Balatonidézés januári kedélybántalom ellen

Máriafürdő biciklistáska, Szepezd matróztáska, Szigliget weekender, s más, hordozható impressziók – Gaschitz Andrea táskáit a magyar tenger inspirálta.

Makrai Sonja
2012. 01. 08. 14:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.


Letisztult formavilág, pasztellszínek, sportos lazaság, elegancia. A Balaton ihlette, átgondolt koncepcióval bíró matróz- és bringás táskákról, hátizsákokról egy laikus szemlélő is első pillantásra meg tudja állapítani, ezek a tárgyak túlmutatnak a kötelező diplomamunkán. Gaschitz Andrea Balatonproject 2011 táskakollekciói pamut és len keverékéből előállított vászonanyagból készültek, a textúra különlegességét az a nanotechnológiás kezelés adja, ami által az anyag teljesen vízhatlanná válik. A vásznat bőrpántokkal és vitorlás karabinerekkel kombinálta a tervező, könnyed, mégis strapabíró táskák születtek, amelyeknek fő éke belül rejtőzik: a balatoni természet képei köszönnek vissza a nyomott, vízálló béléseken, amelyhez különleges kent poliészter vásznat használt fel a tervező. A laptop tárolóhoz is legjobb minőségű anyagokat választotta: grafitporos habból készült szivaccsal párnázza ki a táskát, hogy így tartsa távol a mágnesességet.


Andrea nagyon szeret alternatív, innovációs – víz- és folttaszító – textilekkel dolgozni. Igyekszik ezeket itthon beszerezni, bár, ahogy mondja, elég nehéz megtalálni az erre szakosodott gyártókat. A Balatonproject 2011-hez az alapokat a vitorlás szubkultúra elengedhetetlen tartozékai, a matróztáskák és a szimatszatyrok adták; örök darabok, bármely generáció viselheti őket. – Nem gondolom, hogy könnyebb lenne egy utcai viseletet megtervezni, mint egy haute couture darabot. A használhatóságot szem előtt tartva hosszabb távra kell ilyenkor gondolkodni. Türelemre van szükség, hogy a legjobb utat megtaláld egy adott darab előállításánál. Tervezőként vannak határok, amelyeket nem lépek át. A béléseknél például csak a saját fotóimból készülhetnek, de azokat persze lehet kombinálni. Az arculatba nem illik bele, hogy hozott anyagból dolgozzam. A minőséget és az elveket mindig tartani kell, csak így lehet jó munkát végezni – fogalmaz Andrea.

Ahhoz, hogy a Balatonproject 2011 egységes, szépen kidolgozott arculatot kapjon nagy szerepe volt Tóth Barnie fotográfusnak, Kiss Benedek Kristóf videósnak, Szalay Péter grafikusnak – ők is a Balatonproject 2011 csapatához tartoznak.

De, hogy miért pont a Balaton lett a vezérfonal? Andrea kicsi korában néha bár nyaralt a Balatonnál, de ez nem hagyott erős emléket benne. Andrea jelenlegi párja azonban „balatoni gyerekként” nőtt fel, minden nyarat ott töltött, kívülről-belülről ismeri. Tiszteletbeli lokálpatriótaként ő vezette be Andreát a magyar tenger titokzatos, sokrétű világba. Először nem is a főszezonban, hemzsegő turistáktól zajos időszakban ismerkedtek vele: a Balaton ismeretlen-szép arcát mutatta a lánynak. Már ekkor körvonalazódott benne, hogy ezekből a hangulatokból merít diplomamunkájához.


– Nem országimázsépítés céljával csináltam a táskákat. A Balatonhoz fűződő kapcsolatomat, érzéseimet, gondolataimat, rácsodálkozásaimat fogalmaztam meg bennük – meséli a tervező. Rengeteg felvételt készített a naplementékről, a víztükörről, a nádasról, a jeges Balaton magányáról, a jégbe fagyott levelek szomorúságáról. Ezeket applikálta bele a táskákba, hogy a balatoni életérzés mindenhova elkísérhesse a használókat. A táskákat látva elgondolkodtam azon, hogy a Balatonproject 2011 táskakollekcióból lehetne-e olyan tömegterméket vagy brandet kialakítani, mint például a Tisza cipő.


Andrea anyagi feltételei jelenleg csupán azt teszik lehetővé, hogy megrendelésre utángyártsa a táskáit, de ahhoz, hogy nagyobb mennyiséget készítsen, befektetőt kéne találnia. Több dizájnshoppal és vitorlásbolttal tárgyalt már a lehetőségekről. Kizárólag bizományi megoldással kerülhetnének be a táskái, ez azonban megnehezíti az eladhatóságot. Ördögi kör.

Gaschitz Andrea esetében is felmerül a kérdés: egy frissen diplomázott, a szakmában még szinte semmilyen múlttal nem rendelkező tervező innovatív munkái, hogy juthatnak el a megrendelőkhöz. Kár lenne, ha ezek a munkák, évek múlva a szekrény mélyén porosodnának. A Balatonproject 2011 kollekció darabjai nemcsak a magyarokat szólíthatják meg, akár exkluzív szuvenírként is funkcionálhatnak, Persze ez esetben lokális történetről van szó, de továbbgondolva a Balatonproject felfogható akár fantázianévként is. A lényeg a minőség, a kétkezi munka értéke. Andrea nem elveszett nő, pontosan átlátja a pályája visszásságait.


– Nagyon nehéz helyzetben vannak az egyetemről most kikerült tervezők. Kiváltságosak azok, akik egyből olyan helyzetbe kerülnek, hogy a szakmán belül egyéni útjaikat tudják járni itthon. Persze hallani egy-két sikersztorit, de a nagy átlagnak erőlködni kell, ahhoz, hogy láthatóvá váljon. Bedolgozásra is elég kevés esély van, itthon az ipar szinte megszűnt létezni. Csak külföldön lehet ilyen munkát találni – vélekedik Andrea. – A tervezést szerelemből lehet csak csinálni. Napról-napra élnek a tervezők, bár az utóbbi időkben sokan úgy vélekednek, hogy a gazdasági válság hatására újra teret nyerhetnek a kézműves szakemberek, újra fellendülhetnek a kisvállalkozások. Egy biztos, a belefektetett munka nem vész el, haszonná lesz, csak kérdés milyen formában.


A Tervezőportrék sorozatunk további részei itt olvashatók.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.