Lehet művészet a politika!

Charles Krause nevét a tengerentúlon mindenki ismeri. A neves riporternek is köszönhető, hogy a politikai plakátok külön fejezetet kaptak a művészettörténetben.

Szilágyi Bundi András
2012. 02. 19. 12:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Charles Krause „Reporting Fine Arts” címen saját honlapot is indított, amit kizárólag művészeti eseményeknek, kiállításoknak szentel korábban megszokott, módszeres oknyomozó munkájához méltón. A politikai plakátok sokáig érintetlen területnek számítottak. A mára kissé poros „politikai korrektség” korszakában a totalitárius mozgalmak, vagy a pártok kampányai még akkor sem számítottak „művészetnek”, ha a plakátokat neves alkotók tervezték. Az utóbbi években azonban több folyamat együttes hatására megnyílt a piac a politikai grafikák előtt. Tavaly decemberben egy, a lengyel szolidaritásról készült tárlattal, Jerzy Janiszewski műveivel nyitotta meg kapuit Washington D.C. első, egészében politikai poszterekre specializált galériája.


Elsőként a dizájn divatja kellet ahhoz, hogy a tervezőgrafika területeinek egészét más megvilágításban vizsgálják az érdeklődők és a művészek is. A filmposzterek világa korábban sem számított ismeretlen területnek a műgyűjtők körében, de sokkal inkább a film oldaláról közelítettek, s nem a plakátművészet felől. Ez az ezredfordulón gyökeresen megváltozott, hiszen a rég elfeledett filmek, zsánerek kapcsán a retróposzterek berobbantak a piacra. Egy-egy filmplakát ekkor már több tízezres tételt jelentett, néhány ritkaság, relikvia pedig egészen csillagászati áron kelt el. A politika azonban kimaradt ebből a hullámból.

Aztán az elmúlt években több kutatás is foglalkozott a 20. század politikai művészetével. A kilencvenes évek végén Toby Clark tollából már megjelent Art and Propaganda in the Twentieth Century címmel egy összefoglaló kötet, de kellett az internet is ahhoz, hogy ez a piac erőre kapjon. Internetes galériák tucatjai árusítanak ma már posztereket. Európa és a tengerentúl után Budapesten is megjelentek a kifejezetten műgyűjtők számára árusító „plakátgalériák”, ahol immáron nem szuvenírként, hanem műtárgyként árulják a politikai posztereket. Ezekben – egyelőre – főleg a turisták vásárolnak, s hazánkban még ódzkodnak a nagyobb galériák, múzeumok attól, hogy a politikai művészet emlékeit elénk tárják. 2008-ban, a Victoria & Albert Museumban már foglalkozott egy nagy tárlat a hidegháborús modernizmussal, ahol a képző- és iparművészet, valamint a dizájn egészének politikai dimenzióit vizsgálták.

Egy-egy kommunizmus-korabeli propagandaposzter igazi kincs, de igazából egy tejes kiöntőben, egy hanglemezborítóban, egy autó karosszériájában is bőven ott rejlik a múlt – a hidegháború beette magát még a ruháink szövetei közé is. Ilyenformán a tavaly megnyílt galéria célja is ezt a tematikát kibontani, s a világ minden tájáról összegyűjteni a politikai tárgyú műkincseket.


Számunkra, magyarok számára az 1956-os forradalom idején készült „ellenpropaganda” emlékei különösen értékesek, lévén kevés készült belőlük, és még kevesebb maradt fenn. Amíg azonban nem jön el a korszak újraértékelésének ideje, addig se szégyelljük múltunkat. Talán pár éven belül nálunk is kibontakozik ez az új divat, s anélkül „gyönyörködhetünk” a 20. század politikai plakátjainak és propagandatárgyainak látványvilágában, hogy félnünk kellene attól, hogy életre kel újra a sötét diktatúra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.