22.53
A szerkesztő Pion István nevében is köszönöm a megtisztelő figyelmet, reméljük, élvezték a közvetítést. Berlin ezzel búcsúzik, jövőre Máltáról fogunk hasonló módon élőben közvetíteni, amennyiben Önök is úgy gondolják. További szép estét kívánok mindenkinek.
22.46 – A Melankólia és A király beszéde voltak az est nagy nyertesei
Amolyan Oscarosan elnyújtott volt az idei Európa Filmdíj átadó. A műsor eleji spoilerkedés után megjósoltuk, hogy az este nyertese a Melankólia lesz, s igazunk lett. Lars von Trier filmje három díjat nyert, Tom Hooper A király beszéde ugyancsak, ezzel ez a két film az este nagy nyertese. Az Egy jobb világ, a Srác a biciklivel, a Beszélnünk kell Kevinről és a The Artist is kapott egy-egy díjat. Tarr Béla három jelölését nem váltott díjra, valljuk meg őszintén, nem is volt igazán esélye ilyen mezőnyben. Nominációi már önmagában is sikernek nevezhetők.
22.42 – Legjobb film: Melankólia
És lássuk az utolsó díjat. A legjobb film díja következik. MELANKÓLIA. Hát, nincs akkora taps. Trier nincs itt. Kimondom, nem ez volt az év legjobb európai filmje, szerencsénkre. A díjat viszont Trier nyerte, ezzel a Melankólia és A király beszéde három-három díjat kapott, s egy fontos Susanne Bier-nek is jutott.
22.40 – Legjobb rövidfilm: The Wholly Family
Nem a méret a lényeg – kezdi Ange Engelke és én őszintén megijedtem, hogy Sibel Kekilli visszatér a színpadra. De nem, Maciej Stuhr érkezik és örül, hogy a nyertes Terry Gilliam. THE WHOLLY FAMILY. Gilliam 71 éves, nem nyert Európa Filmdíjat, ezt most neki találták ki, de a film helyett valamiféle életműként kell értelmezni elismerését.
22.36 – Melankólia
A Melankólia ajánlója jön, az utolsó a legjobb filmre jelöltek sorából. Frears szóviccéhez jól illik az összekötés.
22.35 – Frears és a dánok
Ma este mindenki Dániából jött? – kérdezi Frears Bierre, Trierre és Mikkeldsenre mutogatva. „Van még pénzetek? Adjatok már kölcsön nekünk, én egy leégett országból érkeztem” – teszi hozzá. A dánok tényleg nagyon megérkeztek. Mellesleg nekem ezt a poént délelőtt olajjal és norvégokkal mondta, de így is vicces.
22.29 – Stephen Frears
Egy pillanatra elakadt a lélegzetem. Aimée hatalmas ötlet volt, s bár 79 éves, egyszerűen nem néz ki többnek ötvenegynéhánynál. Frears is nagyon meghatódott, percek óta tart az álló taps. Frears sír a színpadon pedig hetvenéves és nagydarab férfiember. Ő az egyik alapítója az Európai Filmakadémiának egyebek mellett.
22.24 – Életműdíj: Stephen Frears
A bemondó azzal viccelődik, hogy az életműdíj olyan díj, amit egyszer kap meg az ember életében. Stephen Frears adott egy remek interjút délelőtt a Magyar Nemzetnek, piros tornacipője és tablettái ellenére. Most szmokingban van a rendező, s figyelmesen hallgatja a laudációt. Federico Fellini minden idők legnagyobb színésznőjének nevezte, hangzik a felvezetés Anouk Aimée-nek.
22.21 – A király beszéde
A legjobb film jelöltek között a következő a sorban. A felkonf zöme azzal telik, hogy a színpadon lévő két hölgy nem tudja-akarja kimondani rendesen az ötödik szót angolul (fifth). A film szerencsére ennél többről szól.
22.18 – Közönségdíj 2011: A király beszéde
Paz Vega a színpadon, aki egy rejtélyt szeretne felkonferálni. Kiderül, hogy a közönségdíjról van szó. A király beszéde nyert az internetes szavazáson. Ez már A király beszéde harmadik díja, amivel a Melankólia kettője előtt egyelőre a legeredményesebb. Tom Hooper felemlegeti, hogy az első díj, amit a mozi nyert Torontóban, éppen egy közönségdíj volt. Fantasztikus, hogy ennyi Oscar után Hooper őszintén örül és meghatott emiatt a díj miatt. Wenders a nézőtéren mosolyogva bólogat. Lehet, hogy tud valamit?
