Akkor most milyen is volt Magyarország 2011-ben?

Tizenegy rendező üli meg a nihil diadalát: fajtalankodás az utcán, erkélyen szült gyermek a kukában, kibelezett kecskék a szeméttárolóban. Igazat kell adnunk Dárday István filmrendezőnek: Magyarország 2011-ben nem volt ilyen.

kgy
2012. 02. 06. 11:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eli Roth amerikai filmrendező 2005-ben Motel címmel bizarr káeurópai horrorfilmet készített. Benne egy pozsonyi jelenetben a sötét, ködös és kietlen utcán a rendőrök az embereket verik és rugdossák, s a jelenet üzenete szerint ezen a vidéken még az igazságszolgáltatás és büntetés-végrehajtás is teoretikus fogalom. A végtelenül és gátlástalanul sztereotip képsor persze részben stilizált és a műfajhoz igazított „valóságkép”, másrészt mégis van benne egy jó adag ízelítő abból, hogy bizonyos reflexek szerint az amerikaiak milyennek képzelik mifelénk a világot.

Ez a kép viszont egy kívülálló szemével és elképzelése szerint láttatja a vasfüggönytől – szerintük talán még nem is – megszabadult keletet, ráadásul egy fikciós, tömegfilmes műfaj keretei között, ami persze nem menti fel a hazugságot állító alkotót, de aki feltétel nélkül elhiszi a látottakat, s valóságként értelmezi azt, mégis magára vessen.



Viszont a Magyarország 2011 című szkeccsfilm nemcsak azzal a látványosan vállalt prekoncepcióval készült, hogy hazánk állapotáról valós képet fessen, de készítői is magyarok, vagyis azt semmiképp sem lehet állítani, hogy kívülálló laikusok lennének. Nos, a Magyarország 2011 szerint a hétköznapokban az emberek mifelénk fényes nappal az utcán fajtalankodnak, erkélyen megszült gyerekeiket a kukába dobálják, ha pedig nem gyerekeket, akkor kibelezett kecskéket szórnak a szeméttárolókba, és jobb elfoglaltság híján a tetemmel szórakoztatják magukat. Talán az alkotók sem gondolják komolyan, hogy e képsorok megfelelnek napjaink valóságának – a film kártékonysága viszont nem vita tárgya.

Dárday István filmrendező, dokumentumfilm-készítő adott a hétvégén abbéli véleményének hangot, hogy a magyar filmművészet célja a valóság hiteles ábrázolása, s ennek a filmszemlén debütált Magyarország 2011 nem felel meg. „Magyarország 2011-ben nem volt ilyen” – fogalmazott az alkotó. Igaza van.

Szakemberek zömének véleménye, hogy a magyar játékfilmkészítés rendszerváltozás utáni egyik legnagyobb hiányossága a társadalmi, politikai események feldolgozása, reflektálás azokra a problémákra, jelenségekre, amelyeket a mozgókép segítségével lehet elbeszélni, kibeszélni. Olajszőkítés, privatizálás, taxisblokád, nagy médiavisszhangot kiváltó bűnügyek és perek, az igazságszolgáltatás fiaskói, politikai blamák mind-mind vászonért kiáltanak – mindez lehetőséget kínálna az emberek számára a jobb megértésre, az összefüggések átlátására, az események jelentőségének hangsúlyozására. Lehet ezt vér komolyan tenni, vagy parabolisztikusan, cinizmussal, netán valóságtól elrugaszkodottan, alkalmasint humorral vagy malíciával. A lényeg, hogy valahogy.

