Élmények a szemlén: se tartalom, se forma

Fancsikai Péter már a filmszemle előtt azt nyilatkozta szimpatikusan, hogy filmje mozis pályafutása a mostani vetítéssel le is zárul. Szívből reméljük.

kgy
2012. 02. 05. 9:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szeretem a focit – vallja Gálvölgyi János, s kölcsönvéve az idézetet használom az analógiát: szeretem a magyar filmet. Szeretem a magyar filmet, bár „néha kicsit sárga, kicsit savanyú, de a miénk”. Szeretem a magyar filmet – ha engedik. A 43. Magyar Filmszemlén ellenben az az ember érzése, hogy a nagy igyekezetben, a filmszakmai összefogás demonstrálása közben épp a gyereket öntötték ki a fürdővízzel együtt. A nettó hat darab játékfilm megnézése (a bruttó hetedik Vidnyánszky Attila Szarvassá változott fiúja lett volna, ami végül nem került a programba, bár addig is csak elvi volt a lehetőség rá) viszont mintha leküzdhetetlen jéghegyként magasodna a néző fölé.


Pénztárban (interneten) jegyet vásárló egyszeri nézőként viszont nehezebb volt, mint gondoltuk: előbb csak az internetes jegyfoglalások omlottak össze váratlanul, majd máris lemaradtunk mindenről. Pedig még csak nincs is szó nagy titokról. Mégis, a nagy nehézségek árán összegründolt ősbemutatók közül az Isztambulból csak egy zártkörű vetítést tartottak (bár másfél hét múlva országos premierje lesz), a Final Cut – Hölgyeim és Uraim játszásához ki kellett cselezni a szerzői jogi akadályokat („Erre az előadásra nem lehet foglalni. Belépőket a pénztárban lehet átvenni. Egy főre 2 belépőt tudunk kiadni.”), így maradt a jp.co.de, a Magyarország 2011, a Drága besúgott barátaim, Az ajtó és az Aglaja. Az első kettő minden tiszteletem ellenére sem játékfilm, a maradék háromból kettőből (Az ajtó, Aglaja) pedig csak egy-egy vasárnap délutáni-esti vetítésre ácsingózhat az összes létező érdeklődő. Ennek szellemében a játékfilmes blokk vetítésein elért teltházak relativizálhatók. A jp.co.de-n pedig az interneten közölttel ellentétben még teltház sem volt (mondjuk kétharmadnyira telt meg a Toldi mozi nagyterme), bár ez valószínűleg legalább annyira betudható a szombat estének, a kései kezdési időpontnak, meg az előre nem kalkulált nagy hónak is. Mindjárt szögezzük le, hogy a jp.co.de nem is játékfilm, legfeljebb kísérleti filmnek nevezhető, s még a hallgatólagos 70 perces minimális játékfilmes hosszt sem éri el (62 perces stáblistával együtt).


Az alkotók ilyesmiket egyébként nem is nagyon állítottak, sőt, a Krétakörös rendező, Fancsikai Péter már a szemle előtt azt nyilatkozta szimpatikusan, hogy filmje mozis pályafutása a Szemlés vetítéssel le is zárul. A jp.co.de zavarba ejtő darab, amiről a vetítés végén találóan mondta azt egy két évtizede a filmszakmában dolgozó forgalmazó, hogy „se tartalom, se forma”. Fancsikai Péter kísérleti filmje fragmentumok sorozata, amelyek nem tudnak és nem is akarnak egymáshoz illeszkedni. Persze ettől a jelenetek köré még lehet ideológiát kreálni, de még inkább kár a gőzért. Az első egysnittes jelenetben egy férfiember angolul igyekszik értelmezni a címet és magyarázni a várható tartalmat, Durkheimtől Bourdieun át Keplerig idézve a tudományt, majd a máris tikkadó nézőt egy telt keblű szőke háromperces maszturbációja rázza fel a következő jelenetben. Később terhes nő obszcén gyerekmondókájától kezdve (Balázska „puncis b…szós kisbaba” rigmussal) kézikamerás-dokumentarista jelenetekig, és prágai metróaluljárós flash mobig terjed a mozgóképes skála ebben az eklektikus kollázsban, ami formanyelvi ismeretről árulkodik ugyan, de egésszé egyáltalán nem áll össze a tudatban.


Így tehát a jp.co.de szombat éjjeli vetítése után kissé zavartan, de máris ráfordultunk a Szemle utolsó napjára, úgy, hogy eddig két „játékfilmet” láttunk és kettő még egyáltalán nem is volt vetítve. A legvégén további három filmmel próbálkozunk: 16.15 Magyarország 2011, 18.00 Az ajtó, 20.00 Aglaja. Ebből kettőre sikerült jegyet szerezni, a harmadiknál pedig „ugyan minden széken ketten ülnek, de megpróbálják elintézni”. A vicc kedvéért mindenki maga találja ki, hogy melyikkel kapcsolatban mondták ezt nekünk.

(jp.co.de – színes, magyar játékfilm, 2012. Rendező: Fancsikai Péter. Forgatókönyvíró: Schilling Árpád, Fancsikai Péter. Magyar Filmszemle.)



Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.