22.14 – Shantel & Bucovina Club Orkerstar #2
22.12 – EU élelmezési program
Még mindig itt vagyok, mondja Kekilli, mellettünk talán maga sem hiszi el. Sean Penn az EU élelmezési programjának reklámjában szerepel. Kötelező kűr, de nem díjátadóprogramba való.
22.10 – Legjobb vágás: A király beszéde
Komolyan, ismét Sibel Kekilli? Talán a sietség miatt maradt kint még egy díjra. Ismét belebakizik, majd arról beszél, hogy a kisebb néha nagyobb. Ő már csak tudja. Most már minden mondatba belebakizik, nevetgél zavarában, hát, nem tapsolják meg. Az este legkínosabb fellépése a szereplése – ezt már most borítékolhatjuk. A király beszéde, a Három és a Melankólia a jelöltek. A KIRÁLY BESZÉDE. Gyors egymásutánban két díjat is kap, lehet, hogy innen már nincs megállás?
22.05 – Legjobb látványtervezés: Melankólia
Eddig erős a szórás, salamoni módon eddig mindenki kapott egy díjat, de senki nem többet. Sibel Kekilli adja át a díjat. Csodás színésznőnek nevezik, aki Fatih Akin révén valóban rákerült a szakmai palettára, de még sokan emlékeznek hard core múltjára, ez azért erős, hogy díjat ad át. Nem tudja felolvasni az előre megírt szöveget, többször nekifut, s elneveti magát. A végén még annyit hozzátesz: ezért meg fognak ölni. Ha azt nem is, de jövőre nem biztos, hogy meghívják. Habemus Papam, Melankólia, A bőr, amelyben élek a jelöltek. A MELANKÓLIA nyer. Jette Lehmann boldog, a film pedig a második díját nyeri.
21.57 – Legjobb színész: Colin Firth
Sylvie Testud másodszor jön ki, pedig elsőre sem volt a legjobb, akkor szóvá tette, hogy tavaly a Lourdes-dal nem nyert. Colin Firth, André Dujardin, Michel Piccoli, André Wilms, Mikael Presbrant a jelöltek. Így, hogy Piccoli már kapott különdíjat, s szemmel láthatóan kerülik A király beszédét, a The Artist tűnik egy orrhosszal esélyesebbnek a többieknél. COLIN FIRTH nyer. Nincs itt, Tom Hooper rendező veszi át helyette a díjat, aki szabadkozik.
21.55 – Le Havre
Moritz Bleibtreu konferálja fel Aki Kaurismaki Le Havre című filmjét. Egy kocsiban jöttem vele a díjátadóra, de nem azért, mert sztár vagyok. Szerintem nem volt szívük kitenni. Erős most már a csúszás, senki nem gondolta a hosszú politikai felszólalásokat. Nincs már vicceskedés, futószalagon jönnek a díjak.
21.52 – Legjobb színésznő: Tilda Swinton
Tilda Swinton nincs itt, ami azért jel, mert így is lehet nyerni. Korunk legnagyobb színésznőinek egyike, ha máskor nem, majd a Beszélnünk kell Kevinről című film alapján mindenki elhiszi nekem. Jövőre a magyar mozikban is.
21.50 – Legjobb színésznő: Tilda Swinton
A szexuális diszkriminációból indítja a poént a műsorvezető, majd eljutunk a legjobb színésznő kategóriáig. Ulrich Thomsen adja át a díjakat, aki a nőket csirkéknek nevezi. Kedves. Tilda Swinton bombaesélyes, a legnagyobb ovációt is ő kapja. Ha nem nyer, többet nem tippelek. Cecil de France, Kirsten Dunst, Nadezhda Markina, Charlotte Gainsbourg még a jelöltek. Valamennyien jók, szakmailag talán Dunst a leggyengébb, de a Melankólia miatt meg esélyesebb a többieknél. Tilda Swinton nyer.
21.45 – Wenders köszön
Wenders megköszöni az Európai Filmakadémiának. Haha. Megköszöni Pina Bauschnak is, ez már inkább.
21.42 – Legjobb dokumentumfilm: Pina
A legjobb dokumentumfilm díja következik. Az EFA elnök Wenders is jelölt, pikáns. A filmje – a Pina – jó, de nem a legjobb, díjazása szerintem elég kényes lenne. Mások szerint is. Jó választás, mondja a díj felkonferálója: Pina. Wim Wenders nyer. Nem tudom. Ez azért kicsit necces. Wenders, miközben mások beszélnek, térdre borul a színpadon, s nem hiszi el, hogy nyert.
