Majdnem úgy, mint Mucha
Szögezzük le mindjárt az elején: Rippl-Rónai szebben fest, rajzol, mint cseh kortársa, Mucha, csak a marketingje rossz. Ha a magyar állam fele annyit törődne művészete propagálásával, mint amennyit a cseh kurátorok Muchát futtatják, a magyar képzőművészet abszolút sztárja lehetne.
Sajnos ehhez képest csak búsongunk azon, hogy „nincs sztárművészünk”, az értelmiség meg szapulja a kétségtelenül lemaradásban lévő országimázst, a mindenkori kormányra kenve a felelősséget. A kormány meg mantraként ismétli: nincs pénz. Ez azonban csak az egyik faktor a történetben.
Már Rippl-Rónai személyes sorsában is megmutatkozott: a siker és tehetség másodlagos az épp aktuális politikai szélirányhoz képest. Párizsban telepedett le, ahol többször megélte, milyen a történelem „rossz oldalán” állni. Párizs utcáin az első világháború hajnalán „büdös osztráknak” nevezték, megköpködték. 1914-ben hivatalosan le is tartóztatják, és két hónapra internálták a francia hatóságok.
Ez az élmény megtörte Rippl-Rónait: 1915 után már szinte alig alkotott. Visszavonult a kaposvári Villa Romába, és csak pár képet festett. Rajzokat, pasztelleket készített, s az Európa-szerte turnézó művészéből egy kaposvári, vidéki öregember lett. Sosem tudta feldolgozni, hogy kivetette magából az a művésztársadalom, amelynek korábban ünnepelt tagja volt.
Magyarország jóformán a harmincas évek végéig „szellemi és művészeti karanténban” volt az ízlést diktáló francia műítészek szemében. 1945-ben aztán szintén a „rossz oldalra” kerültünk, s ezzel megpecsételődött a magyar képzőművészet sorsa. Aztán mintha a kétezres években elkezdődött volna valami: Miklós Gusztáv Art Deco szobrocskája néhány éve leütési rekordot döntött műfajában a Sotheby’s árverésén
Kaposvár, békesziget, Villa Roma
A kaposvári Villa Roma, amelyet Rippl-Rónai sikerei csúcsán 1902-ben, mint „magyarországi bázist” vásárolt, a mester utolsó lakóhelye volt. A 150. évforduló kapcsán a város köztéri szoborral, és egy 138 művét bemutató reprezentatív kiállítással adózik szülötte előtt. A Kaposvárhoz köthető, illetve magában a Villában megőrzött művészi hagyaték azokat a képeket tartalmazza, amelyeket maga az alkotó „gyűjtött”, azaz magának, közvetlen környezetének festett.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!