„Kapuink nyitottak a szerzői filmesek előtt”
Fotó: Béres Attila
– Van-e olyan hallgatólagos szabály a Filmalapnál, amely maximalizálja egy-egy producer beadott terveinek számát, ezzel is valamiféle kiegyensúlyozottságot teremtve? Ha egy producernek van öt jó filmterve és rendezője, akkor azt mind támogatják, miközben más esetleg egyet sem tud megvalósítani?
– Ha egy sikeres producernek van ízlése, jó rendezőket és jó projekteket szed össze, ez nem befolyásolhat minket. És fordítva is igaz: ha ezalatt egy másik – egyébként tapasztalt – producer több, nem kielégítő színvonalú pályázatot ad be, akkor azokat elutasítjuk.
– Mindezzel azt állítja, hogy a filmgyártás eddigi problémái csak és kizárólag a forgatókönyvek hiányosságaira vezethetők vissza? Tehát a magyar filmhez rögtön visszatérnek a sikerek és a nézők, ha jobban odafigyelnek a könyvekre? Tényleg ilyen egyszerű az egész?
– Nem ilyen egyszerű. Természetesen nemcsak a forgatókönyvekre kell odafigyelni. A filmek marketingje is nagyon nagy jelentőséget kap a mi szemléletünkben. Eddig vagy nem, vagy nagyon kevés forgalmazási támogatást kaptak a filmek, pedig megfelelő marketing és reklám nélkül nem lehet igazán sikeres egy film. A múltban is volt már rá példa, hogy jól sikerült magyar filmet nem talált meg a közönség, mert nem hallott a létezéséről. Mi jelentős, akár tízmilliós marketingköltséget is adunk a film producerének, amellyel megfelelő reklámkampány szervezhető a film köré. Olyat, ami méltó egy gondosan elkészített film moziba juttatásához.
– Eddig Andy Vajna kormánybiztos többnyire közönségfilmekről és azok gyártásáról, támogatásáról beszélt, ám idén már a szerzői filmek készítésének támogatása is átkerült a Nemzeti Erőforrás Minisztériumtól (Nefmi) a Filmalaphoz. Fesztiválsikereink pedig az elmúlt években szép számmal voltak, A torinói ló Berlinben Ezüst Medvét kapott, Kocsis Ágnes Pál Adriennjét Cannes-ban díjazták, Mundruczó Kornél Cannes-ban, most Fliegauf Benedek Berlinben szerepel a versenyprogramban. A szerzői filmekkel tehát mintha nem lettek volna akkora problémák az elmúlt években.
– Kapuink nyitottak a szerzői filmesek előtt, Mundruczó Kornél A repülő ember című filmtervének például már fejlesztési támogatást is adtunk, és Pálfi György Toldiját is támogatjuk. Ha nagy álmokat fogalmazunk meg, akkor azt szeretném, hogy néhány éven belül szülessenek olyan magyar filmek, amelyek az úgynevezett ’A’ kategóriás, nagy presztízsű fesztiválok versenyében – Cannes-ban, Berlinben, Velencében – díjakat nyernek.
– A megnövekedett gyártási támogatási lehetőséggel és az azt kiegészítő marketingtámogatással egy film belekerülési költsége óhatatlanul nő. Mennyi lehet tehát az egy évben elkészülő magyar játékfilmek száma reálisan?
– Mindenki a kormánybiztos tavalyi kijelentésébe kapaszkodik, miszerint évi 8-10 filmben gondolkozunk, mondván, hogy ez kevés. Én azt gondolom, ez a szám lehet 12-13 is. De az is lehet, hogy csak 5 lesz. Mindez azon múlik, hogy mennyi a megfilmesítésre érdemes pályázat, mit lehet megfelelő szakmai felelősséggel gyártásra méltónak találni. Már most is rengeteg könyvet fejlesztünk, amelyek egy részéből valamikor film készül. Továbbra is valljuk viszont, hogy az évi 25-30 játékfilm túl sok, ennyit nem bír el egy tízmilliós ország, sem a fogadókészség, sem a finanszírozhatóság szempontjából. Ezt bizonyítja az elmúlt évek gyakorlata. Az elkészülő filmekben egyébként legalább 10 százalék kötelező önrészt kell a filmelőállítónak felmutatni. A teljes finanszírozáshoz a producerek külföldi koprodukciós partnereket vonnak be, ami 30-50 százalékban is fedezheti egy-egy film költségét. A magyar filmre az elmúlt húsz évben a külföldi koprodukciós együttműködés jellemző volt, ez ezután is így lesz. A cél, hogy ne teljes egészében magyar forrásból készüljenek a filmek.
– Az átmeneti időszakban több koproducer elpártolt a magyar filmtől, más producerek szerint hatalmas károkat szenvedtek a magyar alkotók az elmúlt másfél évben.
– Akik hozzánk pályáznak, mind hoznak külföldi befektetőt. Eddig három film támogatásáról döntöttünk, valamennyiben van külföldi pénz. Tény, volt egy elbizonytalanodási időszak, amiben nagyon rosszul érezték magukat az alkotók, a koprodukciós partnerek pedig azt látták, hogy nincs forrás Magyarországról, nincs hova tenni a pénzüket. A Magyar Mozgókép Közalapítvány adósságainak konszolidációját megkezdtük, a nagy részén túl vagyunk, hamarosan lezárhatjuk a múltat. Amióta a pályáztatást elkezdtük, a külföldi gyártók és filmalapok hozzáállása megváltozott, többükkel személyesen találkoztunk a külföldi szakmai fórumokon és fesztiválokon. Az idei berlini filmfesztiválon több német filmalap képviselőjével is egyeztetünk, ahol azt kívánjuk kommunikálni, hogy igenis van pénz, s a jó és érdemes filmtervek mellé oda fogunk állni.
– A három film, aminek gyártási támogatást ítéltek: Ujj Mészáros Károly Liza a rókatündér, Nemes Gyula Zéró és Szász János A nagy füzet című munkái. Ezek lesznek az új időszámítás első nagy közönségsikerei?
– A nagy füzet úgy érkezett hozzánk, hogy már uniós (Eurimages) támogatást kapott, előkészített, költségvetésében reális projekt volt, s a Nefmi is támogatta korábban. A magyar származású Agota Kristof regénye egy világhírű trilógia első darabja, ami nagy nemzetközi sikert aratott, így azt gondoljuk, hogy ez a film a szélesebb közönség számára is érdekes lesz. A forgatása most februárban már el is kezdődik, így ezt a filmet akár még idén láthatja a közönség. A Zéró, Nemes Gyula filmje nagyon fontos problémáról szól. A méhek esetleges kipusztulásával járó ökológiai katasztrófáról már Albert Einstein is beszélt, ez az alkotás pedig ennek a jelenségnek a bekövetkeztét vizionálja, s az üzenete vagy inkább figyelmeztetése számunkra meggyőző volt. Utóbbi filmterv bemutatásához egyébként személyesen utazott ide a német koproducer.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!