Doboznyi romantikát tessék!

Sorozatunk következő darabjában egy Magyarországra települt svájci gyűjtőt mutatunk be, aki a zenélődobozok szerelmese. Közben Lehár Ferenc keringőjére andalgunk csendesen.

rKissNelli
2012. 01. 09. 17:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha Keszthelyen járunk, érdemes betérni abba a múzeummá alakított Jókai utcai villába, ahol a svájci Hansjörg Surber egész életén át gyűjtögetett kincseit állította ki. Az első gramofont kilencéves korában kapta a szüleitől, itt kapta el a szenvedély, amely elkezdte visszafelé sodorni az időben, a gramofonok ugyanis csak a végét jelentik annak a folyamatnak, amely a kétszáz évvel korábban kezdődött, történetesen éppen Svájcban. Itt gyártották az első zenedobozokat, még abban az időben, amikor az otthoni zenehallgatás újdonságnak számított.


Ezeknek a zenedoboznak a kései utódait könyörögtük ki gyerekkorunkban nagyanyáink vitrinjeiből, nem is sejtve, hogy a számunkra ódonnak tetsző darabok, amelyben egy balett-táncosnő forgott valamilyen ismert komolyzenei alkotás végtelenett változatára, mennyire fiatalok a maguk kategóriájában. Legelső elődeik a 18. század végén születtek meg, közülük való a Surber Múzeum legrégebbi darabja, egy 1790-ből származó zenedoboz.

A huszadik századi, szobányi zeneautomatákhoz képest, amelyek úgy szólnak, mintha egy egész zenekart bújtattak volna el a belsejükben, kezdetleges darabnak számít a tenyérnyi skatulya, amely mindössze néhány dallamot tudott elcsengettyűzni – bár a hengereket már itt is lehetett cserélgetni –, azt is csak akkor, ha az oldalán található kart tekerte valaki, mint később a verklinél. Szóval még csak automata sem volt, és nem is svájci, hanem francia, a rendeltetése pedig legalábbis vicces: az első zenedobozok azért készültek, hogy a rab madarak új dallamokat tanuljanak – magyarázza Herr Surber.

Azt egyelőre nem sikerült kiderítenie neki sem, hogy a módszer működött-e, a zenegépek fejlődése viszont nem állt meg: a korai svájci gyártmányok után a németek is hamar bekapcsolódtak a tömeggyártásba, így a zenedobozok rövidesen kitörtek a szalonokból. A virágkor 1870 körül kezdődött, többek között a híres Ariston gyár ténykedésével, és az 1920-as években ért véget, amikor betörtek a piacra a gramofonok. Mindeközben egészen elképesztő találmányokat is produkált az új szenvedély: a zenélő órák, mackók és babák mellett olyan hétköznapi tárgyak is megszólaltak, mint például a cipőkefe.

Közben pedig egészen komoly változatai is kifejlődtek a műfajnak: az automata zongorákra például a legnagyobb művészek játszották fel a dallamokat, amelyeket aztán a tekercsekről visszajátszott a zongora. Ebből is van egy darab a Surber Múzeumban, 1920-ból. A Hupfeld nevű német cég építette, ezen például Dohnányi Ernő és Lehár Ferenc játéka is hallható, és megvan a cég katalógusa is, a híres zongoristákkal reklámozták a hangszert. A magyarok egy másik ponton is beleszóltak a fejlődésbe, ez már a gramofonok korszakában történt (ezekből is nagyon szép sorozatot gyűjtött össze Hansjörg Surber). A hordozható gramofonok legelső, legkisebb típusát, a Svájcban gyártott Mikiphone-t, amely sajnos később sem ért meg tömeggyártást, a Vadász testvérek tervezték a húszas években.


Hansjörg Surber meséli, hogy a zeneautomatákat külföldön is ritkán gyűjtik külön a múzeumok, általában csak más, a témához közeli gyűjtemények őrzik a lemezjátszók előtti korszaknak ezeket a mementóit. Budapesten most éppen a Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum időszaki kiállításában nézhetünk meg néhány, a vendéglátóiparban használt zenegépet. Egyébként pedig magángyűjteményekben találjuk meg őket: a legnagyobb ilyen Moszkvában látható a gyűjtő elbeszélése szerint, de Németország és a Benelux államok is büszkélkedhet nagyobb kollekciókkal. Maga Hansjörg Surber főleg a svájci gyűjtői piacon szerzi be az újdonságokat, és a karbantartáshoz értő szakembereket is otthonról hozatja.

A múzeumban csak működő darabok találhatók, mindet ki lehet próbálni, a verkliken Hansjörg Surber játszik nekünk, külön erre a célra rendszeresített kalapban, és a kedvünkért beindítja a ház melléképületében álló, szobányi holland zenegépeket is: a táncorchestrion és egy holland utcai orgona már a 20. század második felének terméke. Kilyuggatott papírtekercsekkel működik, és képes megszólaltatni a legbonyolultabb zenekari műveket is. Az egyiket eleve utánfutóra szerelve tárolják, így ha megint eljön a nyár, számíthatunk rá, hogy valahol a Balaton-parton összefutunk a Surber-karavánnal, de addig is érdemes benézni ebbe a mintaszerű kis múzeumba, a Balaton téli gyöngyszemei között is ott a helye.

Galériánkban végigböngészhetők Herr Surber kedvenc zenélő masinái:

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.