Ebben az értelemben a Magyarország 2011 vállalása szükséges és nemes is lehetne, ám a végeredmény ezzel teljesen ellentétes. Filmezni bármi áron – ez volt Tarr Béla elképzelése a rendezők összehívásakor, ám az ellentmondásosság és egyet nem értés például Jancsó Miklós alkotásában látványosan üti fel a fejét, aki szerint nem is filmezni kell, hanem ordítani. A filmkészítés vonatkozásában egyetértők között is nagy volt a szórás: néhányan komolyan vették feladatukat, és ha nem is kiáltványszerűen fogalmaztak, de kerek, dramaturgiailag működő darabot készítettek. Szabó Simon tétován elvágyódó, s hajóra elszegődni akaró figurájának például sava-borsa is van, bár a vele megfogalmazott jelenség legalább másfél évtizedes itthon. Fliegauf Benedek formai és tartalmi szempontból is törekszik a koncepcióban maradásra, de az ember a nagy semmi érzésével esik át a kisfilmjén. Talán ez egy előtanulmány a Berlinben világpremiert ülő játékfilmjéhez, meglátjuk. A leginkább Pálfi Györgynek sikerült megfognia a megfoghatatlant, amikor a filmkészítés hiányát a film hiányával, illetve kreatív főcímmel és stáblistával oldotta meg. A jelenettel ismét bebizonyosodott, hogy ötletességben, tehetségben Pálfi élen jár, és a filmalap által támogatott Toldijával valószínűleg ismét megmutatja a benne rejlő potenciált.



A többiek viszont többnyire vergődnek a lehetőség súlya alatt, néhányan egyszerűen nem voltak képesek élni a lehetőséggel, mások (Mészáros Márta, Forgács Péter) kifejezetten megkérdőjelezhető darabokkal igyekeztek felhívni magukra a figyelmet, s ez alól az sem menti fel őket, ha például Heideggerrel igyekeznek intellektuálisnak látszani. Egy dolog látványosan kiderült: a kényszeresség nem szült közös sikert, a nagy lehetőség kihasználása helyett közhelyes, modoros és mesterkélt részleteken feszenghet a néző, a fentebb említett jelenetek pedig egyszerűen hazugok, s szükségtelen félelmet szülnek. Kár, hogy ilyen képpel igyekszünk „reklámozni” hazánkat, ezzel a fals imidzzsel megyünk Berlinbe. Egy biztos, Magyarország nem ilyen volt 2011-ben. A filmkészítők pedig az alkotni vágyás látványos és együttes hirdetése helyett a nihilre szavaztak, s mintha azt üzennék: ne legyen semmi. Ez is egy vélemény.

(Magyarország 2011 – alkotók: Jeles András, Kocsis Ágnes,Török Ferenc, Szabó Simon, Mészáros Márta, Forgács Péter, Siroki László, Pálfi György, Fliegauf Benedek, Salamon András, Jancsó Miklós. Producer: Tarr Béla. TT Filmműhely.)

Filmezni bármi áron – Magyarország nem 2011-ben

Tizenegy rendező véleménye Magyarországról, illetve a dolgok állásáról. Szubjektív képsorok és szomorú valóság, avagy a nihil diadala. Ne legyen semmi?!

kgy

Eli Roth amerikai filmrendező 2005-ben Motel címmel bizarr káeurópai horrorfilmet készített. Benne egy pozsonyi jelenetben a sötét, ködös és kietlen utcán a rendőrök az embereket verik és rugdossák, s a jelenet üzenete szerint ezen a vidéken még az igazságszolgáltatás és büntetés végrehajtás is teoretikus fogalom. A végtelenül és gátlástalanul sztereotip képsor persze részben stilizált és a műfajhoz igazított „valóságkép”, másrészt mégis van benne egy jó adag ízelítő abból, hogy bizonyos reflexek szerint az amerikaiak milyennek képzelik mifelénk a világot. Ez a kép viszont egy kívülálló szemével és elképzelése szerint láttatja a vasfüggönytől – szerintük talán még nem is – megszabadult keletet, ráadásul egy fikciós, tömegfilmes műfaj keretei között, ami persze nem menti fel a hazugságot állító alkotót, de aki feltétel nélkül elhiszi a látottakat, s valóságként értelmezi azt, mégis magára vessen. A Magyarország 2011 ezzel ellentétben nemcsak azzal a látványosan vállalt prekoncepcióval készült, hogy hazánk állapotáról valós képet fessen, de készítői magyarok, vagyis azt semmiképp sem lehet állítani, hogy kívülálló laikusok lennének. Nos, a Magyarország 2011 szerint a hétköznapokban az emberek mifelénk fényes nappal az utcán fajtalankodnak, erkélyen megszült gyerekeiket a kukába dobálják, ha pedig nem gyerekeket, akkor kibelezett kecskéket szórnak a szeméttárolókba, és jobb elfoglaltság híján a tetemmel szórakoztatják magukat. Talán az alkotók sem gondolják komolyan, hogy képsorok megfelelnek napjaink valóságával, a film kártékonysága viszont nem vita tárgya.

