Nem számít, hogy Stradivari-e?

A legújabb tesztek szerint az új mesterhangszerek nem rosszabbak a régieknél.

BL
2012. 01. 03. 17:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A US National Academy of Sciences vaktesztjei azt mutatják, hogy a zenészek sem tudnak biztosan különbséget tenni az új és a régi hegedűk között, ha nem látják a hangszert, tehát egy sötét szobában veszik kézbe.

Az 1550 és 1750 közötti korszakot a hegedűkészítők „aranykorának” tartják, bár Claudia Fritz, a Párizsi Egyetem munkatársa szerint a legenda erősebb, mint a valóság. Az bizonyos, és a vizsgálatok is ezt bizonyítják, hogy ezt a periódust egyfajta „kis” jégkorszak előzte meg, amely hatott a faanyag minőségére. Tény az is, hogy a neves itáliai mesterek speciális lakkal vonták be a hangszereket, ezek a tényezők rekonstruálhatók.

Melyik a régi?

Fritz és munkatársai egy sötét hotelszobában 21 zenésznek kínáltak fel hangszereket a teszthez, amelyek közül csak kettő volt eredeti Stradivari és egy Guarneri, a többi a közelmúltban készült. A tesztek azt mutatták, hogy a zenészek számára nem volt teljes biztonsággal megkülönböztethető, melyik a régi és melyik az új hangszer. A 21 muzsikus közül csak nyolcan voksoltak a Stradivarik, illetve a Guarnerik mellett, tizenhárman választottak újat.

Novemberben egy Stradivari-hegedű pontos másolatát alkotta meg komputeres tomográfia segítségével egy amerikai kutatócsoport. Steven Sirr, a Minnesotai Egyetem radiológiai intézetének docense két hegedűkészítővel működött együtt, hogy újraalkossanak egy 1704-es Stradivari-hegedűt, a Betts Stradivariust. Szerették volna megérteni, miként „működik” a hegedű, másrészt újra szerették volna alkotni a különleges hangszert, hogy elérhetővé tegyék a kópiákat fiatal hegedűművészek számára, akik nem tudják megfizetni az eredetit – magyarázta Steven Sirr.

Kérdések és módszerek

A Budapesti Fesztiválzenekar keretében alakult régizenei együttes egyik tagja, Szefcsik Zsolt szerint a historikus zene előadásához nincs feltétlenül szükség eredeti hangszerekre. A modern hegedűkön bélhúrok alkalmazásával közelíthetnek a barokk hangzáshoz, és ha egy modern instrumentumban az úgynevezett „lélek” hosszát megváltoztatják, az is segít elérni a korhű hangadást.

A Manhattan School of Music-ban Pinchas Zukerman növendékeként diplomázott, és ma már ott tanító Horváth Béla hegedű- és brácsaművész szerint New Yorkban nem nagy ritkaság, hogy valaki Stradivarin játszik, ahogy ő. Ez nem erősíti senkinek a karrierjét, ezek a hangszerek egyébként befektetésnek számítanak, szponzorok tulajdonában vannak. Ha egy félig romos régi hangszert építenek újjá, azzal meggyőződése szerint vigyázni kell, sok esetben a rekonstruált hegedű kevesebbet ér, mint egy gondosan elkészített új instrumentum.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.