– Beszélgetésünk kezdetén sietett leszögezni, hogy a történészek valószínűleg nem fogják szeretni ezt a könyvet.
– Az ellenállás abból adódik, hogy az irodalomtörténet is konzervatív, a történettudomány meg még inkább. Ez egy ötszáz éves történet. Én kriminalistaként nyúlok a dologhoz, nem vagyok történész. Egy kriminalistának pedig mindig gyanús, ha egy természetes halálok nem egyértelmű. Tíz évig nyomozó voltam, hasonló ügyekben nyomoztam. A történészek ötszáz éve nem tudják megmondani, hogyan halt meg a király. Négy verzió van: szélütés, köszvény, mellhártyagyulladás vagy gyomorrontás.
– Egyik sem kellemes.
– Egyik sem az, valóban, de pusztán az egyikbe vagy a másikba belehalni nem olyan könnyű, mind a négy pedig egyszerre nem lehetett. A könyv végén egy vádiratban felsorolom a bűnösöket. A történettudomány ezzel adós maradt. Némelyik történész azt mondja erre, hogy ötszáz év távlatából már nem lehet megállapítani mindezt.
Garamvölgyi László: A történészeket nem érdekli, hogy ötszáz
éve tartja magát a legenda
Fotó: Székelyhidi Balázs
– Gondolom, arra azért ön sem vállalkozik, hogy egyszer és mindenkorra megnevezze a gyilkost...
– De, benne is van a könyvben. Az, hogy a történettudomány szerint úgyse fogjuk megtudni, valójában mi történt ötszáz éve, véleményem szerint a történettudomány immanenciájának a cáfolata. Volt egyszer egy miniszterelnök, aki azt mondta, amikor lelőtték Fenyő Jánost, hogy ami itt van, az nem közbiztonság. Nekiment a magyar sajtó és a közvélemény, hogy ön nem mondhatja ezt. A történész sem jelentheti ki, hogy úgysem fogjuk megtudni, mi történt.
– Ezek szerint a nyomok ötszáz év alatt sem hűlnek ki.
– A kriminalisztika is egy történeti kutatás, csak itt nem szellemi archeológia folyik, hanem mindig a tényeket kell megnézni. Fel kell állítani egy prekoncepciót, ami szerint nem tudjuk, hogyan halt meg, és ehhez nem elég azt mondani, hogy természetes halállal. Így viszont máris felmerül az idegenkezűség, és akkor bizony nyomozni kell. Számomra az is furcsa, hogy a történészeket nem érdekli, hogy ötszáz éve tartja magát a legenda Mátyás meggyilkolásáról. A halála után először Rómában jelent meg az a hír, hogy megmérgezték, és a nép körében is azonnal elterjedt ez a nézet.
– Miben más a módszere a kriminalistának, mint a történésznek?
– Észreveszi azt, amit a történész nem. Csak meg kell fejteni a korabeli szövegeket kriminalista szemmel. Bonfininál olvasni, hogy Beatrix úgymond éltető cseppeket önt Mátyás szájába, belefúj a fülébe, mintha segíteni akarna, holott valójában gyilkol, közben a király kezét-lábát is elkötik.
– Nem lehetséges, hogy a történészt sokkal inkább az érdekli, mi lett ennek a halálnak a következménye? Úgy is meg lehetne fogalmazni a kérdést, hogy változtat bármin is, ha kiderül, Mátyás királyt meggyilkolták?
– Hogyne változtatna! Pont az a lényege a dolognak, hogy miért történt a gyilkosság. Bibó István, Hóman Bálint vagy Teleki Pál éppúgy megállapította, hogy Mátyás halála után kezdett vesztébe rohanni az ország. Mátyásnak óriási belső ellenzéke volt, számos merényletkísérlet történt. Ez egy politikai gyilkosság, a szikra viszont Beatrix, a feleség, aki tudja, az utolsó esélye, hogy eltegye férjét láb alól, Bécsben kínálkozik. Elindulnak 1490-ben Budáról Bécsbe, közben megállnak például Visegrádon, ahol Beatrix tanúja lesz, ahogy Mátyás rábízza a koronát Corvin Jánosra. Tisztában van tehát vele, hogy Mátyás ki akarja zárni őt a hatalomból. A cselszövők egyértelműen idegen uralkodót akartak látni a magyar trónon. Beatrix pedig egy követ fújt velük. Szapolyai is részt vett ebben. Mátyás testőrségét kizárták az inkriminált napon. Hozzá kell mindehhez tenni azt is, hogy Mátyásnál jelent meg a magyar uralkodók között először a nemzettudat.
– Ha jól tudom, iskolás kora óta foglalkoztatja Mátyás király halála.
– Igen, ahogy József Attilával is középiskolás korom óta foglalkozom. Gyanús volt, amikor azt olvastuk az iskolában, hogy a halálát követő napon Miskolcon lett volna felolvasóestje, ráadásul éppen akkor indult újra a Szép Szó, kiadták a legújabb kötetét. Felmerült bennem a kérdés: miért akart volna öngyilkos lenni? 1963-ban a Népszabadság címoldalon hozta, hogy megtalálták a dokumentumokat a MÁV irattárában, öngyilkos lett, punktum. Ezt kívánta az ideológia. Mátyásról természetesen szintén tanultam az iskolában, és persze olvastam a róla szóló meséket is. Már akkor arra gondoltam, meg kellett, hogy öljék.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!