21.34 – Legjobb zene: The Artist
Az utolsó magyar esély. Víg Mihály nem most volt a legjobb, de a Werckmeister miatt adják neki visszamenőleg a díjat. The Artist; A király beszéde; A bőr, amelyben élek; vagy A torinói ló. Nem nyílik a boríték. Ludovice Bource: The Artist a nyerő. Megérdemelte ő is, a The Artist első díja. Franciául beszél, így van idő összegezni a szomorú, ám sejthető tényt, hogy A torinói ló díj nélkül maradt. Ahogy az öregek mondják, nem a győzelem a lényeg, hanem a részvétel.
21.30 – Legjobb forgatókönyv: Srác a biciklivel
A legjobb forgatókönyv díja következik. Egy jobb világ, Melankólia, Srác a biciklivel, Le Havre a jelöltek. Dán, dán, belga, finn alkotóktól. Jó kis lista ez is. A Dardenne-ek nyernek: Srác a biciklivel. Egész este nagyon boldogok voltak, most is csak úgy rezignáltan veszik, hogy nyertek. Megint. Az este folyamán először, de pályafutásuk során már sokadszor.
21.24 – Egy jobb világ
Susanne Bier filmjét ajánlják most a figyelmünkbe. Egy montázs is jön belőle. Volt itthon moziban, remek darab, de a rendezőnő többi filmje is kedvencünk.
21.20 – Shantel & Bucovina Club Orkerstar
Kis közjáték. A Shantel & Bucovina Club Orkestar zenél. Vajon miért? Mindegy, jól játszanak, de ezt az MR2 Petőfin is megszokhattuk. Közben egyébként Anke Engelke átöltözött, lehet, hogy a Melankólia mégsem nyer nagyot? Olyan matyóhímzéses a ruhája, de ez lehet, hogy csak a Forma 1-es spéci öltözék miatt ugrik be.
21.17 – Mads Mikkelsen
A legnagyobb rajongód vagyok, de tudsz róla – kezdi Mikkelsen a beszédét. Állva köszöntik, 46 évesen szép eredmény ilyen nevekkel a sorok között. Szép szavakat mond, szerinte az Európai Filmakadémia a legjobb, s ha díjat kap, az azt jelenti, hogy öreg. A családjának most köszöni meg, ott ülnek a nézőtéren. Nem ezért csinálunk filmeket, de hazudnék, ha nem lennék roppant büszke erre a díjra és pillanatra – zárja sorait. Ámen, testvér, ámen!
21.14 – Mads Mikkelsen különdíja
Mads Mikkelsen különdíját Stellan Skarsgard adja át. Mikkelsen fantasztikus figura, remek interjút adott a Magyar Nemzetnek délelőtt. Skarsgard jól beszél, Mikkelsen pedig őszintén meghatott. Skarsgard lesz Kenyeres Bálint első filmjének főszereplője, drukkolunk nekik. A laudáció hosszasan tart, focis hasonlat is elhangzott, Mikkelsen tényleg nem Maradona, de a filmekben nagyon klassz. Szeret gonoszt játszani, és nem engedi a beskatulyázást – ezt már a Magyar Nemzetnek mondta el, a héten reméljük megjelenik az interjú. Most egy montázs fut a filmjeiből: Ádám almái, Casino Royale, Pusher, Valhalla Rising. Tényleg tehetséges a dán srác.
21.08 – Srác a biciklivel
A Dardenne-testvérek legjobb film kategóriában jelölt moziját mutatták be. A Cannes-i díjazott volt itthon mozikban is, jó kis film.
21.05 – Elsőfilmes díj: Oxygen
Az elsőfilmes díj következik, Prix FIPRESCI-nek hívják, a nemzetközi kritikusok választották ki őket. Igazából Discovery Award a neve, de a felfedezett mégis elsőfilmes. Két osztrák film is van a jelöltek között, mindkettő járt Cannes-ban és a magyar Cinefesten is, utóbbin minden fontos díjat megosztva ők ketten nyertek. Az Atmen ebből a mezőnyből a legerősebb cím, de vajon bejön-e a szakmai papírforma? A belga-holland Oxgen nyer. Ha van papírforma, akkor eddig borult, vagy én nem vagyok jó jós.
21.00 – Víg Misi maradt az utolsó reményünk
Nyerünk-e ma valamit Európában? Ez a kérdés. De még nem most dől el.
