Replay: Rónai

A Liszt-év árnyékában elsikkad a tény: 150 éve született a magyar festőóriás, Rippl-Rónai József. Sztárművész is lehetne, ha lenne legalább közepes marketingje.

Szilágyi Bundi András
2011. 12. 05. 6:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Majdnem úgy, mint Mucha

Szögezzük le mindjárt az elején: Rippl-Rónai szebben fest, rajzol, mint cseh kortársa, Mucha, csak a marketingje rossz. Ha a magyar állam fele annyit törődne művészete propagálásával, mint amennyit a cseh kurátorok Muchát futtatják, a magyar képzőművészet abszolút sztárja lehetne.

Sajnos ehhez képest csak búsongunk azon, hogy „nincs sztárművészünk”, az értelmiség meg szapulja a kétségtelenül lemaradásban lévő országimázst, a mindenkori kormányra kenve a felelősséget. A kormány meg mantraként ismétli: nincs pénz. Ez azonban csak az egyik faktor a történetben.

Már Rippl-Rónai személyes sorsában is megmutatkozott: a siker és tehetség másodlagos az épp aktuális politikai szélirányhoz képest. Párizsban telepedett le, ahol többször megélte, milyen a történelem „rossz oldalán” állni. Párizs utcáin az első világháború hajnalán „büdös osztráknak” nevezték, megköpködték. 1914-ben hivatalosan le is tartóztatják, és két hónapra internálták a francia hatóságok.


Ez az élmény megtörte Rippl-Rónait: 1915 után már szinte alig alkotott. Visszavonult a kaposvári Villa Romába, és csak pár képet festett. Rajzokat, pasztelleket készített, s az Európa-szerte turnézó művészéből egy kaposvári, vidéki öregember lett. Sosem tudta feldolgozni, hogy kivetette magából az a művésztársadalom, amelynek korábban ünnepelt tagja volt.

Magyarország jóformán a harmincas évek végéig „szellemi és művészeti karanténban” volt az ízlést diktáló francia műítészek szemében. 1945-ben aztán szintén a „rossz oldalra” kerültünk, s ezzel megpecsételődött a magyar képzőművészet sorsa. Aztán mintha a kétezres években elkezdődött volna valami: Miklós Gusztáv Art Deco szobrocskája néhány éve leütési rekordot döntött műfajában a Sotheby’s árverésén

Kaposvár, békesziget, Villa Roma

A kaposvári Villa Roma, amelyet Rippl-Rónai sikerei csúcsán 1902-ben, mint „magyarországi bázist” vásárolt, a mester utolsó lakóhelye volt. A 150. évforduló kapcsán a város köztéri szoborral, és egy 138 művét bemutató reprezentatív kiállítással adózik szülötte előtt. A Kaposvárhoz köthető, illetve magában a Villában megőrzött művészi hagyaték azokat a képeket tartalmazza, amelyeket maga az alkotó „gyűjtött”, azaz magának, közvetlen környezetének festett.


Ez a „művészhagyaték” többet árul el róla, mint azok a képei, amelyek múzeumok falán lógnak, vagy amelyeket eleve megrendelésekre gyárt le. A kaposvári tárlaton ilyen személyes, „kedves művek” szerepelnek, a művész saját gyűjteményének, lakásának darabjai.

A Magyar Nemzeti Galéria kiállítási anyaga hasonló alkotói időszakból származik, mint a kaposvári tárlaté: a Rippl-Rónai hazatérése utáni időszakból merít. A „pasztell portrék” időszaka ez, megannyi technikai és technológiai kísérleté, mely átlép a festészet klasszikus keretein. A kiállítás egésze a színek és műfajok kavalkádja ellenére sokkal inkább egy befelé forduló művészt mutat.

Petrovics Elek: mecénás a jövőnek

Az MNG a jubileumi kiállításhoz főleg „saját raktárról” dolgozhatott, hisz az anyag túlnyomó többsége már a művész életében közgyűjteménybe került. Petrovics Elek, a művész barátja volt az egyik első művészettörténész, aki rávette a magyar államot, hogy még a művész életében szerezzen egy jelentős grafikai anyagot a Szépművészeti Múzeumnak.

A húszas évek nemzetközi szellemi karanténjában a politikai döntéshozók felismerték, hogy Magyarország kénytelen saját értékeit önmaga megmenteni, megóvni. Sem a külföld elismerésére, sem segítségére nem számíthat, ha saját nemzeti örökségéről, saját művészeinek elismeréséről van szó. Petrovics Elek és társai ezt a küldetést teljesítették akkor, amikor – Rippl Rónai mellett – gyakorlatilag a ma a Nemzeti Galéria gyűjteményének gerincét adó hatalmas magyar képzőművészeti anyagot jórészt maguktól művészektől szerezték be.

Petrovics Elek a húszas években a Szépművészeti Múzeum igazgatójaként (amely ekkor még egy intézményt alkotott a később leválasztott Magyar Nemzeti Galériával, ezért van most ez az anyag a Várban) jelentős anyagi és erkölcsi támogatást nyújtott Rippl-Rónainak, és megbízta Meller Simont, a grafikai osztály vezetőjét, hogy válogasson Rippl-Rónai grafikái közül. Az értő szemek kiválasztották azokat a darabokat, amelyeket most a 150. évforduló kapcsán mi is láthatunk.

És a végére egy költői kérdés: egy hiperinflációval küszködő országban, a trianoni traumát követően teljes nemzetközi elszigeteltségben akadt szándék, s így pénz is arra, hogy a nemzeti galéria raktára megteljen magyar műkincsekkel. Mi hiányzik akkor most mégis?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.