Sosem tért haza – Kertész Mihály 125

125 éve született a legendás magyar filmrendező, Kertész Mihály. A kétszeresen ünnepi pillanatban megállunk, hogy rövid főemeléssel tisztelegjünk a fantasztikus életmű előtt.

Kárpáti György
2011. 12. 23. 17:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

1886. december 24-én, Budapesten született Kertész Kaminer Manó, aki Kertész Mihályként, mások számára Michael Curtizként olyan karriert futott be a filmszakmában, amelyet kevesen mondhatnak el magukról. Nyugodtan húzzuk ki magunkat, emeljük fel tekintetünket, van mire büszkének lennünk, Kertész ugyanis nem bizonyos körök számára nagy rendező, nem elfogódottságból vagy hazafiságból tartjuk sokra. A harmincas-negyvenes évek nagy hollywoodi filmrendezői között minimum dobogós helyet szavazunk meg neki, s legkevesebb három filmje érdemli meg az örökzöld klasszikus kitüntető címet.

Évente hat-nyolc film Hollywoodban

Pályája kezdetén maga sem gondolta volna, később is csak remélni merte, hogy messzire esik az a bizonyos gerely, amit elhajított, de érkezési pontját a tízes évek elején nem láthatta. Kezdetben akrobatáskodott cirkuszban, majd színészkedett színpadon, míg végül megtalálta a legnagyobb szerelmét és szenvedélyét, a filmkészítést. Filmiskola híján a tudást az akkoriban a legkomolyabb szakmaisággal rendelkező Dániában szerezte meg, ahol hónapokat töltött a Nordisk filmstúdióban. Visszatérve drámai történetekben kezdte a megszerzett tudás gyakorlati alkalmazását, s rövid idő alatt Korda Sándorral a filmgyártásunk legjelesebb rendezőjévé vált.

A Tanácsköztársaság bukása után Ausztriába ment, s néhány éves európai rendezés után ő is az agyak elszívásának része lett. Szerződést ajánlott neki a Warner Bros., így Lubitschhoz, Garbohoz és társaihoz hasonlón kivándorolt az USA-ba. A harmincas évektől rendszeresen forgatott Errol Flynnel, majd később Humphrey Bogarttal, előbbivel 12, utóbbival összesen 8 moziban dolgozott együtt. Az egy Mildred Pierce-t leszámítva a legjobb filmjeit gyakorlatilag velük készítette el. Kertész egyébként nagyon termékeny rendező volt, Hollywoodban is évente elkészített akár 6-8 filmet, különösképpen a harmincas években ontotta a műveket.

Ma már nem is létező Oscar-kategória

Az első igazán nagy dobása 1935-ban a Blood kapitány volt, a főszerepben Errol Flynn-nel:

A Blood kapitány igazi swashkuckler, a kardozós kalandfilmek egyik első klasszikusa, egyúttal tengeren játszódó kalóztörténet. A film szállóigévé vált mondása: „A világ ellenünk van, és mi a világ ellen” – számos alkotásban ismétlődött meg a filmtörténetben. A mozit öt Oscar-díjra jelölték, köztük a legjobb film és rendezés díjára is. Végül nem nyert semmit, de Kertész ezzel így is bekerült a legjobbak közé. A sikerreceptet egyébként megcsinálták 1940-ben egy másik kalózos mozival is, és bár a Hét tenger ördögét is szereti a közönség, de négy Oscar-jelölését már csak a technikai kategóriákban kapta, s ezúttal sem nyert díjat.

Az 1936-os A könnyűlovasság támadása már Oscart is kapott, igaz, csak a ma már nem létező rendezőasszisztens kategóriában, és nem Kertész. Az 1856-ban, Indiában játszódó moziban Flynn egy olyan katonatisztet alakít, aki brit nők és gyerekek lemészárlásáért esküszik bosszút. A könnyűlovasság támadása a kor nagy költségvetésű, epikus történelmi filmjeinek egyik szép példadarabja.