20.57 – Rendezői díj: Susanne Bier
A második legfontosabb díjhoz érkeztünk el váratlanul. Tarr Béla nincs itt, vajon nyerhet-e? Az előzmények után Lars von Trier győzelmet várok. Hú, de erős a mezőny! SUSANNE BIER! Ez azért kicsit meglepetés, örülök, hogy a hölgy megérkezett, mi 17 órakor egy interjút vesztettünk el vele, mert nem találtuk. Nem egy Oscar, de őszintén meghatott, a végén elsírja magát.
20.47 – Co-produkciós díj Mariela Besuievskynak
Az előre bejelentett díjak közül adják át az elsőt. Sokat beszél, a végén visszaül a helyére és vállon veregetik a körülötte ülők.
20.45 – „Életműdíj” Piccolinak
Piccoli percekig beszél franciául, nincs tolmács, mert nem készültek a jelenetre. A többség nevet, így higgyük el, hogy mókás dolgok hangzottak el.
20.42 – Piccoli, Ganz és Schlöndorff a színpadon: „életműdíj” Piccolinak
Bruno Ganz – a tavalyi életműdíjas – és Volker Schlöndorff hívja fel a színpadra Michel Piccolit és közlik, hogy egy előre be nem jelentett díjat adnak át neki. Megható a jelenet, az első standing ovation az este folyamán, a közönség állva tapsol. Piccolit nem tudott róla, meg van döbbenve a meghatottságtól.
20.38 – The Artist
A legjobb filmre jelöltek közül a The Artist bemutatása következett. Őszintén ötletes némafilmes élőmontázst adtak elő a színpadon. Most pedig egy kutya futott be a The Artistból, a szájában egy róla és a főszereplőről, Jean Dujardinról készült képpel. Ez a film több mint fantasztikus, most egy jelenet is látható a filmből. A rendező Michel Hazanavicius itt van, a színész Jean Dujardin ígért nekünk egy interjút, de végül nagy késéssel érkezett, s lemaradtunk róla. Kár.
20.32 – Operatőri díj: Melankólia
Nem A torinói ló nyer. Melankólia. Ezt a díjat adhatták volna másnak, de tényleg. Manuel Alberto Claro tényleg meghatódott, azért ő nem volt biztos a győzelmében. Szép köszönetet mond, a családjának külön is. Nem sajnálom tőle, de ez a kategória volt a kisebbek egyik esélye.
20.30 – Operatőri díj
Az első magyar érdekeltség. Fred Kelemen A torinói lóval futhat be, nagy tapsot kap. Nagyon erős a konkurencia. A The Artist és Melankólia is esélyesebbnek tűnik. Az Ölésre ítélve a negyedik jelölt, ne hallgassuk el, hogy az is magyar koprodukció, tehát, ha nyer, ott is jó helyen van a díj.
20.25 – Animációs kategória: Chico & Rita
Az első díj az egészestés animációs filmeké lesz. Sylvie Testud mond egy felkonfot. Két francia és egy spanyol jelölt. A Rabbi macskájának kellene nyernie. De nem az Annecy nyertes diadalmaskodik, hanem a spanyol Chico & Rita. Ez az este első nyertese.
20.18 – Montázs a jelölt filmekből
Egy tehetséges montázs megy éppen a jelölt filmekből. A torinói lóból stílusosan a lót vágták be. A Habemas Papam pápafilmből mintha több részlet lenne, mint másokból, bár lehet, hogy ez csak a papok ruhái miatt tűnt fel.
20.16 – Anke Engelke még mindig esküvői ruhában
A szünet után folytatódik a Melankólia show, kezd kicsit kínossá válni. Engelke pedig állítólag tehetséges komika. Oscar-díj átadó hangulatban megy tovább a műsor, Piccolit, Wenderst szólítja meg Engelke, Berlusconival viccelődik. Néhányan nevetnek. Többen nem.
20.11 – Anke Engelke Melankólia sikert sejtet
Egy kínos Melankólia idézettel folytatódik a show. A műsorvezető esküvői ruhában jelent meg és beszél a közönséghez. Ez nagyon hollywoodi és a Melankólia totális sikerét sejteti. Többen mondták nekem a nap folyamán, lehet, hogy tudtak valamit és nekik lesz igazuk? Most reklámszünetbe hajtunk be.
20.03 – Volker Schlöndorff a színpadon
EFA Deputy Chairman minőségében lépett a színpadra a remek német direktor. Filmes hasonlattal hozza össze a válságot: a horrorfilmes szecenárió az összeomlás és a szélsőséges nézetek, politikai platformok előretörése. A happy end-es pedig a megerősödött egységes EU. Úgy tűnik, egyelőre mindenki politikusan érkezett az estére.
