Isten veled, Minarik!

Vasesztergályos inasként, fogadásból felvételizett a színművészetire, amelynek kapuja elsőre megnyílt előtte. Garas Dezső hetvenhét évet élt.

Tölgyesi Gábor
2011. 12. 31. 15:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.


Akár a színpadon állt, akár a filmvásznon volt látható, nem lehetett nem figyelni rá: villogó egyénisége, speciális orgánuma, gesztusai, kisugárzása teljesen lebilincselte a közönséget. A bolond lány Benjaminjaként igazi francia volt a hatvanas években, bő húsz évvel később Az oroszlán télen II. Henrikjeként valódi angol a József Attila Színházban. Nem volt olyan alakítása, amit ne zsigerből játszott volna: ilyen egy őstehetség. A magyar filmtörténet ritkán látott emblematikus figurájaként, Minarik Edeként Sándor Pál 1973-as filmjében, a Régi idők focijában már beírta magát a halhattalanságba. „Kell egy csapat!” – ki ne ismerné e szállóigét az országban?

Vasesztergályos inasként, fogadásból felvételizett a színművészetire, amelynek kapuja elsőre megnyílt előtte. Színinövendékként a filmgyárban kezdte pályáját. Makk Károly hamar felfigyelt tehetségére, meghatározó volt, hogy 1954-es Liliomfijában Schnaps szerepét rá osztotta. Végzősként a Nemzeti Színház szerződtette, ahol ekkortájt a rettegett és tisztelt színházcsináló, Major Tamás volt a direktor. Remek műhely, kiváló színészgárda: Garas e teátrumnak köszönheti Törőcsik Marihoz fűződő mély emberi és szakmai barátságát is. A Madách Színházhoz 1965-ben szerződött, már ekkor Marcel Achard vígjátéka, A bolond lány legendás triászának tagja volt a Madách Kamarában, Márkus László és Domján Edit oldalán. Mint Vonó Ignác − Fejes Endre vígjátékában – a bohócfilozófus karakterének leghitelesebb megformálója volt. A hatvanas évek a filmgyárban is aranykor volt: számos filmje közül feltétlenül említést érdemel Fábri Zoltán 1963-as alkotása, a Két félidő a pokolban − a munkaszolgálatos Steiner szerepében egyszerűen felejthetetlen.

Garas 1976-ban szabadfoglalkozású színésznek állt. Egy évadot töltött el a 25. Színházban, majd következett a Népszínház, Szolnok, a Művész Színház, a Katona, a József Attila, a Víg, végül újra a Nemzeti, de látható volt a Radnótiban is. Amíg a filmekben inkább groteszk, ironikus figurákat alakított (erre egyik legjellemzőbb szerepét 1981-ben a Ripacsokban mutatta meg, de Sándor Pál számos más filmjében is adódott módja rá), a színpadon inkább erős, a környezetükre hatni tudó személyiségeket jelenített meg: többek között a Koldusopera kolduskirályát, a Mester és Margarita mágusát, Az ember tragédiájának Luciferét, vagy Shylockot A velencei kalmárban. A kilencvenes években több darabban Darvas Ivánnal nyújtott emlékezeteset: a Jacobowsky és az ezredes, valamint a Furcsa pár mellett A Godot-ra várva mindent vitt, ez az előadás mentette meg a Művész Színház renoméját is.

Régóta küzdött a betegséggel. Méltósággal viselte. December 20-án lépett utoljára színpadra a Jó estét nyár, jó estét szerelemben, a Nemzetiben. Törőcsik Marival, az igaz baráttal egy színpadon – szép búcsú az élettől.

Garas Dezső halálhíréről bővebben itt olvashatnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.