Errol Flynn zöld harisnyában és bugyiban


Sokak szerint Kertész 1938-ban ért fel Hollywood csúcsára, ekkor készített el ugyanis legjobb filmjei közül kettőt is, valamint két filmjéért is jelölték Oscar-díjra. A Casablanca mellett vitathatatlanul a legjobb Kertész-film a Mocskos arcú angyalok, az évtized gengszterdarabja, amelyben a rendező az utcagyerekek kétféle karrierlehetőségéről mesél egy klasszikus stúdiófilmben. Két barát közül az egyik pap, a másik gengszter lesz, s láthatjuk, hogy ezt a két eltérő pályát mindössze hajszálvékony vonal választja el egymástól. A felnőtt férfiaknak pedig később azzal a felelősséggel is szembesülniük kell, hogy a leendő generációk számára milyen példaképként maradnak fenn, s mennyire akarják ezt a képet fenntartani a kisgyerekekben.

James Cagney és Humphrey Bogart is brillírozik a szerepében, előbbit színészként, mellette pedig Kertészt a rendezésért is jelölték Oscarra. Kertészt ráadásul egy másik filmjéért is: a Négy lány a legendás Julius J. Epstein forgatókönyvéből készült drámai történet John Garfielddel. Az utókor viszont ennél a filmnél jobban emlékszik minden Robin Hood-filmek etalonjára, a Robin Hood kalandjaira, amiben Errol Flynn zöld harisnyában és bugyiban teszi helyre Nottingham korrupt urát. Ha túllépünk a mai szemmel valóban bizarr jelmezeken, remek kis szórakozást kínál ez a kardozós kalandfilm, amelynek még ma is kiváló hangulata van.

Koronát neki, nyolcat is!

Miközben elérkezünk az 1942-es kulcsévhez, érdemes még futólag megemlítenünk a Santa Fé ösvényt, amely az amerikai polgárháború előestéjén játszódik, és Errol Flynn mellett Custer tábornok szerepében a későbbi elnök, Ronald Reagan látható.

Ha 1938-at vitatjuk is a rendező csúcséveként, 1942-t biztosan nem. Ekkor készítette el a Yankee Doodle Dandyt és a Casablancát, s csak azért nem választották be rögtön a rendezőt a halhatatlanok klubjába, mert a mind a két filmet gyártó Warner Bros. a Casablanca premierjét eltette 1943. január 23-ra.

Így az elismert zeneszerző, énekes, táncos, színész és színdarabíró George M. Cohan életéről szóló Yankee Doodle Dandy 1943-ban kapott nyolc Oscar-jelölést, és James Cagney végre elnyerte érte a már régóta megérdemelt legjobb színész díját, míg a Casablanca az 1944-es Oscar-gálán diadalmaskodott, s a Bogart–Bergman románc nyolc nominációjából elnyerte a legjobb film, rendezés és forgatókönyv aranyszobrocskáját. Kertészt hivatalosan is megkoronázták.

Minden idők egyik leghíresebb melodrámája, aranyköpéssé nemesült dialógusai olyan csúcsteljesítmények Kertész életművében, hogy azokat aztán már csak egyszer tudja megközelíteni a Mildred Pierce-szel, 1945-ben. Többet sosem. A Mildred Pierce viszont remek film noir, amely különösképpen a most elkészült HBO-minisorozat fényében értékelődik fel. Érdemes tehát kikeresni a filmgyűjteményekből, nagyot fogunk nézni, hogy ha szeretjük netán a mostani sorozatot, akkor milyen katartikus élményt jelent a ’45-ös bűntörténet.

Az utolsó tangó John Wayne-nel

Kertész a későbbiekben is aktív volt, a Nem vagyunk angyalok 1955-ben például erős darab Bogarttal – évtizedekkel később készült belőle egy vacak feldolgozás Sean Penn-nel és Robert de Niróval Nem vagyunk mi angyalok címmel –, de a klasszisteljesítményeket eddigre már letudta a rendező.

Haláláig dolgozott. Utolsó munkája, az 1961-es Jó fiú és rossz fiú című, John Wayne-western elkészülte után egy évvel halt meg rákban. Angolul sem volt képes rendesen megtanulni, ugyanakkor sosem tért haza. Filmjei viszont halála után is itthon tartják szellemiségét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.