Dárday István filmrendező, dokumentumfilm készítő adott a hétvégén abbéli véleményének hangot, hogy a magyar filmművészet célja a valóság hiteles ábrázolása, ennek a filmszemlén debütált szkeccsfilm, a Magyarország 2011 nem felel meg. „Magyarország 2011-ben nem volt ilyen” – fogalmazott az alkotó. Igaza van. Szakemberek zömének véleménye, hogy a magyar játékfilmkészítés rendszerváltozás utáni egyik legnagyobb hiányossága a társadalmi, politikai események feldolgozása, reflektálás azokra a problémákra, jelenségekre, amelyeket a mozgókép segítségével lehet kibeszélni. Olajszőkítés, privatizálás, taxisblokád, nagy médiavisszhangot kiváltó bűnügyek és perek, az igazságszolgáltatás fiaskói, politikai blamák mind-mind vászonért kiáltanak, amely lehetőséget kínálna az emberek számára a jobb megértésre, az összefüggések átlátására, az események súlyának hangsúlyozására. Lehet ezt vér komolyan tenni, vagy parabolisztikusan, cinizmussal, netán valóságtól elrugaszkodottan, alkalmasint humorral, vagy malíciával. A lényeg, hogy valahogy. Ebben az értelemben a Magyarország 2011 vállalása szükséges és nemes is lehetne, ám a végeredmény ezzel teljesen ellentétes. Filmezni bármi áron – ez volt Tarr Béla elképzelése a rendezők összehívásakor, ám az ellentmondásosság és egyet nem értés például Jancsó Miklós alkotásában látványosan üti fel a fejét, aki szerint nem is filmezni kell, hanem ordítani. A filmkészítés vonatkozásában egyetértők között is nagy volt a szórás: néhányan komolyan vették feladatukat, és ha nem is kiáltványszerűen fogalmaztak, de kerek, dramaturgiailag működő darabot készítettek. Szabó Simon tétován elvágyódó, s hajóra elszegődni akaró figurájának például sava-borsa is van, bár a vele megfogalmazott jelenség legalább másfél évtizedes itthon. Fliegauf Benedek formai és tartalmi szempontból is törekszik a koncepcióban maradásra, de az ember a nagy semmi érzésével esik át a kisfilmjén. Talán ez egy előtanulmány a Berlinben világpremier játékfilmjéhez, meglátjuk. A leginkább Pálfi Györgynek sikerült megfognia a megfoghatatlant, amikor a filmkészítés hiányát a film hiányával, illetve kreatív főcímmel és stáblistával oldja meg. A jelenettel ismét bebizonyosodott, hogy ötletességben, tehetségben Pálfi élen jár, és a Filmalap által támogatott Toldijával valószínűleg ismét bizonyítja a benne rejlő potenciált. A többiek viszont többnyire vergődnek a lehetőség súlya alatt, néhányan egyszerűen nem voltak képesen élni a lehetőséggel, mások (Mészáros Márta, Forgács Péter) kifejezetten megkérdőjelezhető darabokkal igyekeztek felhívni magukra a figyelmet, s ez alól az sem menti fel őket, ha például Heideggerrel igyekeznek intellektuálisnak látszani. Egy dolog látványosan kiderült: a kényszeresség nem szült közös sikert, a nagy lehetőség kihasználása helyett, közhelyes, modoros és mesterkélt részleteken feszenghet a néző, a fentebb említett jelenetek pedig egyszerűen hazugok, s szükségtelen félelmet szülnek. Kár, hogy ilyen képpel igyekszünk „reklámozni” hazánkat, ezzel a fals imidzzsel megyünk Berlinbe. Egy biztos, Magyarország nem ilyen volt 2011-ben. A filmkészítők pedig az alkotni vágyás látványos és együttes hirdetése helyett a nihilre szavaztak, s mintha azt üzennék – ne legyen semmi. Ez is egy vélemény.

