Borzalmas halált haltak

Egészen nézhető a The Thing 2011-es verziója, bár annak ellenére sem hagy mély nyomot, hogy az emberek helyét valóban borzalmas kreatúrák veszik át.

Lippai Roland
2012. 01. 09. 7:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Emlékszem, hogy a The Thing (A dolog) című horror milyen rettegést váltott ki sokakból, magam is csak fél szemmel figyeltem a komor zenei aláfestéssel megvalósult borzalmakat. Csak megjegyzem: az 1982-es, Kurt Russell főszereplésével készült műről van szó. Persze a 2011-es verzió sem rossz, már ha egy modern horrorra szomjazunk. De sterilitása mellett pont az a feketeség és reménytelenség hiányzik belőle, ami az eredeti verziót olyan félelmetessé tette.

Ki ne ismerné az alaptörténetet: kutatók mókáznak egy sarkköri bázison, ahol leginkább kutatnak, kint fáznak, bent meg melegednek. Aztán rájuk szabadul a „dolog”, s onnantól kezdve semmi sem az, aminek látszik.



Legfőképpen az élőlények – jelen esetben embernek látszó dolgok – tudnak kellemetlen meglepetésekkel szolgálni, aminek a vége rendszerint a valóban borzalmas halál. Egyénként – hogy is lehetne másképpen? – a friss verzió is a halált hozza nyerő helyzetbe.

Ahogy a ’82-es mozi, úgy a 2011-es sem ajánlott azoknak, akik nem szerelmesei a műfajnak. A „dolog” egy olyan idegen organizmus, ami az élőlények eredetijét elpusztítja, majd azt tökéletesen lemásolva folytatja a gyilkolást. A lényeg, hogy már a bozontos Russel mesternek (MacReady) is iszonyatos kreatúrákkal kellett szembenéznie. A leszakadó fejek, beszakadó mellkasok és a zsigeri hangok visszaköszönnek; a sokat fejlődött filmes technikának köszönhetően a kutatók borzalmas emberszörnyekkel randiznak a bázison. Természetesen a Mary Elizabeth Winstead által megformált Kate Lloyd paleontológus az egyetlen, aki időben és ép ésszel fölfogja, hogy az űrhajó és a tőle nem messze a jégbe fagyott „valami” maga a borzalom. A modern verzióban túl sok eltérés nincs az eredeti mozitól; hó, hideg és sötét, összezárt emberek, elzárva a külvilágtól, a halál rendkívül undorító formái és a reménytelenség.


A látványmegoldásokkal nagyot dobtak a feldolgozáson, iszonyatos torzókat hoztak létre (igaz, ez már '82-ben is megvalósult). Valóban felfordul az ember gyomra az idegen organizmus precíz megjelenése miatt. Ez nyilván csillagos ötös annak, aki erre izgul. Viszont Matthijs van Heijningen Jr. sikeresen herélte ki a filmet; pont az a nyomasztó félelem, reménytelenségérzés hiányzik a történetből, ami oly komorrá tette Carpenter művét. Történet van, jelenetek vannak, csak az a bizonyos kohézió hiányzik, ami teljes keretbe foglalja a sztorit. Nem sikerült atmoszférát teremteni, üres minden, mint egy műtőszoba légtere. Ki nem emlékezne arra a jelenetre, amikor a még megmaradt kutatókat vérvizsgálatnak vetik alá? A lángszóró takaréklángjával forrósított fémdarabbal birizgálják a levett vért (merthogy az organizmus nem kedveli a hőséget). Ott már a teljes bizalmatlanság és a gyanú ült mindenki lelkében, hiszen senki sem lehetett biztos, ki ember és ki helyett van ott egy halálos replika. Egy ehhez hasonló szitut igyekeztek létrehozni az új verzióban is (itt a fogtöméseket nézték), ám nagyon vérszegényre, izgalommentesre sikerült az a pár perc.

Egyébként a film nem rossz, simán meg lehet nézni egy unalmas szerda este, az összerezdülés sem tiltott. De a stop gomb után egy órával valószínűleg már nem igazán lesz téma.

(The Thing, 2011. Rendező: Matthijs van Heijningen Jr.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.