20.02 – Kultuszminiszter az egységes EU-ért
Kicsit elhúzódik a miniszter úr beszéde, amiben szó esik az euróról, az egységes EU-ról, a monetáris politikáról – és azért a filmről is. Azt is bejelenti, hogy a német parlament a minap emelte a kultúrát támogató büdzséjét 5%-kal. Követendő példa mindenki számára. Az EU filmkultúrát támogató MEDIA programjának folytatásáról is biztosítja a szakmát. Barroso úr korábbi kijelentései után azért ez is egy megnyugtató gondolat. A beszéd tíz perces volt, tolmáccsal együtt.
19.52 – Wenders aggódik, de optimista
A Magyar Nemzet előtt ülnek az MTI munkatársai, akiket innen is köszöntünk, s igyekszünk minden díjat előttük közölni. Wenders eközben aggódik a gazdasági válság miatt, de optimista. Mi is kérdeztük az EU jövőbeni filmfinanszírozásáról tegnap, kitérő választ adott. Koszovót külön említi Wenders, majd átadja a német kultuszminiszternek a szót.
19.50 – Wenders a színpadon
Wim Wenders lép a színpadra, aki kettő szerepben van itt. Az EFA elnöke és egyben a Pina 3D dokumentumfilmmel jelölt is. Wenders külön köszönti az életműdíjas Stephen Frearst és különdíjas Mads Mikkelsent. Utóbbi interjút adott a Magyar Nemzetnek délelőtt, fantasztikus figura. Piccolit is kiemeli Wenders, aki zavarba jött, hogy szóba hozták, majd megtapsolta magát.
19.45 – Első Kultúrgrund élő közvetítés
Szép estét mindenkinek, megkezdjük élő közvetítésünket Berlinből az Európa Filmdíj átadóról. A közönség elfoglalta a helyét, s a protokolláris köszöntővel elkezdődik a díjátadó.
19.30 – Bemelegítésként Stephen Frears-szel lifteztünk
Órák óta folyamatosan esik az eső a német fővűrosban, s bár az emberek szakadatlanul élveznék a karácsonyi vásár forgatagát, a kivilágított bevásárló utcákat, a széllel már mind kevesebbeknek van kedve harcolni. Az emberek zöme a Starbucks kávézók körül nyüzsög, többen a vásárból szerzett forralt boros bögréjüket szorongatják, s igyekeznek behúzódni egy szárazabb sarokba – amiből itt egyre kevesebb van ma este.
A filmszakmabeliek eközben már az esti Európa Filmdíj átadóra készülnek. A kapuk 18 órakor nyíltak meg, egy transzfer a sajtót és a meghívottakat 17.45-kor szállította a helyszínre. Az esemény 20 órakor kezdődik. Wim Wenders, az Európai Filmakadémia elnöke szerint sosem volt ilyen erős az Európa Filmdíj mezőnye. A neves német rendező az MNO-nak elmondta, hogy minden évben akad egy-két-három kiemelkedő alkotó és alkotás, de hogy kategóriánként valamennyi nominált egyformán esélyes legyen a végső sikerre, példátlan a díj 24 éves történetében.
A szakmabeliek is csak találgatnak, hogy kit díjaznak az este végén. Tarr Béla esélyeit a kritikusok szerint rontja, hogy nincs itt személyesen. Stephen Frears – aki életműdíjban részesül az este folyamán, és alapító tagja az Európai Filmakadémiának – mindenesetre kedélyesen beszélget az emberekkel, piros tornacipőben, kezében a gyógyszerét szorongatva lép be a liftbe, s kérdésemre, hogy szerinte kik az esélyesek, azt válaszolja, mondja meg maga, én a filmek többségét nem is láttam. Csodálkozik A király beszéde Oscar-díján és külön említi a Cannes-i némafilm The Artistot, amit jelen sorok írója legfeljebb a titkos esélyesek kategóriájában tart számon, mert abban nincsenek nagy nevek.
Frears búcsúzóul még visszakérdez, hogy Almodóvar-filmje jelölt-e, s amikor válaszképp közlöm, hogy csak két mellékes kategóriában érdekelt A bőr, amelyben élek, annyit mond: szegény Pedro. A díjátadóról élőben tudósítunk, s remélhetőleg mindenki számára megnyugtató nyertesekről számolhatunk be.