Filmezni bármi áron – Magyarország nem 2011-ben

Tizenegy rendező véleménye Magyarországról, illetve a dolgok állásáról. Szubjektív képsorok és szomorú valóság, avagy a nihil diadala. Ne legyen semmi?!

kgy

Eli Roth amerikai filmrendező 2005-ben Motel címmel bizarr káeurópai horrorfilmet készített. Benne egy pozsonyi jelenetben a sötét, ködös és kietlen utcán a rendőrök az embereket verik és rugdossák, s a jelenet üzenete szerint ezen a vidéken még az igazságszolgáltatás és büntetés végrehajtás is teoretikus fogalom. A végtelenül és gátlástalanul sztereotip képsor persze részben stilizált és a műfajhoz igazított „valóságkép”, másrészt mégis van benne egy jó adag ízelítő abból, hogy bizonyos reflexek szerint az amerikaiak milyennek képzelik mifelénk a világot. Ez a kép viszont egy kívülálló szemével és elképzelése szerint láttatja a vasfüggönytől – szerintük talán még nem is – megszabadult keletet, ráadásul egy fikciós, tömegfilmes műfaj keretei között, ami persze nem menti fel a hazugságot állító alkotót, de aki feltétel nélkül elhiszi a látottakat, s valóságként értelmezi azt, mégis magára vessen. A Magyarország 2011 ezzel ellentétben nemcsak azzal a látványosan vállalt prekoncepcióval készült, hogy hazánk állapotáról valós képet fessen, de készítői magyarok, vagyis azt semmiképp sem lehet állítani, hogy kívülálló laikusok lennének. Nos, a Magyarország 2011 szerint a hétköznapokban az emberek mifelénk fényes nappal az utcán fajtalankodnak, erkélyen megszült gyerekeiket a kukába dobálják, ha pedig nem gyerekeket, akkor kibelezett kecskéket szórnak a szeméttárolókba, és jobb elfoglaltság híján a tetemmel szórakoztatják magukat. Talán az alkotók sem gondolják komolyan, hogy képsorok megfelelnek napjaink valóságával, a film kártékonysága viszont nem vita tárgya.

