistestvér”, az üvegszak és mesterei is hasonlóan élveztek kizárólagos monopóliumot annak ellenére, hogy üvegművészetünk számos nagysága – köztük épp az iskolateremtő Báthory Júlia – sohasem fordult meg a Kinizsi utcában.
Nehéz örökség
Épp a mesterek „rátelepedettsége”, a régről hordozott sérelmek és kimondatlan történetek miatt a szakma manapság viszont mintha nem tudna mit kezdeni önmagával. A „mesterek” értelemszerűen saját helyzetüket magyarázzák, tény viszont, hogy rossz egy művészeti műfajnak, ha egy annak egészét meghatározó intézményt negyven éven át irányítanak ugyanazon személyek. Az ő kulcsszerepük a magyar iparművészetben vitathatatlan, 2011-ben viszont már egyértelmű: ami egyedüli, az sem kizárólagos.
A kötet megjelenéséhez kapcsolódó szakmai napon például ilyen kérdések vetődtek fel: az autonóm iparművészet utolsó bástyája a magyar kerámiaművészet vagy a tárgytervező dizájn egyik speciális ágazata? Ki a fontosabb, a gyárban tevékenykedő tervező vagy az autonóm alkotó? Az iparművész vagy a kézműves – akik nem mellesleg jellemzően ugyanott, ugyanattól a mestertől tanultak. Az idősebbek tanácstalanok, nem tudják biztosan, mit kéne tanítani és hogyan, a fiatal művészek meg azt nem tudják még, hogy mit is tanulnak és miért.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!