Hét évtized után került vissza régi helyére a pianínó

Harminc évig tartott, amíg észrevették eltűnését, és ugyanannyi ideig, amíg visszakerült a helyére a Francois-Rupert Carabin szobrász (1862–1932) által 1900-ban diófából megfaragott, nőalakokkal díszített art nouveau stílusú pianínó, amely Franciaország náci megszállása idején tűnt el.

TK
2012. 02. 05. 8:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A párizsi iparművészeti múzeumnak (Musée des Arts Décoratifs) Guillaume Cerutti, a Sotheby's France elnöke adta át a művészettörténeti értékű, kalandos történetű hangszert.

A pianínót 1900-ben Coquelin Cadet, a Comédie Francaise színművésze rendelte meg, de aztán nem tudta kifizetni. A párizsi világkiállításon a mechanikát készítő Herz zongoragyár állította ki és ott díjat is nyert, majd Germaine Dulac színésznő vásárolta meg. Lánya 1938-ban az iparművészeti múzeumnak adományozta, majd onnan a náci megszállás idején eltűnt.

Azt, hogy ez mikor történt, csak jóval később nyomozták ki, ugyanis hosszú időn át fel sem figyeltek a hangszer hiányára. 1974-ben azonban a Galerie de Luxembourg kiállítást szervezett Carabin emlékére, ennek katalógusában szerepelt a zongora, amelyet szerencsére még jóval a háború előtt lefényképeztek. A Musée des Arts Décoratifs elhatározta, hogy visszaszerzi a hangszert, az azonban csak 1981-ben került elő, méghozzá az Atlanti-óceán túlsó partján. Egy 1960 óta az Egyesült Államokban élő francia nő ajánlotta fel a New York-i Sotheby's számára. Az árverési ház felkutatta a különös hangszer eredetét, és – mint azt a héten lezajlott átadás alkalmából kiadott közleményében kiemelte – haladéktalanul felvette a kapcsolatot a párizsi múzeummal.

Az eladó, aki közlése szerint a szüleitől örökölte a míves pianínót, nem vitatta, hogy a Carabin-mintázta különleges hangszerről lehet szó, de ragaszkodott annak elismeréséhez, hogy jóhiszeműen járt el. Az érintettek közötti tárgyalások elhúzódtak, az eladó az 1990-es években elhunyt. Ekkor újabb kutatás kezdődött annak kiderítésére, hogy kit, kiket illet meg a tulajdonjog. Béatrice Salmon, a párizsi múzeum igazgatónője szerint ettől fogva az volt a probléma, hogy nem volt kivel tárgyalni.

Ez magyarázza, hogy a zongora három évtizeden át a Sotheby's raktárában várt sorsának tisztázására. Végül sikerült jogi megoldást találni, így kerülhetett vissza régi helyére a Carabin-zongora – csaknem hét évtized után.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.