Dárday István filmrendező, dokumentumfilm készítő adott a hétvégén abbéli véleményének hangot, hogy a magyar filmművészet célja a valóság hiteles ábrázolása, ennek a filmszemlén debütált szkeccsfilm, a Magyarország 2011 nem felel meg. „Magyarország 2011-ben nem volt ilyen” – fogalmazott az alkotó. Igaza van. Szakemberek zömének véleménye, hogy a magyar játékfilmkészítés rendszerváltozás utáni egyik legnagyobb hiányossága a társadalmi, politikai események feldolgozása, reflektálás azokra a problémákra, jelenségekre, amelyeket a mozgókép segítségével lehet kibeszélni. Olajszőkítés, privatizálás, taxisblokád, nagy médiavisszhangot kiváltó bűnügyek és perek, az igazságszolgáltatás fiaskói, politikai blamák mind-mind vászonért kiáltanak, amely lehetőséget kínálna az emberek számára a jobb megértésre, az összefüggések átlátására, az események súlyának hangsúlyozására. Lehet ezt vér komolyan tenni, vagy parabolisztikusan, cinizmussal, netán valóságtól elrugaszkodottan, alkalmasint humorral, vagy malíciával. A lényeg, hogy valahogy. Ebben az értelemben a Magyarország 2011 vállalása szükséges és nemes is lehetne, ám a végeredmény ezzel teljesen ellentétes. Filmezni bármi áron – ez volt Tarr Béla elképzelése a rendezők összehívásakor, ám az ellentmondásosság és egyet nem értés például Jancsó Miklós alkotásában látványosan üti fel a fejét, aki szerint nem is filmezni kell, hanem ordítani. A filmkészítés vonatkozásában egyetértők között is nagy volt a szórás: néhányan komolyan vették feladatukat, és ha nem is kiáltványszerűen fogalmaztak, de kerek, dramaturgiailag működő darabot készítettek. Szabó Simon tétován elvágyódó, s hajóra elszegődni akaró figurájának például sava-borsa is van, bár a vele megfogalmazott jelenség legalább másfél évtizedes itthon. Fliegauf Benedek formai és tartalmi szempontból is törekszik a koncepcióban maradásra, de az ember a nagy semmi érzésével esik át a kisfilmjén. Talán ez egy előtanulmány a Berlinben világpremier játékfilmjéhez, meglátjuk. A leginkább Pálfi Györgynek sikerült megfognia a megfoghatatlant, amikor a filmkészítés hiányát a film hiányával, illetve kreatív főcímmel és stáblistával oldja meg. A jelenettel ismét bebizonyosodott, hogy ötletességben, tehetségben Pálfi élen jár, és a Filmalap által támogatott Toldijával valószínűleg ismét bizonyítja a benne rejlő potenciált. A többiek viszont többnyire vergődnek a lehetőség súlya alatt, néhányan egyszerűen nem voltak képesen élni a lehetőséggel, mások (Mészáros Márta, Forgács Péter) kifejezetten megkérdőjelezhető darabokkal igyekeztek felhívni magukra a figyelmet, s ez alól az sem menti fel őket, ha például Heideggerrel igyekeznek intellektuálisnak látszani. Egy dolog látványosan kiderült: a kényszeresség nem szült közös sikert, a nagy lehetőség kihasználása helyett, közhelyes, modoros és mesterkélt részleteken feszenghet a néző, a fentebb említett jelenetek pedig egyszerűen hazugok, s szükségtelen félelmet szülnek. Kár, hogy ilyen képpel igyekszünk „reklámozni” hazánkat, ezzel a fals imidzzsel megyünk Berlinbe. Egy biztos, Magyarország nem ilyen volt 2011-ben. A filmkészítők pedig az alkotni vágyás látványos és együttes hirdetése helyett a nihilre szavaztak, s mintha azt üzennék – ne legyen semmi. Ez is egy vélemény.

Filmezni bármi áron – Magyarország nem 2011-ben

Tizenegy rendező véleménye Magyarországról, illetve a dolgok állásáról. Szubjektív képsorok és szomorú valóság, avagy a nihil diadala. Ne legyen semmi?!

kgy

Eli Roth amerikai filmrendező 2005-ben Motel címmel bizarr káeurópai horrorfilmet készített. Benne egy pozsonyi jelenetben a sötét, ködös és kietlen utcán a rendőrök az embereket verik és rugdossák, s a jelenet üzenete szerint ezen a vidéken még az igazságszolgáltatás és büntetés végrehajtás is teoretikus fogalom. A végtelenül és gátlástalanul sztereotip képsor persze részben stilizált és a műfajhoz igazított „valóságkép”, másrészt mégis van benne egy jó adag ízelítő abból, hogy bizonyos reflexek szerint az amerikaiak milyennek képzelik mifelénk a világot. Ez a kép viszont egy kívülálló szemével és elképzelése szerint láttatja a vasfüggönytől – szerintük talán még nem is – megszabadult keletet, ráadásul egy fikciós, tömegfilmes műfaj keretei között, ami persze nem menti fel a hazugságot állító alkotót, de aki feltétel nélkül elhiszi a látottakat, s valóságként értelmezi azt, mégis magára vessen. A Magyarország 2011 ezzel ellentétben nemcsak azzal a látványosan vállalt prekoncepcióval készült, hogy hazánk állapotáról valós képet fessen, de készítői magyarok, vagyis azt semmiképp sem lehet állítani, hogy kívülálló laikusok lennének. Nos, a Magyarország 2011 szerint a hétköznapokban az emberek mifelénk fényes nappal az utcán fajtalankodnak, erkélyen megszült gyerekeiket a kukába dobálják, ha pedig nem gyerekeket, akkor kibelezett kecskéket szórnak a szeméttárolókba, és jobb elfoglaltság híján a tetemmel szórakoztatják magukat. Talán az alkotók sem gondolják komolyan, hogy képsorok megfelelnek napjaink valóságával, a film kártékonysága viszont nem vita tárgya.

