Hópehelymúzeum a karosszékből – böngésszen velünk!

Gyönyörködött már úgy hópehelyben, mintha festményt nézne? Milliónyi téli szépség, avagy "Hópihe" Bentley, egy amerikai farmer esete a hópelyhekkel és a fényképezőgéppel.

Szathmáry István Pál
2011. 12. 25. 11:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Hópihe” Bentley: a farmer, aki beleszeretett a hópelyhekbe

Ugyan a brokkoli is tökéletesen bizonyítja, hogy a természeti jelenségek geometriáját magyarázó fraktálelmélet megáll, brokkoli-bemutatótermet, netán brokkolikról készült fotóknak szentelt múzeumot még senki sem nyitott. Hópehelymúzeumot viszont igen. Az első, aki fényképezőgépével megörökítette a hógolyók alapanyagát, Wilson A. Bentley, egy amerikai farmerből lett fotográfus volt – valósággal beleszeretett a hópihékbe, amikor felfedezte, milyen összetett rend alakítja szépségüket. A 19. század második felében járunk, amikor a kamasz Bentley egy öreg mikroszkóp segítségével elkezdte tanulmányozni a természet illanó csodáit. Mint később maga írta, lenyűgözte, hogy minden hókristály valódi mestermű és olyan egyedi dizájn, amely az olvadással örökre és megismételhetetlenül eltűnik a világból. Először elkezdte lerajzolni a hópelyhek szerkezetét, de a látvány komplexitása érhető módon más megoldást kívánt. Hosszas kísérletezés után alakította ki végső munkamódszerét. Harmonikaszerűen kihúzható, úgynevezett „fújtató” kamerát rögzített a mikroszkópra, a hópelyheket fekete iskolatáblára helyezte, mindezt természetes nulla fok körüli hőmérsékleten. 1885-ben örökített meg először hókristályt, ezt több mint 5000 felvétel követte. Egyszer sem talált két egyformát.

A természeti jelenségek, objektumok geometriai leírása köztudottan elképesztően bonyolult, egy jól hangzó, és viszonylag szélesebb körben is ismert fogalom azonban segíthet eligazodni: a fraktál. Az elnevezés azokat a végtelenül komplex matematikai alakzatokat jelöli, amelyekben legalább egy felismerhető ismétlődés tapasztalható. És hogy mi az igazán lenyűgöző a fraktálokban? Leginkább az, hogy egy kisebb rész felnagyítva mindig ugyanolyan struktúrát mutat, mint egy nagyobb rész. Ha nem akarunk hosszasan bajlódni a fraktál tankönyv ízű magyarázatával, a természet szerencsére tálcán kínálja a látványos példákat. A fraktálelmélet egyik legesztétikusabb példája nem más, mint a hópehely.



Az autodidakta farmer felvételei számos magazinban jelentek meg illusztrációként, 1931-ben könyv formában is publikálta munkáit. Bentley egy nappal szenteste előtt halt meg ugyanebben az évben, tüdőgyulladást kapott, miután hat mérföldet gyalogolt a hóviharban újabb modellek után kutatva. Emlékének állandó kiállítást szenteltek szülőhelyén, az Egyesült Államokban található Jericho városában. Több mint ezer felvétele egy honlapon is böngészhető. Felbukkan továbbá a neve egy rockzenekar egyik számában, valamint mesekönyv is született az életéről „Snowflake Bentley” címmel 1999-ben.



A hódító hókristály


Persze nem Bentley „fedezte fel” a hópelyhek varázslatos gazdagságát. Johannes Kepler, René Descartes vagy a mikroszkópos megfigyelések terén komoly előrehaladást elérő Robert Hooke: nagynevű tudósok, akiknek az érdeklődését felkeltették a hókristályok. A hókristály számtalanszor előbukkan a populáris kultúrában is. A Harcosok klubja című filmben például így emlékeztet bennünket a főszereplő tömegember mivoltunkra: „nem egy gyönyörű és páratlan hópehely vagy”. Az Agymenők című sorozat egyik tudós szereplője pedig azzal fejezi ki szerelmét a szomszédban lakó szőke szépség iránt, hogy meglepi egy, az Antarktiszról származó tartósított hókristállyal. Aki pedig szeretné kipróbálni magát a hókristálykészítésben – ha csak virtuálisan is –, látogassa meg ezt az oldalt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.