Kíváncsiak voltunk, hogy a szellem emberei mit gondolnak, mi történik ma a világban – nyilatkozta az mno.hu-nak Vörös Róbert, a Nemzeti Színház dramaturgja, irodalmi vezetője. Hozzátette: a Nemzeti egyik kiemelt feladatának tartja a kortárs magyar dráma ügyének támogatását. Bizonyítékul az általuk szervezett Tízparancsolat-drámapályázatot, a Romagyilkosságok – dokumentumdráma-pályázatot és a mostani Íróbörzét említette.
– Az Íróbörze alcíme Szegény ember vízzel főz, hiszen jelenleg nem tudunk fizetni a pályázóknak, az esemény lényege inkább a lehetőség biztosítsa arra, hogy színházi ember találkozhasson színházi emberrel. Író találkozhasson színésszel, rendezővel, színházigazgatóval. Azt kell mondanom, szerencsére bebizonyosodott, hogy a mai magyar írók élénkek, nyüzsgők és aktívan hallatják hangjukat – mondta Vörös.
Kulka János és Bánfalvi Eszter
Fotó: Székelyhidi Balázs
Ezt az aktivitást bizonyítja, hogy ötven szerzőtől közel nyolcvan ötlet érkezett. Volt, aki csak egy ötletet küldött, volt, aki egy jelenetet vagy egy rövid részletet. Műfaji megkötés nem volt, érkezett vígjáték, dokumentumdráma, zenés darab és blődli is. És a cél pontosan ez volt: hogy minél szélesebb legyen a spektrum, hogy ízmintát kapjunk abból, mennyire különbözően gondolkodunk.
A témák nyilván szerteágazók, így a nemzet színészeinek örökké, legalábbis a halálig tartó valóságshow-jától (Háy János) a dohányzás vallásként való megélésén át (Darvasi László) a „majdnemzenés celebszatíráig” (Maros András–Szálinger Balázs) jutottak az írók. A börzét Thuróczy Katalin Cmrman Magyarországon című blődlije zárta, amelyben Cmrman, Don Juan és Frantisek világ körüli gasztronómiai-kísérleti körútjukat egyik földrészen sem fogadják tárt karokkal.
Hollósi Frigyes és Molnár Piroska
Fotó: Székelyhidi Balázs
Az Íróbörzére beérkezett pályázatokból a Nemzeti Színház színészei olvastak fel, a házigazda pedig Udvaros Dorottya és Alföldi Róbert volt, akik biztosították a résztvevőket, hogy legkésőbb jövőre ugyanekkor, ugyanitt találkozhatnak egymással.