Dárday István filmrendező, dokumentumfilm készítő adott a hétvégén abbéli véleményének hangot, hogy a magyar filmművészet célja a valóság hiteles ábrázolása, ennek a filmszemlén debütált szkeccsfilm, a Magyarország 2011 nem felel meg. „Magyarország 2011-ben nem volt ilyen” – fogalmazott az alkotó. Igaza van. Szakemberek zömének véleménye, hogy a magyar játékfilmkészítés rendszerváltozás utáni egyik legnagyobb hiányossága a társadalmi, politikai események feldolgozása, reflektálás azokra a problémákra, jelenségekre, amelyeket a mozgókép segítségével lehet kibeszélni. Olajszőkítés, privatizálás, taxisblokád, nagy médiavisszhangot kiváltó bűnügyek és perek, az igazságszolgáltatás fiaskói, politikai blamák mind-mind vászonért kiáltanak, amely lehetőséget kínálna az emberek számára a jobb megértésre, az összefüggések átlátására, az események súlyának hangsúlyozására. Lehet ezt vér komolyan tenni, vagy parabolisztikusan, cinizmussal, netán valóságtól elrugaszkodottan, alkalmasint humorral, vagy malíciával. A lényeg, hogy valahogy. Ebben az értelemben a Magyarország 2011 vállalása szükséges és nemes is lehetne, ám a végeredmény ezzel teljesen ellentétes. Filmezni bármi áron – ez volt Tarr Béla elképzelése a rendezők összehívásakor, ám az ellentmondásosság és egyet nem értés például Jancsó Miklós alkotásában látványosan üti fel a fejét, aki szerint nem is filmezni kell, hanem ordítani. A filmkészítés vonatkozásában egyetértők között is nagy volt a szórás: néhányan komolyan vették feladatukat, és ha nem is kiáltványszerűen fogalmaztak, de kerek, dramaturgiailag működő darabot készítettek. Szabó Simon tétován elvágyódó, s hajóra elszegődni akaró figurájának például sava-borsa is van, bár a vele megfogalmazott jelenség legalább másfél évtizedes itthon. Fliegauf Benedek formai és tartalmi szempontból is törekszik a koncepcióban maradásra, de az ember a nagy semmi érzésével esik át a kisfilmjén. Talán ez egy előtanulmány a Berlinben világpremier játékfilmjéhez, meglátjuk. A leginkább Pálfi Györgynek sikerült megfognia a megfoghatatlant, amikor a filmkészítés hiányát a film hiányával, illetve kreatív főcímmel és stáblistával oldja meg. A jelenettel ismét bebizonyosodott, hogy ötletességben, tehetségben Pálfi élen jár, és a Filmalap által támogatott Toldijával valószínűleg ismét bizonyítja a benne rejlő potenciált. A többiek viszont többnyire vergődnek a lehetőség súlya alatt, néhányan egyszerűen nem voltak képesen élni a lehetőséggel, mások (Mészáros Márta, Forgács Péter) kifejezetten megkérdőjelezhető darabokkal igyekeztek felhívni magukra a figyelmet, s ez alól az sem menti fel őket, ha például Heideggerrel igyekeznek intellektuálisnak látszani. Egy dolog látványosan kiderült: a kényszeresség nem szült közös sikert, a nagy lehetőség kihasználása helyett, közhelyes, modoros és mesterkélt részleteken feszenghet a néző, a fentebb említett jelenetek pedig egyszerűen hazugok, s szükségtelen félelmet szülnek. Kár, hogy ilyen képpel igyekszünk „reklámozni” hazánkat, ezzel a fals imidzzsel megyünk Berlinbe. Egy biztos, Magyarország nem ilyen volt 2011-ben. A filmkészítők pedig az alkotni vágyás látványos és együttes hirdetése helyett a nihilre szavaztak, s mintha azt üzennék – ne legyen semmi. Ez is egy vélemény.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.