Török örömök, avagy a vendégmunkás mennybe megy

Mi a jó Németországban? Hát a törökök. A mai mozipremierek között akad egy igazi német gyöngyszem is. Az Almanya érzelmes-vicces film egy két világ között ingázó vendégmunkásról. Hagyma, csípős nélkül.

Szathmáry István Pál
2011. 12. 29. 7:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Értik, ilyenek a németek. Gazdasági motorok, a rend poroszos őrei, satöbbi – na de ismerjük ugye a fékevesztett napozástól vörösbe borult jóléti test imbolygását is, amint szemérmetlenül a legközelebbi lángossütő irányába ring. Az Alamanyából sokkal többet nem is tudunk meg arról az országról, amely évtizedekkel ezelőtt megnyitotta a kapuit a mindenféle nációkból érkező vendégmunkások előtt. A munkások közül nemcsak lélekszámukban emelkedtek ki a törökök, hanem… Na, erről a hanemről szól ez a film.


A kiindulópont egy érzelmileg meglehetősen összezavarodott hatéves kisfiú, Cenk Yilmaz kérdése: „De hát mi vagyok én valójában – német vagy török?” Nem is a válasz az érdekes, hanem az a történet, amit unokanővére mesél el neki arról, hogyan került Hüseyin nagypapa és a család Németországba. Csak kicsin múlott, hogy nem Hüseyin lett az egymilliomodik vendégmunkás, de így is sikeres életet tudhat maga mögött. Lett munkája, hamar követte őt felesége és három gyermeke is – a negyedik már az új hazában született meg. Arról nem is beszélve, hogy most meg a kancellár asszony kéri fel, hogy beszéljen egy ünnepségen arról, milyen is törökként élni német földön.

A viszontagságos áttelepülés felidézése közben képsorok peregnek: a németek furának tűnnek, érthetetlen a nyelvük, bonyolult a vízvezetékrendszerük, a férfiaknak pedig nincs bajszuk és bizarr vallási szokások dívnak az országban. A család csak sok évvel később tér vissza látogatóba az anyaföldre, és lám, kiderül, a törökök is egyre anyagiasabbak, a vidéki élet nem csak folkromantika meg tücsökciripelés, a török vízvezetékrendszert pedig leginkább a hiányával lehetne jellemezni.

És hogy legyen a nosztalgiában némi fűszer is: a visszaemlékezések közben útra kel a család, lehet gyönyörködni a török tájban. Az ok: a nagypapa vesz egy házat Törökországban. Sértődések, titkok, születés, halál – semmi és senki nem lesz ugyanolyan a közös kaland után. Egyszerre több érzelmi húrt penget a film rendezője. Ez önmagában még nem válik az Almanya hátrányára, de a rendező mintha túl nagyot markolna, így sajnos nem kapunk többet igaz és szép közhelyeknél.

Mindent egybe vetve az európai filmeken edzett néző jóleső érzéssel nyugtázhatja, hogy a német mozi hozza az utóbbi években megszokott minőséget, miközben időnként mintha a francia Amelie szelleme is átsuhanna egy-egy bájosan groteszk jelenetben. Kockázatok és mellékhatások tekintetében kérdezze meg turkológusát.

(Almanya – A török paradicsom, színes, feliratos, német vígjáték, 97 perc, 2011. Rendezte Yasemin Samdereli. Forgalmazza a CineReál)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.